Přejít na obsah

Můj život s PHEV a další racionální diskuse o EL autech


safi

Doporučené příspěvky

Těch 12l je pouze za specifických podmínek a nevypozoroval jsem, že by nastaly i při jiné situaci než jsem popsal. Naopak i přes zimu je auto úspornější než moje předchozí Volvo. Protože málokdy jezdím s úplně vybitou baterkou. 

Napadají mě dvě možná vysvětlení: 

  • Nepřesné měření spotřeby u auta: Před rozjezdem měl cca 5-7 minut spuštěný benzínový motor, abych si odmlžil a rozmrazil přední sklo zevnitř i zvenku a pak mláďata ještě s něčím prudili. Před vyjetím mi spotřeba ukazovala nějakých 60 litrů na 100km. Což je trochu divné, protože auto stojí, tak by se měla ukazovat spíše potřeba l/1h. Při vyjetí se těch 60l postupně snižovalo až na těch 12l. Kdybych jel o 20km dále, tak to už bude třeba 8. 
  • Řídící jednotka auta se rozhodla pro maximální možné nabíjení baterky benzínovým motorem.  Může to být úmysl nebo chyba v naprogramování. 
  • Stejná trasa, stejná teplota, stejný provoz i obsazení a rozdíl mezi 12 a 8l byl jen úplně vybitá baterka vs nabitá baterka a pokyn udržuj úroveň nabití.  
  • EDIT: Roli by mohlo hrát elektrické topení v kombinaci s vybitou baterkou. Auto se prostě snaží zahřát co nejrychleji..

Naposledy jsem měl vysokou spotřebu 11l na dálnici když jsem měl na střeše 4 kola (aerodynamický odpor jak prase)

@wawrik: V 07/2023 pojedu na garanční prohlídku, tak si nechám udělat i diagnostiku baterie. Případně si ji u nich nechám přeformátovat. 

@simon_magus: Těch 12l je extrém, který vybočuje z normální spotřeby. 

EDIT: doplněna ještě další možnost

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Další zajímavý záznam do databáze. Opět stejná trasa (trasa 10km, 15 minut jízda po Praze):

  • +3 stupně -  Při úplně vybité baterii: Spotřeba 12l/100km. Při ceně benzínu 34 CZK (Tank Ono) = 420 CZK / 100 km.
  • +3 stupně - Baterii nabité na 80% ale s pokynem autu: "Udržuj úroveň nabytí". 8,8l/100km. Při ceně benzínu 34 CZK (Tank Ono) = 300 CZK / 100 km.
  • (6.1.2022) +7 stupňů, topení zapnuto jen na odmlžení předního skla. Benzín netřeba, jede se jen na elektřinu. Spotřeba krásných 16kWh / 100 km. Při ceně 6,99CZK / kWh = 112 CZK / 100 km 🙂 Při ceně 8,99 CZK /kWh = 144 CZK / 100km. 
  • 11.1.2022: + 3 stupně. I při chvilkovém vyhřívání nastaveném na 19 stupňů se nespustil spalovací motor a ve výsledku mám krásných 21 kWh/100km. Baterka z půlky nabitá .Při ceně 6,99CZK / kWh = 146 CZK / 100 km 🙂 Při ceně 8,99 CZK /kWh = 188 CZK / 100km. 

Zajímavé - hlavně při porovnání prvního a posledního záznamu. Stejná teplota a stejná trasa...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Něco přidám. Nechci srovnávat těžké, přeplněné SUV s hybridním Yarisem. Cesta denně 26 km ráno do práce, 26 km odpoledne domů. Topení nebo klimatizace zapnuté normálně. Spotřeba 3,6 l, to je 1,22 Kč/km. 50% jízdy na baterii. To je v zimě. 0,3 l navíc dělají stabilně zimní pneumatiky, zbytek teplota. V létě je spotřeba ráno 3,1, odpoledne 2,6 - 2,9. To podle provozu. Když poskakuji v koloně před semaforem, je to kolem 2,5 l. 65% - 75% jízdy je na baterii. Ta se nabíjí částečně motorem a hlavně brzděním a sundáním nohy z plynu.

Průměrná spotřeba s ujetou vzdáleností postupně klesá. Průměrná spotřeba od 15. 2. 2022 za 10 200 km je 3,2 l.

Na obrázku je extrém, kdy jsem se 30 minut zaseknul v koloně před autonehodou.

image.png.2d02824d25b36ceb54bda35f65c53af9.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě lepší je srovnání s hromadnou dopravou.

Autem 35 minut cesta + 5 minut z parkoviště do práce. Cenově asi 40 Kč.

Autobusem 40 minut za 50 Kč + tramvají 20 minut za 25 Kč. K tomu další hodina na pěší přesuny a čekání na přestup.

Měsíčník stál 980 Kč v lednu 2022, nevím, kolik teď zdražili. Ale ty 2 hodiny ušetřeného času denně stojí za to.

