xbraj19 Odesláno 28. dubna 2020 Nahlásit Odesláno 28. dubna 2020 (upraveno) Upraveno 28. dubna 2020 uživatelem xbraj19
xbraj19 Odesláno 30. srpna 2020 Autor Nahlásit Odesláno 30. srpna 2020 Rok 1969 a celá sedmdesátá léta většina zná jako období automatických chronografů (kalibru 6139, následně 6138) a také jako období legendárních potápek s kalibrem 6159, 6105 a 6306/9. Pro Seiko byly ale sedmdesátá léta i dekádou Quartz strojků. Vrchol hodinařiny z produkce Seiko do té doby představovala řada Grand Seiko a konkrétně modely označované V.F.A. (Very Fine Adjustment). V.F.A. byly seřízené v 6 pozicích na přesnost +1/-1 minuta za měsíc. Pro tuto specifikaci byly používány 4 druhy strojků - cal. 6185 a cal. 6186 ze SUWA Seikosha a z Daini Seikosha dámské s cal.1984 a pánské s cal. 4580. To se ale změnilo 25. Prosince 1969, kdy Seiko představilo první Quartz náramkové hodinky na světě, předzvěst nové hodinářské epochy, Quartzové revoluce, tak jak ji většina z nás zná dnes…..levné, celkem přesné baterkové hodinky s plastovým strojkem za pár dolarů. Vrcholné řady hodinek poháněné strojkem Quartz začaly postupně vytlačovat Grand Seiko z předních stran katalogů. A nebyly to hodinky rozhodně levné. Napřílklad v roce 1973 stály nejlevnější Quartz hodinky dvakrát tolik, co nejdražší chronograph (Baby Pandy) a trojnásobek ceny 6138 – Kakume. Vyšší modelové řady se pohybovaly v cenách od 80 do 250 tis JPY. Tomu odpovídalo i fantastické zpracování pouzder, tvrzené povrchové úpravy, precizní zpracování číselníků a v té době unikátní safírové skla s antireflexem a v neposlendí řadě špičkově zpracované tahy. Vysokou úroveň detailu a zpracování a zajímavé číselníky si ovšem zachovaly i nižší modelové řady, kde „nižší kvalita“ se projevovala strojky v nižší specifikaci, nikoliv však ústupky ve zpracování. Quartz jsem vzal na milost před cca třemi lety, kdy jsem si pořídil baterkové GS (SBGF) ze strojkem 8J a následně náhodou vydražil na japonském Yahoo jedny Seiko King Quartz z roku 1977 v NOS stavu, aniž bych pořádně věděl co dražím, prostě protože se mi líbíly (komu se to někdy nestalo, že?). Jakmile dorazily domů, tak jsem byl nadšený z fantastického zpracování a detailu za neuvěřitelně málo peněz a začal shánět informace, číst katalogy a objevovat pestrý svět SEIKO Quartz hodinek z let, kdy začínala Quartz revoluce. Od roku 1969 do první poloviny roku 1975 bylo označování jednotlivých řad trochu zmatečné. Nejdříve byly modely úplně bez označení (pouze s nápisem Quartz). Později, s nástupem dalších modelů bylo třeba rozlišit, top řady a proto přibily na číselníků další nápisy určujíc řadu (VFA a Superior a pozdějí QT, QR, QZ atd.) Řád a věší přehlednost přišla v druhé polovině roku 1975 resp v roce 1976 s nástupem druhé generace quartz strojků a přehlednějším rozdělením jasně určující místo v hierarchii (Superior, VFA, Grand Quartz, King Quartz, Lord Quartz, Quartz atd.) Tady na chronomagu se o tomto Seiko Quartzovém období moc nepíše (i když pár zajímavých kousků tady je), tak jsem se rozhodl založit toto vlákno. Do vlákna budu dávat fotky kousků z mé sbírky (od spřízněných sběratelů, u vzácných modelů) a nějaká technická data a obrázky z katalogů. Nedělám si ambici popsat zde všechny modely (protože jich bylo mraky). Chtěl bych se zaměřit zejména na vyšší řady (Superior, V.F.A., Grand Quartz ) a zajímavé reference z nižších modelových řad (King quartz, Quartz atd), pokud budou něčím vybočovat z běžné nabídky Seiko katalogů (ať už tvarem pouzdra, strukturou povrchu nebo číselníkem). V textu a v katalozích jsou často používané zkratky vyjadřující např. materiál nebo povrchovou úpravu pouzdra, bez jejich znalosti si občas člověk těžko domýšlí z čeho jsou hodinky vyrobeny. Zkratky provedení pouzdra: SS Stainless steel HSS Hardened stainless steel YG Yellow gold HGP Hard gold plated WG White gold GC Gold cap PM Platinum SGP Seiko gold plated APDP Palladium plating (incl. caseback) ASGP Seiko gold plated (incl. caseback) TPDP Palladium plating bezel, SS case Proč jsou Quartzové Seiko ze 70. let zajímavé: Seiko si dalo záležet na zpracování a pestrosti struktur číselníků a to v kvalitě srovnatelné s moderními GS Vzory a struktury používané v 70. teletech Grand Seiko reinkarnuje s velkou slávou u svých limitek Grand Quartz (VFA a Superior) představují mezičlánek mezi vintážním Grand Seiko a novodobým Grand Seiko (takže v podstatě první Quartz Grand Seiko) Špičková kvalita zpracování pouzder, ostré hrany, brusy, tepané a škrábané pouzdra Technologicky na výši co se týká inovací, přesnosti Velmi pohodlné Integrované tahy se složitou konstrukcí, každá reference měla svůj vlastí tah, který se často lišil jen v malých detailech (proto je při sbírání těchto hodinek potřeba dávat pozor, zda je tah na hodinkách ten správný – podobně jako u vintage Seiko chronographů) OBDOBÍ 1969 - 1975 1. SEIKO QUARTZ – ASTRON Photo: @ErikStricland 1.1 1969 - Reference: 35-9000 Produkce: Představeno 25.12.1969 jako první Quartz náramkové hodinky na světě Model: Quartz – Astron Reference: 35-9000 Počet ks: Vyrobeno 100 ks (některé zdroje uvádí 200ks) Strojek: 3500 - varianta strojku