Přejít na obsah

Plnicí pera a doplňky


Pepino65

Doporučené příspěvky

Tak je to doma.

Jsem nadšen, pero píše neskutečně lehce.

Ve stovnání s předchozím hrotem (také F) od Parkeru píše tlustěji.

Inkoust má hezký starobylý barevný nádech.

 

Potřeboval bych jen pár rad:

1) je nějaká finta, jak utřít hrot, aby nebyl od inkoustu? (abych při utření nanasával zvovu inkoust z té drážky uprostřed)

2) jak často čistit a jak? (používat pouze destilku?).

3) Jak často mazat píst tím silikonem?

post-1538-0-18090700-1529949564_thumb.jpg

Upraveno uživatelem Vit
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ad bod 1: Řešíš stejnou věc, nad kterou jsem kdysi koumal i já. Myslím, že problém je v těkavějším inkoustu, respektive v jeho specifickém složení, v tomto případě od Noodler?s. Pokud použiju můj Noodler?s Black v jakémkoliv peru, na hrotu po očištění zůstane znatelná stopa po inkoustu vždy. Od mnoha běžnějších inkoustů (např. Diamine, Pilot) zůstane na hrotu jen letmý či téměř neznatelný flíček v odstínu inkoustu. Smiř se s tím. 

 

Ad bod 2: Používám jen destilovanou vodu, pro jistotu. Jde o snahu, aby na vnitřních částech pera po vymytí a vysušení od běžné kohoutkové vody nezůstávaly i jen mikrousazeniny vodního kamene apod. 

 

Ad bod 3: Já jsem ten píst nemazal ještě ani jednou. :) Pravda, teď jsem TWSBI dlouho nepoužíval, ale v době zápřahu fungoval mechanizmus velmi zlehka. 

 

P. S. Níže přikládám obrázek se dvěma pery s otřeným hrotem, kdy levý kousek (Parker Reflex) je naplněný inkoustem Diamine Blue/Black Petrol, pravý kousek (Pilot 78G) inkoustem Noodler?s Black:

 

post-3892-0-79069100-1529953505_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

2) jak často čistit a jak? (používat pouze destilku?).

 

Záleží na intenzitě používání a na složení konkrétních inkoustů. Některé totiž obsahují větší množství mikročástic, které se můžou časem usazovat zvláště na feedu a zhoršovat tok/průchodnost inkoustu. A nemusí se jednat zrovna o v tomto problematické pigmentové inkousty. Třeba takový Diamin Majestic Blue umí pěkně potrápit také. 

 

K možnostem čištění dám pár odkazů:

 

 

https://www.nibs.com/content/pen-maintenance

 

https://blog.gouletpens.com/2016/02/the-7-biggest-fountain-pen-mistakes

 

https://www.penaddict.com/blog/2016/7/1/zen-and-the-art-of-fountain-pen-maintenance

 

Atd.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono různé inkousty, i od stejné firmy, mají většinou rozdílné vlastnosti. Často to tedy není jen o odlišné barvě nebo odstínu. Hádám, že s Diamine Registrar's jsi problém s propíjením neměl. Třeba i obyčejný dokumentní inkoust Koh-i-noor, starší produkce na bázi duběnky a železa, je v tomto většinou dobře použitelný i na jemnějším či savějším papíře (tedy obecně na méně vhodném pro užití s plnícím perem).

 

Níže přikládám ukázku na papíru z kapesního diáře Moleskine (2012), který se k plnícím perům moc přátelsky nechová (velmi tenký papír nízké gramáže; většina běžných inkoustů spíše propíjí na druhou stranu, písmo je navíc osrstěné; ideální je do něj psát tužkou či propiskou, popřípadě pouze plnícím perem s inkoustem, kdy má pero sušší stopu a inkoust není moc těkavý, popřípadě rychleji zasychá, je použit k tomu vhodnější hrot apod.; je to věda, nebo o uživatelských zkušenostech; viz vlastní hledání vhodné kombinace, popřípadě viz různé recenze; jinak v komentované příloze je použitý Diamine Blue/Black Petrol s Parkerem Reflex, hrot M - vrchní řádek, a Noodler?s Black s Pilotem 78G, hrot B Italic - spodní řádek, jehož výsledky už docela potěší):