Není v tom započtena cena auta, pojistky, servis atd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mráz baterka nemá moc ráda. Auto se podle toho chová a moc ji nepoužívá. 14. 12. bylo -16. Auto jelo celou dobu na benzín, snažilo se baterku co nejvíc nabíjet. Elektromotor sice pomáhal, ale čistě na baterku nejelo auto ani kousek. Spotřeba byla 4,5 l. Ale takových dní moc není.

Na moje ježdění by plně elektrické auto vyhovovalo bez problémů. Doma strčím do zásuvky a ráno jedu. Jediný důvod je cena. Malé auto na baterku nekoupím a větší by stálo dvojnásobek.

A to je hlavní důvod, proč lidi elektroauta nekupují. Kdo vybírá auto za 1,5 mega v benzínu, nemá problém přihodit 400 000 za baterku. Ale většina lidí těžko našetří 350 000 a mají volbu benzín nebo nic.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, VS napsal:

Ještě lepší je srovnání s hromadnou dopravou.

Autem 35 minut cesta + 5 minut z parkoviště do práce. Cenově asi 40 Kč.

Autobusem 40 minut za 50 Kč + tramvají 20 minut za 25 Kč. K tomu další hodina na pěší přesuny a čekání na přestup.

Měsíčník stál 980 Kč v lednu 2022, nevím, kolik teď zdražili. Ale ty 2 hodiny ušetřeného času denně stojí za to.

Není v tom započtena cena auta, pojistky, servis atd.

Jen dotaz - a nehledej za tím postranní úmysl ( zajímá mě postřeh a chci to mít jen komplet ). Parkuješ na firemním parkovišti nebo v zoně? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 minutami, kuncák7 napsal:

Jen dotaz - a nehledej za tím postranní úmysl ( zajímá mě postřeh a chci to mít jen komplet ). Parkuješ na firemním parkovišti nebo v zoně? 

Na modré zóně. Proto PHEV a ne RAV4 🙂 Jako externista bych si musel na P4 platit soukromé parkoviště tak za 2-4 měsíčně .... na zbylých lokacích bych asi dokazal zatlacit, at mi to misto daji. 

EDIT: Kdyby mělo v praze skončit zdarma parkování pro PHEV, tak ho včas prodám a koupím RAV4 obyč. hybrid. Což doufám, že Praha ještě dlouho neudělá... ale něco mi říká, že to je už jen na nízké jednotky let. Asi si pak budu muset najít práci, kde mi dají k dispozici EL auto.

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 40 minutami, kuncák7 napsal:

Jen dotaz - a nehledej za tím postranní úmysl ( zajímá mě postřeh a chci to mít jen komplet ). Parkuješ na firemním parkovišti nebo v zoně? 

Parkuji na firemním parkovišti a ne v Praze. I mimo parkoviště je tady pořád kde parkovat bez jakýchkoliv zón.

A to je ten problém. Lidi v Praze kupují EV jako parkovací kartu zdarma. To je bonus, který nevyužiju. Jenomže to taky skončí, až bude EV víc.

Aby bylo jasno, proti městské dopravě v Ostravě nemám nic, je perfektní. Jenomže výhoda je, pokud máš počáteční i cílovou stanici kousek od zastávky (řekněme do 15 minut). Každý další přestup je ztracený čas.

A když musíš příměstským autobusem, který nemá interval 10 minut, ale hodinu nebo i 2 hodiny, není to nic moc. 

Upraveno uživatelem VS
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, VS napsal:

Mráz baterka nemá moc ráda. Auto se podle toho chová a moc ji nepoužívá. 14. 12. bylo -16. Auto jelo celou dobu na benzín, snažilo se baterku co nejvíc nabíjet.

Tam nejde o to nabíjať baterku, najmä NiMH s mrazmi nemajú nejaký zásadný problém (neviem, čo v tom Yarise máš). Keď „naštartuješ“ a hneď stlačíš EV tlačidlo, tak na tú baterku v pohode pôjdeš. No keď raz spustí motor, zahrieva katalyzátory a to musí robiť spaľovaním. Na voľnobehu a nízkych otáčkach to v mrazoch dosť trvá, nabíjanie baterky je iba side effect, veď kam s tým zbytočným výkonom...

Upraveno uživatelem wawrik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Baterka je Li-on. Přepnutí na EV je sice možné, ale není to plug in. Baterka má 800 Wh a daleko s ní nedojedu. Proto se musí pořád dobíjet. Slouží jen jako zásobník přebytečné energie, která by se v brzdách měnila na teplo.