bez data (35SQ) - 8192 Hz Pouzdro: Škrábané pouzdro z 18k zlata Přesnost: +- 5s / měsíc Zdroj: Seikowatches.com 1.2 1970- Reference: 3502-9000 Produkce: 1970 Model: Quartz - Astron Reference: 3502-9000 Počet ks: ? Strojek: 3502 - varianta strojku s datumem (35SQ) - 8192 Hz Pouzdro: tepané pouzdro z 18k zlata Přesnost: +- 5s / měsíc Photo: @ErikStricland Zlatá varianta 35SQ a 35SQC se nikdy neobjevila v běžném Seiko Katalogu a bylo je možné vidět pouze v Seiko Special Luxury Watch katalogu z roku 1970. V roce 1971 se objevily varianty obou strojků v pouzdře z oceli za „ lidovější“ cenu 185 000/175 000 JPY (ref. 35-9010 a 3502-9010). Poprvé a naposledy se objevily v Seiko Katalogu z roku 1972 společně s 38SQW (V.F.A) Celkem bylo vyrobeno 1800 ks všech čtyř variant. 2. SEIKO 38 SERIES První stroje řady 38 představen v říjnu 1971. Výroba pokračovala až do roku 1976 (naposledy v katalogu 1976 vol. 1) Nejzajímavější varianty strojků řady 38: Hodinky z této řady (konkrétně se strojkem 3823) se objevily poprvé v katalogu v roce 1972. V podstatě se jednalo o první, masově vyráběné quartzové hodinky (i když stále, vzhledem k ceně, v relativně limitovaném množství). Zkonstruovány a vyráběny byly v továrně Suwa. 2.1 SEIKO 38SQW Zdroj: @amateurwatchfettler Do roku 1974 představovala vrchol řada 3823 s označením VFA (Very fine adjusted). Zajímavostí je, že až do poloviny roku 1973 měly 3823 na ciferníků pouze nápis Quartz a nebylo třeba zdůrazňovat vyšší přesnost. Zkratka VFA se začala objevovat až s rozšíření řady 38 o stojky 3803 a 3802 s nižší specifikací a VFA bylo potřeba dostatečně marketingově prodat. Vyráběly se ve čtyřech variantách pouzdra: 3823-7000 - Helmet s tahem (v jednotlivých letech se měnil typ tahu) – bílý/modrý ciferník i ve zlatě 3823 -7030 - klasické pouzdrou z tepaného zlata (bílé, žluté) s řemenem 3823 -7040 - klasické ocelové pouzdro s řemenem 3823-5005 – extravagantní zlaté tepané pouzdro s integrovaným tepaným tahem. Všechna pouzdra jsou „monocoque“ a leze se do nich přes sklíčko. SEIKO 3823–7000 Výroba: SUWA Rok výroby : Září 1971 tzn. jedná se o hodinky hned z počátku výroby Model: Quartz V.F.A. Reference: 3823-7000 Strojek: 3823 (38SQW), 7 kamenů Pouzdro: ocel, 36x42x11 mm Přesnost: V.F.A. +5s/-5s za měsíc Číselník: slonovinová kost, ručně aplikované hodinové a minutové indexy, počátek výroby bez VFA – u tohoto kus byl nejspíš vyměněn za pozdější typ – i když u Seiko bylo docela běžné kombinovat díly, při přechodu na novější varianty Tah: AS010 -první verzi tahu „Mesh“, XGB262, XQB120 Baterie: SR44SW – výdrž 1 rok Ceníková cena: 135 – 150 tis JPY (cca 9000 USD v dnešních cenách) 2.2 SEIKO 38QTW/QTC Poprvé se objevila řada se strojky 3803 a 3802 v katalogu v roce 1973 v šesti variantách pro day/date a šest pro „date“. Až na jeden případ se strukturovaným ciferníkem a fasetovým sklem se jednalo víceméně o hodinky s čistým jednoduchým designem bez větších výstředností. S cenou začínající na 64tis JPY a končící na 78tis JPY. Jednalo o řadu, která měla být přístupná širší veřejnosti. V roce 1974 se v katalogu objevila jedna z vůbec nejzajímavějších variant – fasetové sklo, modrý “snowflake/morfo” ciferník a krásně broušené pouzdro. Občas se objeví na prodej, bohužel většinou ve velmi špatném stavu. SEIKO 3803–7080 Výroba: SUWA SEIKOSHA Rok výroby: Listopad 1973, produkci byly 1,5 roku Model: 38SQTW - QUARTZ QT Reference: 3803-7080, Day/Date Strojek: 3803, 9 kamenů Pouzdro: ocelové, 37x41x14(6)mm (s krytem baterie) Přesnost: +- 15s / -15s za měsíc Číselník: modrý se strukturou Snowflake měnící barvu dle úhlu a nasvícení, proto se jim také říká Morpho Snowflake) Sklo: nesymetricky broušené fasetové sklo. Tah: XAB610, spona nesignovaná Baterie: SR44SW – výdrž 1 rok Ceníková cena: 85 tis JPY 2.3 SEIKO 3883 SUPERIOR První model označený jako Superior byl nejpřesnějším a nejdražším modelem (v rámci nerez pouzder) v nabídce SEIKO. Poprvé se Superior objevil v katalogu 1974 vol.2 a to v nerezovém pouzdře s dvěma druhy ciferníků. První (v současné době dostupnější) byl champagne sunburst a druhý legendární Morpho Buterfly, měníci barvy jako motýlí křídla. Existovala exportní verze, která měla na číselníků místo nápisu SUPERIOR nápis GFA. Naposledy se objevily v katalog 1975 vol. 2 a to pouze ve zlacené verzi (Hard gold plated) na koženém řemenu. SEIKO 3883-7000 Výroba: SUWA SEIKOSHA Rok výroby: Duben 1974, produkci byly cca 1,5 roku Model: 38SQTW - QUARTZ QT Reference: 3883-7000 Strojek: 3883, 9 kamenů, 16,384Hz, Day/Date Pouzdro: Hardened Stainless steel, 37mx41x12(3)mm (s krytem baterie) Přesnost: +2/-2s za měsíc Číselník: champagne sunburst, aplikované Onyx indexy Sklo: safír s vnitřním antireflexem Tah: XAB630, Spona signovaná Seiko Baterie: SR44SW – výdrž 1 rok Ceníková cena: 220 tis JPY Výroba: SUWA SEIKOSHA Jednalo se o to nejlepší co Seiko v té době nabízelo a také nejdražší hodinky v nabídce (pokud nepočítáme modely z drahých kovů). O tom svědčí i použité materiály jako safírové sklíčko, „hardened Stainless steel“ (že by předchůdce diashieldu?) pouzdro , díky kterému se dají i dnes sehnat nošené kousky ve velmi pěkném stavu.
