Přejít na obsah

Breitling Professional Hercules


M916

Doporučené příspěvky

post-2687-1226272195.jpg

 

 

"Hercules je americký čtyřmotorový transportní letoun. Přes 40 jeho variant slouží asi v šedesáti zemích. Letoun je průkopníkem taktického použití a je považován za nejdůležitější transportní letoun vůbec..."

 

 

post-2687-1226272202.jpg

 

Před pěti dny dostaly moje hodinky nového bratříčka, a protože to není jen tak ledajaký běžný bratříček, ale pěkný, ne často viděný, téměř čtvrtkilový macek Breitling Hercules grey-grey dial, rád bych se s vámi podělil o svoje dojmy.

 

 

post-2687-1226272215.jpg

 

Jedná se o model z řady Professional, vyráběný v letech 2002-2006. Jeho vzhled mě upoutal nejen díky svému masivu, ale hlavně ? nezvykle pro Breitling ? svoji decentností designu, kde naprosto dominuje prvek odečítání času, tedy čitelnost ciferníku. A to i přesto, že na dialu je umístěno osm ruček!

 

 

post-2687-1226272233.jpg

 

 

Pouzdro Breitling Hercules o velikosti téměř 45 mm je leštěné ocelové, tloušťka je 15,7 mm. Luneta s průměrem 44,4 mm je obousměrně otočná, bez aretace, a zobrazuje rozdělení kruhu na 360° pro znázornění azimutu (včetně znaků N-E-S-W). Tato vnější luneta je po obvodu vroubkovaná, je však zcela bez výstupků, což je praktické a navíc to působí elegantně. Korunka je částečně zapuštěná, signovaná, ovladače chronografu decentně zakomponované do pouzdra a jejich funkčnost velmi přesná.

 

 

post-2687-1226272261.jpg

 

 

Dýnko pouzdra je plné, lehce vypouklé, s vyobrazeným znakem firmy a nápisy ?CHRONOGRAPHE CERTIFIE CHRONOMETRE" a ?MANUFACTURE EN SUISSE ETANCHE 100M". Zpracování pouzdra na mě celkově působí velmi kvalitním a ?nezničitelným" dojmem. Jak je již patrno z nápisu na dýnku, pouzdro je voděodolné vodnímu sloupci o výšce 100 m.

 

 

post-2687-1226272246.jpg

 

 

Ciferník na uvedeném modelu má šedivou barvu (i když já ji vidím na běžném světle spíše s hnědým nádechem), a to včetně subdialů, což je u tohoto typu málo viděná kombinace a pro mě tato skutečnost byla zřejmě rozhodujícím prvkem, proč tento model koupit. Průměr průhledu na číselník je cca 35 mm. Na obvodu dialu je umístěna vnitřní luneta, na které jsou uvedeny hodnoty, které pilotovi usnadňují rychlé určení letové hladiny v závislosti na kurzu letu. Vlastní plocha ciferníku má v průměru cca 30 mm. Indexy jsou plastické, na dvanáctce je umístěna číslice, též plastická; jinak je hlavní stupnice bez čísel. Horní hrana indexů včetně číslice je v profilu oblouková, což hlavně u dvanáctky vyvolává velmi elegantní efekt. Indexy jsou velmi dobře luminiscenční, z praxe mohu potvrdit, že svítí po celou noc se stálou intenzitou. V ciferníku jsou zapuštěny tři subdialy, jak jsem již uvedl, vše ve stejné barvě, což způsobuje, že tento model nepůsobí tolik ?pouťově", jako jiné modely firmy Breitling. Subdial na trojce zobrazuje aktuální vteřiny, na devítce 24hodinový režim a na šestce je umístěn sčítač chronografu. Ručky subdialů jsou též velmi precizně provedeny a jsou opatřeny kvalitní luminiscenční vrstvou. Zcela nezvykle pro tuto značku je na ciferníku uveden pouze nápis ?BREITLING CHRONOMETRE AUTOMATIC" se znakem. Sklíčko nad ciferníkem tvoří plochý safír s opravdu neobvykle silným a účinným antireflexem (řídit automobil s těmito hodinkami na ruce se stává nekonečným požitkem).

