Jump to content

Patrik

Member_50
  • Posts

    2,758
  • Joined

  • Last visited

About Patrik

  • Birthday 08/17/1976

Contact Methods

  • Website URL
    http://sweb.cz/patrik
  • ICQ
    275282557

Profile Information

  • Pohlaví
    Muž
  • Bydlí
    Praha
  • Fanoušek značky
    počítače, Internet

Recent Profile Visitors

13,158 profile views

Patrik's Achievements

Megazávislák

Megazávislák (7/8)

  1. Já mám smlouvu s Easychange, Akcenta a Fortissimo. Obecně pro devizovky je nezajímavé cokoliv pod 100 000 EUR, výjimkou je Fortissimo, které uzavře smlouvu s kýmkoliv i kvůli malé částce, ale zase jejich kurz se velmi od částek odvíjí. Já přes ně vždy převáděl jen opravdu drobné částky (např. nákupy na polském Allegru) a jejich kurzy u takových částek byly jen o fous lepší, než v bance, na druhou stranu pro mne byly mnohem důležitější poplatky - a třeba převody v PLN mají v rámci Polska zdarma (ono je to totiž česko-polská firma, majitelem je otec Ewy Farne, pan Tadeusz Farny ). Easychange má výhodu, že má kurzy pevné - 9 haléřů od středu na obě strany. Tedy žádné vyjednávání, prostě kurz vidíš na webu. U velkých částek se prý i zde dá vyjednávat. Akcenta (nyní ve vlastnictví Raiffeisenbank) je méně průhledná, kurzy má plovoucí, každý klient má nastavenou svoji marži, která je dále upravena dle částky. Takže já třeba dostanu jiný kurz, než ty i při stejné částce - při rozdílných částkách se bude dále různě lišit. Z těchto tří bych asi doporučil Easychange, kvůli tomu pevnému kurzu, víš vždy, že nenaletíš. Případně mám známého v Akcentě, když mi přes SZ pošleš, jméno, telefon, e-mail a přibližnou částku, můžu se ho zeptat, jestli by to protlačil.
  2. No, dost blbě. Normálně bych doporučil devizovku, ale ta nebude mít u Air účet a cizoměnový převod bude zatížen poplatkem jak při odeslání platby (na účet devizovky), tak při jejím přijetí (rovněž na účet devizovky), u malých částek to celkem eliminuje výhodu lepšího kurzu, proti směně přímo v Air. A v hotovosti je z účtu nevybereš. Pokud jde tedy o nějakou nižší částku, tak, přestože jinak jsem vůči němu celkem rezervovaný, doporučím Revolut. K dolarovému účtu si nechat vydat kartu, tou dobít Revolutu, pak v aplikaci směnit na české koruny a poté zaslat na český účet.
  3. Multiměnu moc banky nemají, možná ČS (Erste Premier) snad, ale jen s eurem. Naopak Raifka multiměnu poměrně slušně podporuje, kdy je možné mít jednu kartu na více měnových složek, než jen EUR a USD. Ale nedělá to zadarmo. Pokud chceš eur a czk, doporučuji se podívat po Creditas. Sice má také zvlášť kartu pro EUR a CZK, ale zase má nejen zdarma vklad, ale do ekvivalentu půl milionu CZK je výběr eur na pokladně za 10 korun
  4. Cizoměnové spořící účty jsou u nás většinou neúročené, nebo zlomkem procenta (a někdy dokonce záporně). Ještě tak aspoň krátké termíňáky nebo účty s výpovědní lhůtou, mrkni na J&T Bank. Lepší je ale založit si účet v eurozóně, pro Německo hledej na Google heslo "Tagesgeld" a "Festgeld" . Obecně ale nejsem příznivcem mít účet v jiné než národní měně, hrozí hned trojnásobné riziko: 1. riziko země, kde máš vklad 2. riziko cizí měny 3. specifické riziko pro cizoměnové účty - typicky Argentina kde byly dolarové vklady nuceně směněny na pesos v poměru 1:1 (de facto 80 % "zdanění" ) Takže buď hotovost do trezoru, nebo založit účet v (měnové) eurozóně
  5. Zajímavé, jsem teď v zahraničí, po návratu vyzkouším, ale moc se mi to nezdá. Co se týče použití v zahraničí, tak tím, že existuje více druhů bezkontaktních plateb, tak se snadno stane, že to ne vždy funguje, i když v Evropě jsem zrovna komplikace nečekal. V Jordánsku se mi stalo, že bankomat bezkontaktně na kartu nereagoval a na mobil nahlásil, že GooglePay nepodporuje.