xbraj19 Odesláno 30. srpna 2020 Autor Nahlásit Odesláno 30. srpna 2020 (upraveno) 3. SEIKO 39 SERIES Z továrny Daini Seikosha vycházely mnohé modely, které byly na špičce technologicky (flyback chrona 7016 , první quartz hodinky s CMOS-IC (36SQC ) nebo designově zajímavá řada 3923. Tato řada představuje odpověď továrny Daini Seikosha na V.F.A. modely 3823 vyráběně v konkurenční továrně SUWA Seikosha. A je to takové malé zjevení a to díky nevšednímu tvaru pouzdra, broušenému zalomenému sklíčku a LED diodě, blikající každou vteřinu indikující, že jsou hodinky napájeny (pokud přestanou blikat, znamená to že brzy dojdou baterie – ano, jsou tam dvě baterie). Od calibru 3823 se také liší rozdílným typem krokového mechanismu (u 3823 krokový (step) motor, 3923 elektromagnetický non-step motor s 60ti zubým krokovým kolem (prosím o případnou opravu české terminologie) - podobný concept využíval I strojek Omega Megaquartz. SEIKO 3923-5010 Výroba: DAINI SEIKOSHA Rok výroby: Srpen 1973, produkci od 1973 do 1976 Model: 39SQW V.F.A. Reference: 3923-5010 Strojek: 3923A, 13 kamenů, Day/Date Pouzdro: Stainless steel, Přesnost: +2/-2s za měsíc Číselník: modrý gradient, aplikované pětiminutové indexy Sklo: safírové Tah: kožený řemen (pštros, krokodýl) Baterie: 2x SR44SW – výdrž 1 rok Ceníková cena: 90 - 110 tis JPY Varianta s modrým gradient číselníkem je asi nejběžnější. O něco vzácnější je zelený a Fumé (ten je pouze u verze s datumem (3922). Vyráběla se i varianta ve zlatém pouzdře s černým číselníkem za lidových 392tis JPY. SEIKO 3923-502A Identický strojek jako v referenci 5010 ale jiné pouzdro. Pouzdro má nižší profil s roztečí nožek 22mm (místo 19mm u 3923-501). Sklíčko je ploché, opět s nápisem Quartz. Na číselníků jsou aplikované indexy ve formě válečků. Samozřejmostí je také LED dioda indikující chod hodinek (a stav baterie) Upraveno 30. srpna 2020 uživatelem xbraj19
xbraj19 Odesláno 29. prosince 2020 Autor Nahlásit Odesláno 29. prosince 2020 (upraveno) SEIKO 3922-5011 Výroba: DAINI SEIKOSHA Rok výroby: Srpen 1973, produkci od 1973 do 1976 Model: 39SQC V.F.A. Reference: 3923-5011 Strojek: 3922A, 13 kamenů, Day/Date Pouzdro: Stainless steel, Přesnost: +2/-2s za měsíc Číselník: Fume gradient (někdy také nazývaný Coffee&Cream), aplikované pětiminutové indexy Sklo: lomené s nápisem QUARTZ (vzhledem k běžným poškozením hran si nejsem úplně jistý, že se jedná o safír, jak jsem psal výše) Tah: kožený řemen (pštros, krokodýl) Baterie: 2x SR44SW – výdrž 1 rok Ceníková cena: 90 - 98 tis JPY Jedná se technologicky o stejný strojek jako 3923, ale tentokrát jenom s datumem (bez dne). Tahle reference se vyráběla pouze s modrým a Fumé ciferníkem, který je o dost vzácnější než relativně běžná modrá varianta. A ještě několi fotek 3923-5010 s modrým číselníkem na replice původního řemene (pštros od RC3) s originální sponou. Teď si dovolím narušit chronologičnost příspěvku a doplním kapitolu 2.1 SEIKO 38SQW a kapitolu 2.2 SEIKO 38QTW/QTC o dva přírůstky, které za to určitě stojí. 2.1 SEIKO 38SQC - update Podařilo se mi získat jednu z prvních referencí ze série 38, která se nevyskytuje ani v běžných katalozích. Objevila se jednou v červnovém Seiko Newsletteru v roce 1972 za cenu 80tis JPY. Vyjímečnost této reference je díky asymetrickému pouzdru ve tvaru podkovy (tzv. Horseshoe) a krásném 3D číselníku s plastickými indexy SEIKO 3802–7000 Výroba: SUWA SEIKOSHA Rok výroby: Září1971, k vidění pouze v Seiko Sales Newsletter vydání 6/1972 Model: 38SQTC Reference: 3802-7000, Date Strojek: 3802, 9? kamenů Pouzdro: Hardened Stainless steel, 37 mm Přesnost: +- 15s / -15s za měsíc Číselník: 3D champagne s aplikovanými indexy, aplikovaným logem Tah: XAB457, signovaná spona Baterie: SR44SW – výdrž 1 rok Ceníková cena: 80 tis JPY 2.1 SEIKO 38SQW - update SEIKO 3823–7040 Výroba: SUWA Rok výroby : Prosinec 1973, v katalogu 1974 a 1975 Model: Quartz V.F.A. Reference: 3823-7040 Strojek: 3823 (38SQW), 7 kamenů Pouzdro: ocel, 37x42x12 mm (13 s krytem baterie) Přesnost: V.F.A. +5s/-5s za měsíc Číselník: bílý se strukturou tzv. Blizzard dial, opět aplikované logo a rámeček kolem ukazatele dne a datumu Sklo: s antireflexní úpravou Tah: pouze na koženém řemenu z aligátora/krokodýla Baterie: SR44SW – výdrž 1 rok Ceníková cena: 139 tis. JPY Oblekovky jako vyšité s VFA strojkem a strukutrou číselníku, kterou dneska používají na limitované edice Grand Seiko. Pouzdro krásně padne na ruku i přes svoji větší výšku. Výměna baterek je jednoduchá přes záklopku. Upraveno 29. prosince 2020 uživatelem xbraj19