 

 

post-2687-1226272267.jpg

 

 

Zcela samostatnou kapitolu si zde zaslouží chronograf, resp. chronografové sčítače. Ty totiž z tohoto modelu vytváří skutečně použitelné stopky s rychlým odečetem času až do hodnoty 12 hodin. Základem odečetu, jak je zvykem, je centrální vteřinová ručka. Tento model je však osazen navíc centrální minutovou ručkou (s červeným koncem), která umožňuje rychlý odečet minut (což nelze říci o ostatních chronografech, kde odečet minut na malém subdialu bývá problémem, s postupujícím věkem odečitatele a tudíž i slábnoucím zrakem dokonce i nemožností). Nejúžasnější komplikací, kterou jsem zatím u hodinek viděl (kromě minutové repetice), je sčítač na šestce. Ten má dvě ručky, větší je dublovaný minutový sčítač, menší sčítač hodinový. Čteme-li tedy na subdialu ?za devět minut půl třetí a něco", znamená to, že čas od spuštění chronografu zaznamenal 2 hodiny, 21 minut (což rychle upřesníme pohledem na centrální minutový sčítač s červeným koncem) a 15 vteřin (pohled na upalující centrální vteřinovku). Věřte mi, že na tuto komplikaci si velmi rychle zvyknete a začnete běžně měřit čas kdečeho :-)

 

 

post-2687-1226272223.jpg

 

Strojek umístěný v pouzdře je kalibr Breitling 39. Výrobce je velmi skoupý na informace o svých kalibrech, ale dle minimálních dostupných informací se jedná o automatický časoměrný základ ETA 2892-A2 doplněný o chronografickou nástavbu Dubois Dépraz. Rezerva nátahu je uváděna 42 hodin (neměřeno), strojek je adjustován, údajně ozdobně dekorován. To však potvrdit nemohu, protože žádný hodnověrný snímek jsem nenašel a otevírat dýnko zatím nehodlám :-) Stejně tak pro mě zůstává neznámý počet kamenů ve strojku, vzhledem k obdobným nadstavbám Dubois Dépraz nad ETA bych očekával číslo přes 40. Počet kmitů za hodinu je 28800, pouzdro strojku je natolik masivní, že tikot slyšíte pouze při absolutním tichu nebo za použití fonendoskopu :-) Přesnost strojku jsem zatím systematicky neměřil, můžu však konstatovat, že od převzetí hodinek dodnes (5 dnů) se stroj opozdil o 2 vteřiny.

http://www.horlogerie-suisse.com/Complicat...92/2892-A2.html

 

 

Tah je ocelový, zakomponovaný do pouzdra, což znamená, že s ním tvoří jeden celek a není jej tedy možné vyměnit za jiný tah nebo kožený pásek. Každý článek se skládá z pěti částí, tří hlavních leštěných, mezi které jsou vloženy dvě neleštěné vložky. Spona je překlápěcí, signovaná logem, s pojistkou a prodlužovací extenzí pro použití přes pilotní kombinézu.

 

 

post-2687-1226272241.jpg

 

Mezi nevýhody těchto hodinek patří absence datumu, nemožnost výměny tahu a při běžném nošení i jejich bezmála čtvrtkilová váha. Co však někdo může vnímat jako nevýhodu, pro jiného může být výhodou a zvláštností. Při používání více hodinek odpadá ranní nastavování datumu, ušetříte za zbytečné množství jednou použitých nejrůznějších pásků a po dlouhém dni unavené svaly na ruce vyrovná neskutečný pocit, který vám celodenní nošení tohoto skvostu poskytne :-)

 

post-2687-1226272252.jpg

 

Závěrem bych rád napsal, že nepatřím mezi zastánce Breitling a ještě před týdnem jsem netušil, že bych si kdy nějaké hodinky této značky koupil (snad model Heritage). Osud ke mně však zavál tento model a já během několika dnů propadl hrdosti, se kterou nyní rád na zápěstí nosím Breitling Professional Hercules.

 

(za informace které jsem při psaní použil, děkuji mimo jiné internetu a původnímu majiteli Hercules, Cyberovi :-)

 

... Jirka?M916

 

 

edit: pokud někdo z pánů moderátorů dokáže moje psaní zarovnat "od kraje do kraje", prosím, nechť tak učiní, mě to neposlouchá...

post-2687-1226274067.jpg

Upraveno uživatelem M916
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 74
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Opravdové hodinky pro tvrďáka, díky za recenzi!