 

post-3892-0-71932100-1530116774_thumb.jpg

 

post-3892-0-55010300-1530116779_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@ vít - jsi v prdeli

stejně jako s hodinkama... :))

nízká gramáž, umělé bělení a spol je zlo, které nemá inkoust rád...

jestli mohu doporučit, kup si někde nějaký paperblanks, který se ti bude líbit a zkus to...

a nebudeš používat téměř nic jiného... .)

(soudím dle sebe)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Moje troška do mlýna ohledně propíjení:

Vyzkoušel jsem postupně Moleskine, Cross, Rhodia a Leuchturm. Moleskine na plnicí pero naprostá tragédie, navíc strašně výrazné řádkování. Cross perfektní papír (nejvyšší gramáž z vybraných), ale dost těžko se kupovaly bez té vložené propisky, takže cena vysoká, řádkování moc velká rozteč, málo stránek. Rhodia super a zůstal jsem na schémátka a přemýšlení u těch jednoduchých tečkovaných bloků, které se vkládají do obalu. Sešívané zápisníky z té barevné série (tuším Rhodiarama) měly moc hlazený papír. Nakonec měl nejlepší poměr cena  a výkon (popíšu každé dva měsíce jeden zápisník)  Leuchturm - 250 stran, gramáž tak akorát, cena přijatelná. Píšu do čistých buď od ruky, nebo na čtverečkované podložce, to jsou ideální řádky. 

 

Druhou stranou té rovnice je hrot. Není to jenom o šířce, je to dost o "průtoku" tou kapilárou. Dá se s tím hrát (když má někdo nervy). Některá pera jsem si poladil tak, že do Leuchturmu píšou božsky a z druhé strany není prakticky nic vidět, ale na A4ku se s tím nepodepíšu (prostě to při rychlém tahu neteče), některá opačně na rychlé črtání výrazných čar když něco vymýšlíme nad jedním papírem. Každopádně Fkový hrot ve většině per japonské produkce je záruka, že to poteče spíš míň (a obecně to bude o stupeň níž, než Evropa), Cross přestal XFka vyrábět, Visconti je jak to vyjde, Graf von Faber-Castell bude vždycky silnější atp.

 

Inkoust je věda největší. Diamine mi přijdou výrazně tekutější, barevná paleta obrovská, velké bacha na některé červené odstíny - ty se chovají docela hnusně, pokud zůstanou v peru (třeba Ancient Copper).  Sailor výrazně hustší (ale ten je po zdražení dost nemravně drahý), Pilot Iroshizuku je tak akorát co do hustoty, ty mám asi nejraději, Visconti je břečka,  Caran d'Ache tradiční barvy - dobře kryje ale moc nestínuje, spíš hustští, Herbin nijak nenadchnul, Graf von Faber-Castell tak nějak normálně (víc stínuje než ty CdA), Noodlers je takový bratříček toho Diamine co do cen a palety, jiná strana oceánu ...

 

Je to zábava, je to věda a je to na palici.

 

Krátké shrnutí pro netrpělivé:  Leuchturm / Paperblanks / Cross, tenčí hrot, hustští inkousty a je klid. Moleskine je dobrý na drahou obyč tužku na nápavce, jinak se nehodí na nic :D

 

A souhlasím s tím, že Vít si naběhnul do problému :-)

 

S pozdravem mmako, kromě hromady hodinek také majitel patnácti plnících per, zásoby bloků na dva roky dopředu a asi dvou  litrů inkoustu ve stopadesáti odstínech. Ale je to stejné - tohle se nastřádalo za posledních patnáct let...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@ vít - jsi v prdeli

stejně jako s hodinkama... :))

nízká gramáž, umělé bělení a spol je zlo, které nemá inkoust rád...

jestli mohu doporučit, kup si někde nějaký paperblanks, který se ti bude líbit a zkus to...

a nebudeš používat téměř nic jiného... .)