xbraj19 Odesláno 30. prosince 2020 Autor Nahlásit Odesláno 30. prosince 2020 (upraveno) OBDOBÍ 1975 – 1978 V katalozích z roku 1975 se prolínají modely se starým označním VFA (3823,3923), QT, QR a nově označované modely King Quartz a Grand Quartz které navazují na označování mechanických modelů King Seiko a Grand Seiko (ty v roce 1976 na dalších 12 let zmizely z katalogů). Řada Superior zůstala zachována. Mezi nejzajímavější patří tyto strojky: 4. SEIKO 48 SERIES Strojky řady 48 pocházející z továrny SUWA se objevily poprvé v Katalogu 1975 Vol. 2 a to v řadě Grand a King Seiko (v roce 1976 následovala i řada SUPERIOR). Jedná se spíše o evoluci řady 38 než o revoluci, protože konstrukčně řada 48 vychází z předchozí řady. Zvýšila se frekvence oscilátoru na 32,768 Hz. Jednou z novinek je funkce, která pomáhá seřizování hodinek. Když se vytáhne korunka, vteřinová ručička poskočí o cca 10 vteřin dopředu, takže je dostatek času na nastavení, pokud se zpožďují, tak lze tímto způsobem čas „dohnat“. Délka skoku se mění dle pozice, většinou skáče o cca 7 vteřin, ale před dvanáctkou skočí rovnou na dvanáctku. Další novinkou byla indikace docházející baterie vteřinovou ručičkou (dvojskok). Přibližně po roce a půl SEIKO obměnilo celou řadu 48 s označením A a nahradilo ji strojky 48xxB, které měli menší baterie a upravené pouzdro ( změnil se tvar zadní části, u 4883 se změnila i velikost pouzdra). Změnou baterie se zvětšila její životnost z 1 roku na 2 roky. 4.1 SEIKO 4883 SUPERIOR V roce 1976 byl na trh uveden nástupce kalibru 3883 a to 4883 Superior. Proti předchůdci se zvýšila frekvence, zlepšila přesnost na +-1s/měsíc a prodloužila se životnost baterie. V katalogu z roku 1976 a 1977 Vol.1 se objevily dvě varianty. Jedna s pouzdrem z tvrzené nerezové oceli (HSS) na tahu a druhá v pozlacené verzi (HGP) na koženém řemenu. Jak jsem psal výše, po roce od uvedení strojku 4883A přišlo SEIKO s novu verzi 4883B. Změnila se velikost používané baterie (4883B má menší baterii) a tím se i změnily proporce pouzdra. Zmenšil se průměr pouzdra o 2mm na 36mm a výška pouzdra se snížila o 1mm a změnil se profil tahu. Těžko říct, proč SEIKO s touto změnou přišlo, protože vlastnosti strojku nezměnily a u pouzdra s tahem jsou změny na první pohled jen těžko identifikovatelné. K nahrazení novými kalibry došlo v polovině roku 1977 u celé řady 48xx. Naposledy se 4883 SUPERIOR objevil v Katalogu 1978 Vol.1. SEIKO 4883-8001 Výroba: SUWA SEIKOSHA Rok výroby : Duben 1976, ref. 4883-8001 v produkci jenom rok, 4883-8100 od 1977 do 1978 Model: Superior (QNL010) Reference: 4883-8001 Strojek: 4883A, 9 kamenčů, 32,768 Hz. Pouzdro: Hardened Stainless steel, 38x42x11mm Přesnost: +1/-1s za měsíc Číselník: Champagne Tatami (tradiční japonská žíněnka) Sklo: safírové s AR Tah: XBA280 (u 4883-8100 XBB110), spona signovaná Baterie: SR43SW – výdrž 1 rok Ceníková cena: 180 tis. JPY 4.2 SEIKO 4843 GRAND QUARTZ Nástupcem starších modelů VFA se staly modely označené jako Grand Quartz. Přesnost byla stejná jako u VFA (+- 5s/měsíc). Modely s označením Grand Quartz se poprvé objevily v katalogu v roce 1975 a jednalo se o dva modely s desetihrannou lunetou (modrá a bílá verze číselníku). Grand Quartz také postupně nahradil mechanické Grand Seiko, které v roce 1976 zcela zmizelo z katalogů. Kromě variaty 4843 s ukazatelem dne a datumu se vyráběla varianta 4842 (pouze s ukazatelem datumu) a varianta 4840 (No date). Po roce a půl produkce byl strojek 484x upgradován na verzi B s menší baterií a větší výdrží (2 roky). Díky tomu se mírně změnil tvar dýnka. Ostatní rozměry zůstaly nezměněny. Jedná se velmi robustní a spolehlivé strojky. Porovnání 4843A a 4843B: SEIKO 4843-8050 Výroba: SUWA SEIKOSHA Rok výroby : Duben 1976, v produkci pouze do poloviny roku 1977 (nahrazeno Ref. 4843-8100) Model: Grand Quartz (QNK050) Reference: 4843-8050 Strojek: 4843A, 9 kamenů, 32,768 Hz., day/date Pouzdro: Hardened Stainless steel, 36x41x11mm Přesnost: +5/-5s za měsíc Číselník: Silver Diamond Dust Sklo: safírové s vnitřním AR Tah: XBB020, spona signovaná GQ Baterie: SR43SW – výdrž 1 rok Ceníková cena: 100 tis. JPY Upraveno 30. prosince 2020 uživatelem xbraj19