Dotaz...nerozumím tomu, jak kurz letu (v letectví to není azimut) "pilotovi usnadňují rychlé určení letové hladiny". :helpsmilie:

To víš, já jsem geodet, pro mě to je azimut :oneeyed02: (opravím to v textu, díky), ale vysvětlení by měl podat nějaký pilot. Cyber mi to vysvětloval už dvakrát, stejně jsem to úplně nepobral. Zkrátka na vnější lunetě nastavíš azimut :-))) a na vnitřní odečteš, v jaké výšce máš letět. Nevím, jestli je to ale v praxi použitelné, spíše bych to bral jako vychytávku Breitling. Já to zřejmě nevyužiju nikdy ;)

 

to "safi: bude mi potěšením...

 

to ostatní: děkuji, šlo to ze mě nějak samo :-)

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To víš, já jsem geodet, pro mě to je azimut :oneeyed02: (opravím to v textu, díky), ale vysvětlení by měl podat nějaký pilot. Cyber mi to vysvětloval už dvakrát, stejně jsem to úplně nepobral. Zkrátka na vnější lunetě nastavíš azimut :-))) a na vnitřní odečteš, v jaké výšce máš letět. Nevím, jestli je to ale v praxi použitelné, spíše bych to bral jako vychytávku Breitling. Já to zřejmě nevyužiju nikdy ;)

 

to "safi: bude mi potěšením...

 

to ostatní: děkuji, šlo to ze mě nějak samo :-)

 

Tak to jsi mě zmátl dokonale, letectví je mým oborem i koníčkem a nevím, jak by měl kurz ovlivnovat výšku mého letadla...jakože když letím na východ, tak poletím v letové hladině FL150 a na západ, tak třeba FL120 ? jak hodinky vědí, kolik mám paliva, co mám za letadlo a jak kde fouká vítr? Cybere...jak to s tou kouzelnou lunetou tedy je? :helpsmilie:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to jsi mě zmátl dokonale, letectví je mým oborem i koníčkem a nevím, jak by měl kurz ovlivnovat výšku mého letadla...jakože když letím na východ, tak poletím v letové hladině FL150 a na západ, tak třeba FL120 ? jak hodinky vědí, kolik mám paliva, co mám za letadlo a jak kde fouká vítr? Cybere...jak to s tou kouzelnou lunetou tedy je? :helpsmilie:

Jo, tak nějak to je, přesně taková číslíčka tam jsou; v levé části ciferníku pro lety na západ, v pravé pro lety na východ a střídají se bílá a červená čísla (to je ale vlastně vidět na uvedených fotkách). Třeba je to něco "pouze pro US trh" :D Ale snad to Cyber vysvětlí, až se tady ukáže. Pro mě to je to poslední, co jsem na těchhle hodinkách vnímal. :smile_anim:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, tak nějak to je, přesně taková číslíčka tam jsou; v levé části ciferníku pro lety na západ, v pravé pro lety na východ a střídají se bílá a červená čísla (to je ale vlastně vidět na uvedených fotkách). Třeba je to něco "pouze pro US trh" :D Ale snad to Cyber vysvětlí, až se tady ukáže. Pro mě to je to poslední, co jsem na těchhle hodinkách vnímal. :smile_anim:

 

Aha...no jediné co mě napadá je to, že pro lety na západ se v evropě (usa si nejsem jistý) používají sudé letové hladiny, zatímco na východ letové hladiny liché (např. FL330 - let ve "výšce" 33.000 stop. To výšce je v uvozovkách schválně, nechci tu spouštět nějaké přednášky ale zase chci aby to bylo košer).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to jsi mě zmátl dokonale, letectví je mým oborem i koníčkem a nevím, jak by měl kurz ovlivnovat výšku mého letadla...jakože když letím na východ, tak poletím v letové hladině FL150 a na západ, tak třeba FL120 ? jak hodinky vědí, kolik mám paliva, co mám za letadlo a jak kde fouká vítr? Cybere...jak to s tou kouzelnou lunetou tedy je? :helpsmilie:

Pomotal jsi to dokonale dohromady. Kurs neovlivňuje výšku letadla. To ovlivňuješ ty jako pilot. Jak fouká vítr je šumafuk, stejně jako jestli letíš v Jumbu, nebo LearJetu. Pravidla jsou jasná. Ale předpoládám, že Tvůj koníček o letectví se usutečňuje pouze v teorii ( proboha doufám ). Ale zeptal jsi se, takže Ti to vysvětlím. Pokud překonáš převodní výšku, (většina letů IFR) přenastavuješ výškoměr na standartní tlak, a poté se řídíš podle pravidel, podle toho kterým směrem letíš (W,E), podle toho dodržuješ výšku danou pro směr letu. Pomocnou tabulku máš právě na vnitřní, neotáčivé lunetě Herculesů. Pro rozšíření Tvých znalostí přikládám tabulku s uvedením jednotlivých směrů a letových hladin.