V létě zapnu auto, vyjedu z garáže, zamknu vrata, rozjedu se a asi po 1 km se teprve nastartuje benzínový motor. V zimě auto startuje už v garáži. Podle ukazatele se baterka nabíjí a vybíjí v rozsahu 50 - 80%. Kdykoliv je to možné, auto jede na baterku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasné, to chápem. RAVka sa správa rovnako, no keď si ručne vynútiš EV režim, tak s ním nemá problém. Čítal som to v nejakom rozhovore s programátorom toyoťáckych hybridov, že tá automatika je nastavená o dosť prísnejšie, takže napríklad v mrazoch v zápchach takmer stále na automatiku beží motor, aj keď je už dosť prehriaty. Ale ručne ten EV režim zapneš.

Naozaj to funguje, už tak jazdím aj s RAVkou. V tých mrazoch okolo -10 °C aj menej, čo tu máme už nejaký ten mesiac, to dosť znižuje spotrebu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, VS napsal:

Parkuji na firemním parkovišti a ne v Praze. I mimo parkoviště je tady pořád kde parkovat bez jakýchkoliv zón.

A to je ten problém. Lidi v Praze kupují EV jako parkovací kartu zdarma. To je bonus, který nevyužiju. Jenomže to taky skončí, až bude EV víc.

Aby bylo jasno, proti městské dopravě v Ostravě nemám nic, je perfektní. Jenomže výhoda je, pokud máš počáteční i cílovou stanici kousek od zastávky (řekněme do 15 minut). Každý další přestup je ztracený čas.

A když musíš příměstským autobusem, který nemá interval 10 minut, ale hodinu nebo i 2 hodiny, není to nic moc. 

Právě proto mě to zajímalo. V Praze už se na EV toto potichu chystá ( jen se nejdřív musí domluvit na vládě), materiál už je zpracovanej. Dík za info

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 minutami, safi napsal:

Ahoj Martine,

 

super. Napiš jaký termín můžeš. Už se ví, kdy omezí parkování pro PHEV a zdali to bude pro všechny nebo jen mimopražské?

Nebo je to ještě tajné?

SZ, zatím nic, co by tě v tomto roce mohlo poškodit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 57 minutami, kuncák7 napsal:

V Praze už se na EV toto potichu chystá.

Myslím, že není třeba nic chystat, ono se to zruší samo. Tyhle EV benefity fungují jenom proto, že je těch aut málo a přestanou fungovat, až jich nebude málo. Nevím,jak fungují modré zóny, ale předpokládám, že s EV můžeš zaparkovat zadarmo. Akorát nevím, co se dělá, když jsou všechna místa obsazena. Volá se odtahovka, aby mi uvolnila místo nebo musím hledat jinde?

Je hezké si číst, jak je to príma, zastavit u nabíječky, připojit auto, dát si kafe, zajít na záchod, odpočinout a za půl hodiny pokračovat. Akorát se nedozvím, jaké to je, když k té nabíječce přijedu pátý v pořadí a budu muset čekat 5x půl hodiny, než ten stejný proces absolvují ti, kteří přijeli dřív.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 55 minutami, VS napsal:

Myslím, že není třeba nic chystat, ono se to zruší samo. Tyhle EV benefity fungují jenom proto, že je těch aut málo a přestanou fungovat, až jich nebude málo. Nevím,jak fungují modré zóny, ale předpokládám, že s EV můžeš zaparkovat zadarmo. Akorát nevím, co se dělá, když jsou všechna místa obsazena. Volá se odtahovka, aby mi uvolnila místo nebo musím hledat jinde?

Je hezké si číst, jak je to príma, zastavit u nabíječky, připojit auto, dát si kafe, zajít na záchod, odpočinout a za půl hodiny pokračovat. Akorát se nedozvím, jaké to je, když k té nabíječce přijedu pátý v pořadí a budu muset čekat 5x půl hodiny, než ten stejný proces absolvují ti, kteří přijeli dřív.

Je to tak: Bydlíš na Praze xxx. Městu zaplatíš každý rok 2-XX tisíce za oprávnění parkovat na své Praze xxx. ale musíš mít důvod: Trvalé bydliště, nemovitost, firmu, atd.. a podle toho platíš málo nebo hodně tisíc za rok. Na jiné Praze XXX můžeš v určitých hodinách na modré také zaparkovat, ale není to většinou v čas, kdy potřebuješ. Takže zaparkuješ na modré a přes aplikaci nebo webové stránky si zaplatíš několik hodin stání. Většinou 40-70CZK za hodinu. A dost často máš omezený počet hodin, kdy můžeš parkovat. Takže na celodenní stání to není. Když máš EL značku, tak všude parkuješ zdarma. Pak máš ještě fialové zóny, kde je parkovné pro jinou Prahu zpravidla nižší. 

Ty nemáš žádnou možnost odhalit, zdali dané auto parkuje na modré nebo fialové oprávněně. To umí pouze chytré auto s milionem kamer, které ulice různě objíždí, porovnává data z databází a pak se posílají pokuty. 

Zóny ti dávají pouze oprávnění parkovat, ale nedávají ti zaručené právo k parkování. 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...