xbraj19 Odesláno 30. prosince 2020 Autor Nahlásit Odesláno 30. prosince 2020 Oprava počtu kamenů: Strojek: 4843A, 7 kamenů, 32,768 Hz., day/date
xbraj19 Odesláno 5. ledna 2021 Autor Nahlásit Odesláno 5. ledna 2021 5. SEIKO 08 SERIES DAINI Řada 08 byla představena na konci roku 1974 (katalog 1975). 08 byly vyráběny v několika řadách, QT používala strojky 0822/0823, QZ strojky 0841/0842/0843 (později bez označení) a v nejvyší řadě King Quartz 0852/0853. Podobně jako u strojků SUWA poslední čísla udávala, zda se jednalo o strojek No date(1), Date (2) a Day/Date (3). Všechny strojky měly podobnou architekturu, stejnou frekvenci a počet kamenů, nicméně se lišily přesností. Poslední dvě řady obsahovaly navíc tzv. trimer condenser – šroubek sloužící k regulaci hodinek. King Quartz řada má navíc zvláštní funkci, kdy pomocí korunky lze posunovat vteřinovku o dvě vteřiny dopředu a dozadu a docílit tak synchronizace času, pokud nejdou přesně. všechny řady mají hacking a rychloposun kalendáře. 5.1 SEIKO 085 KING QUARTZ V produkci od roku 1975 do poloviny roku 1977. Od druhé poloviny 1977 nahrazeno strojky 5856 a 5855. SEIKO 0853-8005 Výroba: DAINI SEIKOSHA Rok výroby : Říjen 1976, v produkci pouze do poloviny roku 1977 Model: King Quartz (QMY041) Reference: 0853-8005 Strojek: 0853, 9 kamenů, 32,768 Hz., day/date Pouzdro: Stainless steel - matná/kartáčovaná povrchová úprava, hladká korunka bez signace znakem quartz, 37x42x11mm Přesnost: +10/-10s za měsíc Číselník: Blue Jeans pattern Sklo: safírové s vnitřním AR Tah: XQB260, spona signovaná KQ Baterie: SR43SW – výdrž 2 roky Ceníková cena: 56 tis. JPY Na první pohled nenápadné hodinky, které Vás v katalogu ničím příliš nezaujmou, ale jakmile na ně dopadne trocha světla……. Pouzdro má na Seiko z této doby neobvyklý sametový povrch ale co je na těchto hodinkách nejlepší je číselník. Vertikální pruhy jsou doplněny diagonálními proužky, takže číselník vypadá jako tkaná látka nebo jako džínovina. Vyráběly se s číselníkem v modré a bílé barvě. Tuto strukturu Seiko reinkarnovalo v červené barvě v limitované edici Grand Seiko SBGH269. SEIKO 0852-8005 Výroba: DAINISEIKOSHA Rok výroby : Září1976, v produkci pouze do poloviny roku 1977 Model: King Quartz (QMZ040) Reference: 0852-8025 Strojek: 0852, 9 kamenů, 32,768 Hz., date Pouzdro: Stainless steel – škrábané/tepané pouzdro, 37x42x11mm Přesnost: +10/-10s za měsíc Číselník: White Rice paper Sklo: safírové s vnitřním AR Tah: XQB270 (škrábaný povrch); spona signovaná KQ Baterie: SR43SW – výdrž 2 roky Ceníková cena: 53 tis. JPY Opět skvělé zpracování pouzdra a ciferníku, jak jde vidět na fotkách, víc asi není třeba popisovat
xbraj19 Odesláno 8. ledna 2021 Autor Nahlásit Odesláno 8. ledna 2021 5.3 SEIKO 0842 QUARTZ V produkci od roku 1975 do roku 1977. SEIKO 0842-7000 Výroba: DAINI SEIKOSHA Rok výroby : Červenec 1975 Model: Quartz (QMX803) Reference: 0842-7000 Strojek: 0842, 32,768 Hz., date Pouzdro: Gold plated - struktura tahů štětcem, dýnko také zlacené, hladká korunka bez signace znakem quartz, 37x40x12mm Přesnost: +15/-15s za měsíc Číselník: Tige Eye Stone Sklo: Hardlex Tah: kožený řemen, spona signovaná zlacená Baterie: SR43SW – výdrž 1 roky Ceníková cena: 60 tis. JPY Tato reference nepatří mezi žádné top modely a ani ve své modelové řadě v katalogu nijak výrazně nevyčnívala. Unikátnost těchto dvou modelu spočívá ve specifické povrchové úpravě pouzdra a strutuře číselníků, které se u žádných jiných modelů nevyskytuje (aspoň co je mi známo). Existují dvě varianty – se zlaceným pouzdrem s Tiger Eye stone číselníkem a s rhodiovaným pouzdrem a Chicken Blood stone číselníkem (ano, takové kameny skutečně existují J). Již dříve zmíněná povrchová úprava je skutečně velmi zajímavá. Dýnko je klasicky leštěné, spodní polovina pouzdra je broušená a horní polovina pískovaná, luneta je navíc zdobena pruhy, které vypadají jako tahy štětcem. Obě reference se vyráběly docela dlouho (1975-1977) a nejednalo se o příliš drahý model, takže je trochu záhadou, proč nejsou skoro nikde k vidění, zejména rhodiovaná varianta. Zlacená varianta se občas objeví, ale většinou s pouzdrem v dezolátním stavu. Pěkný kus bez poškození by jeden