Upraveno uživatelem Cyber
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aha...no jediné co mě napadá je to, že pro lety na západ se v evropě (usa si nejsem jistý) používají sudé letové hladiny, zatímco na východ letové hladiny liché (např. FL330 - let ve "výšce" 33.000 stop. To výšce je v uvozovkách schválně, nechci tu spouštět nějaké přednášky ale zase chci aby to bylo košer).

Vnější luneta je informativní, a vnitřní pomocná. Vztah mezi nimi, narozdíl od sliderule například na B2, nebo Navitimerech není. Horní můžeš nastavit, a taky nemusíš, směr letu. Zato vnitřní - letové hladiny, se člověk MUSÍ řídit. S horní lunetou se dá i měřit čas, nebo simulovat datum.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pomotal jsi to dokonale dohromady. Kurs neovlivňuje výšku letadla. To ovlivňuješ ty jako pilot. Jak fouká vítr je šumafuk, stejně jako jestli letíš v Jumbu, nebo LearJetu. Pravidla jsou jasná. Ale předpoládám, že Tvůj koníček o letectví se usutečňuje pouze v teorii ( proboha doufám ). Ale zeptal jsi se, takže Ti to vysvětlím. Pokud překonáš převodní výšku ( v ČR 5000 feetů ), (většina letů IFR) přenastavuješ výškoměr na standartní tlak, a poté se řídíš podle pravidel, podle toho kterým směrem letíš (W,E), podle toho dodržuješ výšku danou pro směr letu. Pomocnou tabulku máš právě na vnitřní, neotáčivé lunetě Herculesů. Pro rozšíření Tvých znalostí přikládám tabulku s uvedením jednotlivých směrů a letových hladin.

 

Jistěže neovlivňuje výšku letadla, proto jsem se M916 ptal, jak to myslí :-). Mimochodem, převodní výška se mění (pokud myslíš TA) v závislosti na tlaku, není pevná. na tabulku se jdu podívat, díky.

 

Edit: ano, tak je to tak, jak jsem napsal výše, tedy že je to ukazatel rozdělení FL podle kursu letu. díky (mimochodem, vítr má na výšku letu často důležitý vliv , např. jetstreamy...)

 

PS: asi sis špatně vyložil větu "nevím, jak by měl kurz ovlivnovat výšku mého letadla" a podezříval mě z něčeho nepěkného :-)

Upraveno uživatelem Alessio
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jistěže neovlivňuje výšku letadla, proto jsem se M916 ptal, jak to myslí :-). Mimochodem, převodní výška se mění (pokud myslíš TA) v závislosti na tlaku, není pevná. na tabulku se jdu podívat, díky.

Převodní výška je daná. Tudíž odpovídá výšce, nastavené podle QNH, prosím neuč mě o závislosti tlaku na výšce :thumbsup_anim: .

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jistěže neovlivňuje výšku letadla, proto jsem se M916 ptal, jak to myslí :-). Mimochodem, převodní výška se mění (pokud myslíš TA) v závislosti na tlaku, není pevná. na tabulku se jdu podívat, díky.

 

Edit: ano, tak je to tak, jak jsem napsal výše, tedy že je to ukazatel rozdělení FL podle kursu letu. díky (mimochodem, vítr má na výšku letu často důležitý vliv , např. jetstreamy...)

No ještě do toho zamontuj barvu letadla, počet maminek na palubě, a velikost pilotových nohou. Nevím proč rozmazáváš to, do čeho jsi šlápnul. Jetstream, nejetstream. Letové hladiny musíš dodržovat, i kdyby čert na krávě lítal. Hotové, jasné?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No ještě do toho zamontuj barvu letadla, počet maminek na palubě, a velikost pilotových nohou. Nevím proč rozmazáváš to, do čeho jsi šlápnul. Jetstream, nejetstream. Letové hladiny musíš dodržovat, i kdyby čert na krávě lítal. Hotové, jasné?

 

Ale jistě :thumbsup_anim: . Nerozumíme si (nevím do čeho jsem šlápl...že si FL mohu v závislosti na podmínkách - palivo,vítr,počasí zvolit sám je přece normální věc), tak to nechme :thumbsup_anim:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...