  6. Petr11: Jak píše sery.vlk - banky mohou (a budnou moci) dělat jen to, co jim ČNB a další státní orgány dovolí. V rámci neustále se zpřísňujících pravidel kolem AML a KYC neočekávám nějaké velké uvolnění, co se týče identifikace klientů, spíše naopak. Už teď mám od lidí v mém okolí čím dál častější zprávy o blokování převodů vyšších částek (např. při platbách za nemovitost) a očekávám, že to bude čím dál horší.
  7. Přesně, jak píše SAFI. Kolik lidí si ten účet nezaloží, jen kvůli tomu, že nemůže použít datovou schránku, ale musí poslat sken občanky? Deset za měsíc? Ti by fakt nezaplatili zavedení nového systému. Zkrátka v bankách více, než kde jinde, platí, že "co funguje, do toho se nerejpá".
  8. Mně se nakonec nejvíce osvědčila varianta zvlášť volání a zvlášť internet. Po většinu času jsem měl služební mobil, takže soukromý jsem potřeboval jen na příchozí hovory. Aktuálně mám SIM kartu s nulovým paušálem bez nutnosti minimální konuzumace (díky tomu, že od stejného operátora mám doma internet po optice). Platím, jen co provolám nebo proSMSkuji, což je obvykle max několik korun za měsíc (často vůbec nic). Mobil mám "hloupý", takže je velmi malý a vydrží týden na jedno nabití. K němu mám chytrý, ve kterém používám různé předplacenky, dle toho jaké jsou zrovna v akci, aktuálně tam mám předplacenku od O2 z akce Digimania (100 GB za 30 dní za 300 Kč, nevýhodou je absence roamingu), nicméně když jsem měl pracovní mobil s internetem, používal jsem wi-fi v soukromém mobilu přes hotspot z toho pracovního. Dobré jsou předplaceny pro Ukrajince - 15 GB + 50 minut volání + kredit 50 Kč za oficiálně 299 Kč, ale já ji koupil na Alza za 250 Kč (aktuálně ji mají za stejnou cenu na Mallu) a někteří malí prodejci ji mají i jen za 200 Kč. Vyplatí se tak ji po měsíci vyhodit a koupit novou, než dobíjet 299 kvůli prodloužení. Výhledově uvažuji o Kaktusu, který za 300 Kč má 6 GB internetu (ovšem po vyčerpání dál běží rychlostí 2 Mbit) a 100 minut + 100 SMS. Dnes vyšel článek o nejlevnějších tarifech hlavních operátorů - https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/levny-mobilni-tarif-o2-t-mobile-vodafone.A221013_120352_mobilni-operatori_LHR No, žádná sláva
  9. Banky jsou velmi konzervativní a nemají důvod měnit systém. Minimum zákazníků to odradí, takže přínos minimální a rizika velká (hrozba špatné implementace nových postupů). Protože hrozby sankcí za porušení pravidel AML a KYC jsou vysoké.
  10. Věř, že i to zavolání je pro spoustu lidí "moc práce" , pokud se vůbec obtěžují si zjistit, že nějaký nový účet existuje.
  11. Ne, spoléhají na lidskou lenost a nesledování podmínek. Proč zvyšovat sazby lidem, co jsou ochotni mít peníze na starém spořáku s nižší sazbou :). A teď se to i hodí, mám účet D s úrokem 5,1 do 500 tisíc a E s úrokem 5,3 do milionu. Využiju doma.
  12. Komerčka zkrátka odděluje uživatele (internetového bankonvictví) a účet. Šablony jsou tak navěšeny na uživatele. Obdobně to má FIO. Nelze říct, jestli je lepší jedno nebo druhé. Na druhou stranu pořád lepší, než třeba Equa, která vůbec neumožňuje disponenta (pokud se něco nezměnilo)
  13. Když jsem se o prémiové bankovnictví UCB zajímal, tak tam byla podmínka objemu spravovaného majetku. Ve výsledku je jedno, u jaké banky, vždy to je (výrazně) dražší, než když to člověk dělá napřímo (ať už nakupuje přímo akcie, nebo jde do ETF a podobně). Takže dostaneš dragonpas, concierge, účet a pojištění zadarmo, ale musíš přes banku proinvestovat miliony, takže zaplatíš desetitisíce na poplatcích.
  14. Kamarád udržuje pečlivě databázi spořících účtů: https://forum.finexpert.e15.cz/viewtopic.php?f=316&t=302027&st=0&sk=t&sd=a&start=6555 Jo, Unicredit je žůžo dobrodrůžo, 2 týdny výpadek internetového bankovnictví před pár lety, já s nimi měl 3 (vítězné) spory před finančním arbitrem - no, není divu, že o takového klienta banka nestojí a zrušila mi účet