pohledal. OBDOBÍ 1978 - 1985 Quartz strojek představoval revoluci v přesnosti a v porovnání s mechanickými strojky se jednalo o malý zázrak. Nicméně doposud vyráběné strojky narazily na maximum svých možností. Bylo zjištěno, že při změně teplot se mírně mění kmitání quartz oscilátorů, což způsobuje odchylky v přesnosti. Aby se eliminoval vliv teplot na quartz oscilátor, vznikla termokompenzace. Seiko používalo několik technických řešení této kompenzace. Já jsem objevil tři a všechny využívaly dvou Quartz krystalů (i když každé řešení trochu jinak). Použití dvou krystalů dávalo Seiko najevo označením Twin Quartz a používaním loga dvojitého oscilátoru na číselníků (i korunce). Nevýhodou Twin Quartz technologie byla její složitost (společně s vyšší cenou) a s tím i související menší robustnost a spolehlivost strojků (v porovnání s 48 řadou). Twin Quartz – řešení 1 Jedná se o nejčastější řešení používané u modelu ze SUWA Seikosha a to řady strojků 99. Termoregulace funguje na principu hlavního a vedlejšího krystalu, kde hlavní krystal slouží k pohonu a druhý krystal měří teplotu a odesílá informaci do procesoru, který upravuje chod na základě informace o teplotě. Toto řešení dosáhlo nejlepší odchylky + - 5s/rok. Twin Quartz – řešení 2 Další technické řešení používané u řady 97 (a nejspíš i u 92 a 96) je na principu dvou spárovaných krystalů, které mají rozdílné teplotní charakteristiky (jeden nastavený na ztráty a druhý na zisky). Zjednodušeně to funguje tak, že teplotní odchylky obou krystalů jsou průměrovaný a tím se odchylka v širokém rozsahu teplot stabilizuje. Tímto řešením se podařilo dosáhnout přesnosti +- 20s /rok. Twin Quartz – řešení 3 Posledním (z konce roku 1980) a nejméně známým řešením je řešení opět využívajíc dvou krystalů, kdy každý má jinou frekvenci (32kHz a 40kHz). Dosažená přesnost byla +-20s/rok a následně +-5s/rok u Superior modelu. Přehled nejzajímavějších Twin quartz strojků: 6. SEIKO 99 SERIES - SUWA Twin Quartz Řada 99 pokračovala v již zavedených označeních jako Superior, Grand Quartz a King Quartz. 6.1 SEIKO 9983 SUPERIOR Jsou vrcholem celé první quartz dekády. Přesností +-5s/rok je nic ze Seiko produkce nepřekonalo (možná ani z jiných produkcí, ale to si netroufnu tvrdit, pač tak daleko mé znalostí nedosahují). Tato stránka katalogu z roku 1980 představuje kompletní produkci řady 998x Superior. Nic dražšího ve standardních pouzdrech (rozumějme ne z drahých kovů) Seiko nenabízelo. Zatím jsem na žádné neměl štěstí, ale jsem připraven 6.2 SEIKO 9943 GRAND QUARTZ Druhá nejvyšší řada s přesností strojků +-10s/rok. SEIKO 9943-8000 Výroba: SUWA SEIKOSHA Rok výroby : Červenec 1978 Model: Grand Quartz (GQB824) Reference: 9943-8000 Strojek: Twin quartz 9943, 5 kamenů, 32,768 Hz Pouzdro: CAP Gold + dýnko nerez, 37x42x11mm Přesnost: +10/-10s za rok Číselník: Champagne/Gold Tatami (tradiční japonská žíněnka) Sklo: Hardlex s AR Tah: XBB20S, signovaná spona GQ Baterie: SR927SW – výdrž 2 roky Ceníková cena: 120 tis. JPY Až do chvíle, kdy jsem pořídil tyto hodinky, jsem si myslel, že rozhodně nikdy nebudu nosit zlaté/zlacené hodinky. Tyto CAP Gold Grand quartzy mě přesvědčily, že GQ rozhodně budu (a pro jistotu jsem pořídil další troje). Na této referenci je krásné úplně všechno – jemný vzor číselníku, aplikované minutové a hodinové indexy (ty jsou opět 3D a v zrcadlovém lesku), aplikované loga, krásný rámeček kolem Day/Date okna a černé ručičky, které mi připomínají Orobinec/čibuk, který jsme jako kluci chodili kouřit. Výhodou tohoto strojku je, že díky šroubku zvanému „trimmer“ lze regulovat přesnost. U mého kusu se mi podařilo i bez speciální techniky téměř trefit původní deklarovanou přesnost. SEIKO 9943-8020 Výroba: SUWA SEIKOSHA Rok výroby : Srpen 1978 Model: Grand Quartz (GQB804) Reference: 9943-8020 Strojek: Twin quartz 9943, 5 kamenů, 32,768 Hz Pouzdro: CAP Gold + dýnko nerez, 37x42x11mm Přesnost: +10/-10s za rok Číselník: Gold Diamond Dust Sklo: Hardlex s AR Tah: XBB21S, signovaná spona GQ Baterie: SR927SW – výdrž 2 roky Ceníková cena: 150 tis. JPY Tentokrát aplikované pouze hodinové indexy a opět tvrzený zlacený povrch leštěný do vysokého lesku v kombinaci s broušenými plochami. Zajmavé je, že zlacená verze je o 30tis JPY dražší než verze s Gold CAP (kde by měla být větší vrstva zlata).