(soudím dle sebe)

 

Díky, ten paperblanks nepropíjí?

Má vyšší gramáž, nebo proč?

 

Moje troška do mlýna ohledně propíjení:

Vyzkoušel jsem postupně Moleskine, Cross, Rhodia a Leuchturm. Moleskine na plnicí pero naprostá tragédie, navíc strašně výrazné řádkování. Cross perfektní papír (nejvyšší gramáž z vybraných), ale dost těžko se kupovaly bez té vložené propisky, takže cena vysoká, řádkování moc velká rozteč, málo stránek. Rhodia super a zůstal jsem na schémátka a přemýšlení u těch jednoduchých tečkovaných bloků, které se vkládají do obalu. Sešívané zápisníky z té barevné série (tuším Rhodiarama) měly moc hlazený papír. Nakonec měl nejlepší poměr cena  a výkon (popíšu každé dva měsíce jeden zápisník)  Leuchturm - 250 stran, gramáž tak akorát, cena přijatelná. Píšu do čistých buď od ruky, nebo na čtverečkované podložce, to jsou ideální řádky. 

 

Druhou stranou té rovnice je hrot. Není to jenom o šířce, je to dost o "průtoku" tou kapilárou. Dá se s tím hrát (když má někdo nervy). Některá pera jsem si poladil tak, že do Leuchturmu píšou božsky a z druhé strany není prakticky nic vidět, ale na A4ku se s tím nepodepíšu (prostě to při rychlém tahu neteče), některá opačně na rychlé črtání výrazných čar když něco vymýšlíme nad jedním papírem. Každopádně Fkový hrot ve většině per japonské produkce je záruka, že to poteče spíš míň (a obecně to bude o stupeň níž, než Evropa), Cross přestal XFka vyrábět, Visconti je jak to vyjde, Graf von Faber-Castell bude vždycky silnější atp.

 

Inkoust je věda největší. Diamine mi přijdou výrazně tekutější, barevná paleta obrovská, velké bacha na některé červené odstíny - ty se chovají docela hnusně, pokud zůstanou v peru (třeba Ancient Copper).  Sailor výrazně hustší (ale ten je po zdražení dost nemravně drahý), Pilot Iroshizuku je tak akorát co do hustoty, ty mám asi nejraději, Visconti je břečka,  Caran d'Ache tradiční barvy - dobře kryje ale moc nestínuje, spíš hustští, Herbin nijak nenadchnul, Graf von Faber-Castell tak nějak normálně (víc stínuje než ty CdA), Noodlers je takový bratříček toho Diamine co do cen a palety, jiná strana oceánu ...

 

Je to zábava, je to věda a je to na palici.

 

Krátké shrnutí pro netrpělivé:  Leuchturm / Paperblanks / Cross, tenčí hrot, hustští inkousty a je klid. Moleskine je dobrý na drahou obyč tužku na nápavce, jinak se nehodí na nic :D

 

A souhlasím s tím, že Vít si naběhnul do problému :-)

 

S pozdravem mmako, kromě hromady hodinek také majitel patnácti plnících per, zásoby bloků na dva roky dopředu a asi dvou  litrů inkoustu ve stopadesáti odstínech. Ale je to stejné - tohle se nastřádalo za posledních patnáct let...

 

Moc děkuju za cenné rady.

Jak se dá ze strany uživatele poladit průtok pera?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ladění pera - tady to pán docela hezky ukazuje, v dalších dílech série jsou další fígly.

 

 

 

 

 

Obecně když chci snížit průtok, propružím plátek hrotu směrem dolů a ke středu - maličko se přiblíží. Pro rozevření protáhnu tenkou kovovou fólii tou kapilárou.