  15. K těm rychlostem plateb - někdy je to trochu zavádějící, protože "bankovní den" není shodný s "lidským dnem", ani délkou (zpravidla nemá 24 hodin) ani časem. Třeba český bankovní den začíná v 16 hodin a končí ve 14 hodin následující pracovní den. Běžné platby mezi bankami v rámci ČR musí přijít následující "lidský" pracovní den. Jednotlivé banky mohou mít ale omezení, do kdy je možné platbu zadat se splatností ještě ten den, třeba "zesnulá" Sberbank měla uzávěrku 18:00, později již nešla platba v IB zadat jinak, než se splatností nejdříve následující pracovní den, oproti tomu FIO umožňuje zadat až do 23:50. Některé banky umí ať už neoficiálně nebo i oficiálně běžné platby D+0, zpravidla se musí zadat ráno, nebo dopoledne a do cílové banky dorazí ještě ten samý den. Za příplatek (zpravidla jde o vyšší desítky korun) je možné platbu zadat jako prioritní a když se zadá do doby, kterou má banka jako limitní, dorazí do cílové banky ve stejný pracovní den - tady se používá "trik" nesouladu lidského a bankovního dne, protože do CERTISu (zúčtovací systém ČNB) se platba odešle před 14. hodinou a cílová banka si ji z něj stáhne některou z dávek po 16. hodině a tedy vlastně "další den" i když pro lidi jde o stejný den. Jiná kategorie jsou okamžité platby, ty jdou mimo systém běžných plateb, nepodporují je všechny banky (třeba z velkých Unicredit) a mají omezení co se posílané částky týče, např. FIO maximálně 100 000 Kč na 1 platbu (a metodou pokus-omyl jsem dospěl ke zjištění, že na jeden účet je možné poslat takové platby v maximální výši dvě a celkem z banky ven čtyři, tj. ven z FIO takto dostanu maximálně 400 000 Kč denně, z toho na jeden cílový účet maximálně 200 000 Kč), v Air Bank nedávno snížili výši okamžité platby na pouhých 50 000 Kč (ale lze jich poslat víc, osobně zkoušeno 8 za sebou na jeden cílový účet). Většina bank má limit 400 000 Kč na 1 okamžitou platbu, i když teoreticky může jedna platba být až ve výši 2,5 milionu - o navýšení limitu psala Komerční banka, osobně jsem takhle velkou částku poslat okamžitou platbou nezkoušel, v nějakém vyjádření KB psala, že to nabídne vybraným klientům. Limity platí pro odchozí platby, pokud banka okamžité platby přijímá, tak v jakékoliv výši. Tj. když mě např. KB umožní okamžitou platbou poslat 2,5 milionu, tak ji mohu poslat do jakékoliv jiné banky, která okamžité platby podporuje, i když sama v takové výši okamžitou platbu odeslat neumí - tj. např. do Air Bank bych mohl poslat okamžitou platbou 2,5 milionu, i když odeslat z ní můžu pouze 50 000 Kč. Je třeba mít na paměti, že okamžité platby jsou jen doplněk k běžnému systému plateb přes CERTIS. Dost často vypadávají, stačí aby měla jedna z bank (cílová nebo odesílající) nějaký výpadek, případně vypadne zúčtovací centrum. Některé banky pak automaticky pošlou platbu jako běžnou, některé nahlásí chybu. Ideálně to má udělané FIO, kde je zaškrtávátko, že v případě nemožnosti poslat jako okamžitou je změněno na běžnou. Systém běžných plateb je neuvěřitelně robusní a díky dávkovému způsobu je schopen fungovat i při výpadku připojení k internetu/síti ČNB, tzv. kabelovým přenosem - paměťové médium (ještě před pár lety to fakt byly diskety!) do kabely, metrem do ČNB, nahrát datový soubor a na jiném médiu si odnést datový soubor s příchozími platbami. Kamarád z jedné české banky mi vyprávěl, jak to párkrát absolvoval. Obdobně složité je to u SEPA plateb. I ty mají uzávěrku, tuším v 16:00, některé banky si dávají o něco dříve (12, 14,..), pokud zpracovávají platby dávkově, aby v termínu stačily poslat platbu do ECB. V cílové bance pak musí být nejpozději následující pracovní den. Samozřejmě pokud někdo zadá platbu odpoledne "po uzávěrce", tak se to o 1 den zdrží (platba půjde až následující pracovní den). Naopak pokud se zadá ráno, může jí banka do zúčtovacího systému poslat také brzy a může se stát, že do cílové banky dorazí ještě ten samý den. Vše záleží na tom, jak má odesílací banka nastaveno, v kolik zasílá jednotlivé dávky plateb (klidně může posílat za celý den až těsně před uzávěrkou) Pak je ekvivalent okamžitých plateb - "direct SEPA", ale to, pokud vím, žádná banka u nás nepodporuje.
×
×
  • Create New...