xbraj19 Odesláno 26. ledna 2021 Autor Nahlásit Odesláno 26. ledna 2021 6.3 SEIKO 9256 GRAND QUARTZ - DAINI SEIKOSHA V roce 1979 se v katalogu objevují v linii Grand Quartz pouze strojky Twin Quartz. Objevují se tam také dva modely z Daini Seikosha, které konkurují řadě 994x. Dosahují stejné přesnosti jako konkurenční produkce tzn. +- 10s/rok, proto předpokládám, že používají stejnou metodu termokompenzace jako 994x i když konstrukce strojku je jiná. Se strojkem 9256 bylo vyráběno pouze 8 modelu a to velmi krátkou dobu (cca 2 roky). V katalogu jinak nenápadné modely naživo překvapí krásnými číselníky a neobvyklým tvarem pouzder. Samozřejmostí je bezchybná integrace tahů s pouzdrem. Strojek 9256: Zdroj: WUS, @ martback SEIKO 9256-5000 Výroba: DAINI SEIKOSHA Rok výroby : Červenec 1978 Model: Grand Quartz (QGH028) Reference: 9256-5000 Strojek: Twin quartz 9256, 8 kamenů, 32,768 Hz Pouzdro: Stainless Steel, 36x42x10mm Přesnost: +10/-10s za rok Číselník: Šedý/Stříbrný Linen dial Sklo: Hardlex s AR Tah: AS060, signovaná spona GQ Baterie: SR927SW – výdrž 2 roky Ceníková cena: 100 tis. JPY Hodinky mají krásný kartáčovaný číselník, kterému se říká Linen dial. Zajimavá je konstrukce integrovaného tahu, kde z vnitřní strany spojují jednotlívé dílky kovové pružinky.
xbraj19 Odesláno 30. ledna 2021 Autor Nahlásit Odesláno 30. ledna 2021 (upraveno) 6.4 SEIKO 9923 KING QUARTZ A nyní se dostáváme o patro níž do vod King Quartz. Trvalo rok než se technologie Twin Quartz objevila i v této lidovější řadě. V katalogu Vol. 2 1979 se objevilo prvních šest modelů KQ s Twin quartz strojky společně se staršími modely z Daini (5856). Je zajímavé, že nové modely s revoluční technologií termokompenzace byly u KQ levnější, než starší modely s jedním krystalem. Náskok SUWA se snažili v Daini dohnat modely řady 972x, které nahradily v roce 1981 modely 9223. Tyto modely se nestaly nijak populárními a v současné době se objevují dost vzácně. Těžko říct co způsobilo menší popularitu, byly levnější než 992x ale kvalita zpracování rozhodně nebyla horší. Nejdražší modely 9923 se cenově blížily nejlevnější Grand Quartz nicméně, ale materiál pouzder odpovídal nejdražším modelům GQ, takže zde můžeme najít Hardened Stainless Steel a Hardened Gold Plated úpravu pouzder (i když pouze u čtyř nejdražších modelů). Jedním z nich je i krásný zlacený model s fantastickým černým číselníkem. SEIKO 9923-701A Výroba: SUWA SEIKOSHA Rok výroby : Červenec 1979 Model: King Quartz (QFA818) Reference: 9923-701 Strojek: Twin quartz 9923, 5 kamenů, 32,768 Hz Pouzdro: Hardened Gold plated + dýnko nerez, 36x41x9mm Přesnost: +20/-20s za rok Číselník: Černý - struktura vertikálních tyčinek, které tvoří malé čtverce poskládáné na střídačku, někdy se mu říká "bambus" Sklo: Hardlex s AR Tah: QB69S, signovaná spona KQ Baterie: SR927SW – výdrž 2 roky Ceníková cena: 78 tis. JPY V tomto tvaru pouzdru s mírně zaoblenou octagonální lunetou se vyráběly čtyři modely. Ve zlaceném pouzdře (HGP) s krémovým/zlatým a černým číselníkem a v nerezovém pouzdru (HSS) s bílým a černým číselníkem. Struktůra černého číselníku je fantastická a troufnu si říct, že trumfne většinu modelu z řady Grand Quartz. Také octagonální luneta dává modelu moderní vzhled ve stylu G. Genta. U modelů z konce 70. a počátku 80. let je inspirace G. Genta zřejmá. První co Vás asi napadne, že se Seiko snažilo kopírovat legendární design, nicméně je pravdou, že G. Genta také spolupracoval se Seiko a pro Credor navrhl jeden model známý jako Locomotiv. 6.5 SEIKO LORD QUARTZ A sestupujeme o další řadu niž. Původně jsem si říkal, že tyto nižší řady budu ignorovat, protože už by toho bylo moc a není tam nic moc zajímavého. A pak jsem objevil tento kousek. SEIKO 7143-7010 Výroba: DAININ SEIKOSHA Rok výroby : Listopad 1979 Model: Lord Quartz (QGZ050) Reference: 7143-7010 Strojek: 7143, 5 kamenů, 32,768 Hz Pouzdro: Hardened Stainless Steel, 36x41x10mm Přesnost: +10/-10s za měsíc Číselník: bílý- s vertikálními pruhy Sklo: Hardlex s AR Tah: XYB040 Baterie: SR1130SW – výdrž 5 let Ceníková cena: 50 tis. JPY Co se týká strojku, tak nic převratného, (kromě výdrže 5 let na jednu baterii), ale design hodinek mě přesvědčil. Kdyby nebylo na číselníku Lord Quartz, tak většina by je zařadila mezi Grand Quartz, čistý design pouzdra, perfektně integrovaný tah, jemná struktura číselníku (vertikální proužky). V porvnání GQ je ale lehčí a působí méně robustně (takové chrastítko). 