 

Chce to mít na to nervy :D  A dost se hodí hodinářská lupa. Pozor na úhel, pod kterým to pozoruješ, trošku to klame.

Upraveno uživatelem mmako
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ne paperblanks mi nepropiji, stejne jako leuchtturm (na ten jsem zapomnel - kvuli designu uz jedu jen paperblanks)

moleskine proste ma dobry marketing a papir na prd - gramaz vysoka, ale papir je proste pro pera spatny...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ladění pera - tady to pán docela hezky ukazuje, v dalších dílech série jsou další fígly.

Obecně když chci snížit průtok, propružím plátek hrotu směrem dolů a ke středu - maličko se přiblíží. Pro rozevření protáhnu tenkou kovovou fólii tou kapilárou.

 

Chce to mít na to nervy :D  A dost se hodí hodinářská lupa. Pozor na úhel, pod kterým to pozoruješ, trošku to klame.

 

Díky za info.

Do toho se ale pouštět nebudu.

 

ne paperblanks mi nepropiji, stejne jako leuchtturm (na ten jsem zapomnel - kvuli designu uz jedu jen paperblanks)

moleskine proste ma dobry marketing a papir na prd - gramaz vysoka, ale papir je proste pro pera spatny...

 

Díky, až dopíšu notes, zkusím ho.

U diářů mě ale štve, že mají jen 18ti měsíční.

Upraveno uživatelem Vit
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

snažím se Ti ušetřit čas výzkumu :)))

zkoušel jsem různé i ze zahraničí...

některé věci jsou fajn, ale vzhledem k dostupnosti (a v době, kdy jsem to řešil i ceně) jsem dospěl do následujících parametrů:

aby to šlo sehnat relativně bez problémů v CZ (prostě aby to bylo rychlé)

aby to bylo samozřejmě bezproblémové ve spojení s perem a inkoustem, který používám

aby mě to nestálo zcestně vysoké částky

aby to vydrželo

takže jsem ozkoušel všechno možné

zkoušel jsem různé "zaručeně nejlepší" diáře

FC,FF atd - vše na prd (zde malá odbočka - nezkoušel jsem ADK - přišlo mi postavené na hlavu mít záložky nahoře (1 prostor, který to dává, 2 musím se vždy podívat kam chci jít - možná by ho někdo mohl ozkoušet)

zde mě napadl jeden projekt, který jsem nedotáhl do konce - nejprve zajistit vhodný ruční papír, psát psát psát a pak nechat svázat (našel jsem i nakonec někoho, kdo by mi vyhovoval po stránce designu ((vlastní design)) a vyrobil desky na diář... (není reklama, jen spokojenost s komunikací a se vším okolo - z projektu nakonec sešlo) http://www.tvvv.cz/

skončil jsem u paperblanks - není to nejlevnější, je to pěkné, má to dobrou vazbu a na moje potřeby to stačí...

nakonec jsem nebral ani diář, ale klasický notebook, protože nepíšu každý den a vzhledem k povaze mé pracovní náplně bych více než polovinu dne trávil neustálým přesouváním a přepisováním...

na druhou stranu musím upozornit, že u mě neustále otevíraný a zavíraný a popisovaný diář rozhodně nevydržel ve stavu použitelnosti ani těch 18 měsíců...

víc asi nemám co bych k tomu výběru dodal - přeji šťastný a spokojený výběr, který uspokojí Tvé potřeby :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak kvůli tomu je načase se podívat po adk:) díky za zkušenost s perem - na systém se dá zvyknout určitě :) jen ty záložky nahoře mi vždy přišly ?divné? .

Ještě jednou díky

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já si zase nedokážu představit záložky dole. :-) Ale nic se nepropíjí. Mám jedno pero, po něm stopa déle zasychá, tak to není na to zapsat a přelistovat, ale s ostatními pery v pohodě. I různé druhy inkoustů. Dokonce používám občas jedno plastové čínské pero, co jsem s ním psával ve čtvrté třídě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...