6.6 SEIKO 59 Series I když se o řadě 59 moc nemluví a katalozích se krčí mezi ostaními modely, tak byla svým způsobem převratna a určila další budoucnost Quartz. Když se podíváte na předchozí modely uvedené v tomto vlákně, určitě si všimnete, že v porovnání s dnešními Quartz hodinkami jsou pouzdra docela vysoká. To bylo způsobeno vysokou spotřebou strojků a tím pádem i potřebou velké baterie, která by umožnila provoz hodinek. Ve strojcích řady 59 Seiko vůbec poprve použilo elktronický obvod tzv. EAGLE, který výrazně snížil spotřebu energie a tím pádem umožnil zmenšit velikost baterie a tím pádem i velikost strojku. Inženýři v Seiko si všimli, že velikost impulsu, který pohání hodinky je nastaven podle největší zátěže, takže v části svého provozu není plně využit a pouze zvyšuje spotřebu. Do strojku integrovali elektronický obvod, který měnil délku impulsu podle vytížení( kratší impuls když byla zátěž nižší a když byla zátěž vyšší, tak obvod impuls zesílil - např při změně datumu). Tím bylo Seiko schopné snížit výrazně spotřebu a díky menší baterce dělat i tenčí strojky a v podstě určilo směr moderních Ultra Thin Quartz strojků. V řadě 59 se vyráběly čtyři varianty - dvouručkovy, třiručkový, s datumem a day/date. Desing byl typický pro 80.léta. - pouzdra byla integrovaná s tahem a zajímavým systémem spony. Tato konstrukce pouzder/tahu je z dnešního pohledu problamatická, protože neumožňuje upravy tahu. Úprava/zkrácení tahu bylo nevratné, takže v současné době je problém najít hodinky, kde je tah dostečně dlouhy. Ale když se povede, tak je snaha odměněna vysokým komfortem a unikátním designem a opět špičkovým zpracováním. Mě se podařilo sehnat pěkný model 5930 z roku 1980. SEIKO 5930-5250 Výroba: DAINI SEIKOSHA Rok výroby : Srpen 1980 Model: QUARTZ (AFX011) Reference: 5930-5250 Strojek: 5930, 5 kamenů, 32,768 Hz Pouzdro: Stainless Steel, 30x30x5mm Přesnost: +15/-15s za měsíc Číselník: modrý se vzorem Lví hřívy (Lion's mane) Sklo: Hardlex Tah: tah z pouzdrem v jednom kuse Baterie: SR721SW – výdrž 2 roky Ceníková cena: 100 tis. JPY Elegantní model s krásným pouzdrem a onyxem v korunce. Co stojí určitě za zmínku (kromě EAGLE technologie) je číselník se strukturou lví hřívy. Identickou strukturu číselníku můžeme najít u limitované edice Grand Seiko z roku 2019 (k 20. výročí Spring drive) - SBGA403 a SBGC233 a také u americké Four Seasons. Všimněte si drobného detailu, který nejde při zběžné pohledu vidět a tím jsou drážky na aplikovaných indexech. Zajímavý je i systém zapínání spony. Ale co se mi líbí nejvíc, je tvar ručiček s tenkým proužkem uprostřed. Tvarem připomínají meč římských legionářů a absence protaženého konce ručiček působí velmi elegantě a lehce a celý číselník ješt více odlehčuje. Absence vteřinové ručičky ja také velmi uklidňující. Je škoda, že je pouzdro tak drobné, kdyby měly hodinky 34mm tak by to byla značka ideál. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tímto jsem vyčerpál své Quartz zásoby. Další informace budu doplňovat, jakmile přibude nějaký další model (dva jsou na cestě). I když neočekávám kdovíjak velké množství čtenářů, tak doufám, že pár čtenářů, které bude zajímat tento kus historie, se najde a toto vlákno neskončí v propadlišti Chronomagu . Upraveno 30. ledna 2021 uživatelem xbraj19
atim Odesláno 30. ledna 2021 Nahlásit Odesláno 30. ledna 2021 Je to úžasný čtení a super fotky, mám sbírku seiko mechanik a quartz mě nechával vždy chladným ale tohle je nádhera, mas super krásný kousky a skvěle zpracovány informace. Držím palce pro další ulovky!
eloga Odesláno 30. ledna 2021 Nahlásit Odesláno 30. ledna 2021 naprostá nádhera a technická dokonalost, moc děkuji, paráda, rád bych také nějaké uvítal, docela mi to chytlo.... Seiko, no jasně.
Piplík Odesláno 30. ledna 2021 Nahlásit Odesláno 30. ledna 2021 Honzo, tohleto vlákno prostě žeru a vždy se těším na nové informace. Ty prezentované kusy jsou TOP a fotky taky TOP. Pro mě jsi český mistr Seiko (-:
michalval Odesláno 31. ledna 2021 Nahlásit Odesláno 31. ledna 2021 Parádní dílo. Díky že sis s tím dal tu práci.
dr.sphinx Odesláno 31. ledna 2021 Nahlásit Odesláno 31. ledna 2021 A co si Honzo počneš, až to všechno sesbíráš? Nakonec jsem teba nebyl úplně mimo se svojí představou, jak to twinquartz dělá - že byly tři různý metody jsem se dozvěděl až teď. Ten trimmer u Twin quartz 9943 je normálně pod dýnkem, nebo se k němu dá i zvenku? Pokud to není tajný, z jaký publikace máš ty twin quartz diagramy a popis? Rozhodně moc dík za mravenčí práci, mít to na jednom místě s info i fotkama je počin pětiletky. Můžeme se teď začít sázet, který ze zatím nevyužitých starých cifrů uvidíme na budoucích GS limitkách
Kupa54 Odesláno 31. ledna 2021 Nahlásit Odesláno 31. ledna 2021 Díky, objevil jsem díky tobě svět Seiko Q. Máš nádherné kousky. A ty nádherný fotky.
špelda66 Odesláno 31. ledna 2021 Nahlásit Odesláno 31. ledna 2021 V 31. 1. 2021 v 8:39, dr.sphinx napsal: A co si Honzo počneš, až to všechno sesbíráš? Nakonec jsem teba nebyl úplně mimo se svojí představou, jak to twinquartz dělá - že byly tři různý metody jsem se dozvěděl až teď. Ten trimmer u Twin quartz 9943 je normálně pod dýnkem, nebo se k němu dá i zvenku? Pokud to není tajný, z jaký publikace máš ty twin quartz diagramy a popis? Rozhodně moc dík za mravenčí práci, mít to na jednom místě s info i fotkama je počin pětiletky. Můžeme se teď začít sázet, který ze zatím nevyužitých starých cifrů uvidíme na budoucích GS limitkách Rozšířit 9943-8020, trimmer
dr.sphinx Odesláno 31. ledna 2021 Nahlásit Odesláno 31. ledna 2021 Dík, buď mám bad Google day nebo jsem se nepodloženě domníval, že bude označený.
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se