Kobliha Odesláno 14. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. června 2014 Hodinky se sluncem a ušlechtilým srdcemMovado Zenith MuseumJe jednoduché odepsat nějakého výrobce hodinek ? přesně to jsem udělal v případě firmy Movado. Když vidíte v našich hodinářstvích hodinky Hugo Boss by Movado, Tommy Hilfinger by Movado nebo Esquire by Movado, šmahem zařadíte do stoupy nejen ony značky, ale také ono ?by Movado? (o tom, že v majetku Movado Group je i Ebel, jsem neměl ani tušení a Ebel by Movado raději nepoužívají). A nespraví to ani dobře známý a lehce zapamatovatelný design černého ciferníku se stříbřitým bodem, jednoznačný to poznávací znak hodinek Movado. Jenže jak tak člověk sleduje tikající svět, narazí na bohatou historii firmy Movado a navíc na ne tak dávné spojení Movado a Zenith. A Zentih ? co si budeme říkat ? to už je jiná liga. A tak se zkoumá, čte, zjišťuje, až člověk dojde k názoru, že něco takového může být zajímavé a posléze se to změní na přesvědčení, že něco takového ?musím mít?. Pak je ještě třeba to celé racionálně obhájit jak před sebou, tak okolím (zejména manželkou) a už se vezete.Velice podobným způsobem se na mém zápěstí objevily hodinky Movado Zenith Museum. Jedná se o starý model, vlastně už pomalu vintážní, z období úzké spolupráce obou firem. A nutno říct, že stáří jeho design nijak nepoznamenalo. Ona je to hodinková klasika, dalo by se říct i ikona? Model se vyznačuje naprostým puristickým minimalizmem. Jednoduché pouzdro nízkého válce s nezáludně přímými úzkými nožičkami, stříbřitý broušený ciferník, ?sluníčko? na 12 hodině, černé štíhlé ručičky ? v jednoduchosti je krása. Na základě různých informací usuzuji, že tento model se vyráběl asi v období let 1973-74 a v obchodech se mohl objevovat asi do roku 1976. Základní údajePohon: Zenith 2572C ruční nátahVelikost: ?34mm, tloušťka 8mmSklíčko: Plastové, plochéZadní víčko: Nerezová ocel, naklapávacíOvládání: Korunka z nerezové oceli, signovanáLuminiscenční materiál: bez luminiscenceŠířka mezi nožičkami: 18 mm Kalibr Zenith 2572CRozměry: ? 25.60 mm, výška 3.9mmFunkce: Centrální ručička pro hodiny, minuty a sekundy (tady není použita), datum včetně jeho mžikové změnyNátah: ManuálníRezerva nátahu: 50 hodinFrekvence: 28?800 A/h, 4 HzKameny: 17 O firmě MovadoPodle mého mínění stojí za to zabývat se i historií značek, které dnes stojí mimo oblast našeho zájmu. Firma byla založena v roce 1881 ve Švýcarsku. Její název pochází z esperanta a měl by znamenat ?vždy v pohybu?. Při vyslovení značky nám určitě na mysli vytane zcela černý ciferník s výrazným bodem na 12 hodině, který má představovat polohu slunce v pravé poledne. A jeho historie opravdu stojí za povšimnutí. Tento přímočaře jednoduchý design vytvořil už v roce 1947 americký designér Nathan George Horwitt (1898-1990). Původně byl vyráběn švýcarskou firmou Vacheron & Constantin-Le Coultre Watches. Movado začalo vyrábět neautorizovanou verzi v roce 1948. Hodinky se tak staly asi první prokazatelnou ukázkou designového pirátství v tomto průmyslovém odvětví. Horowitt se s firmou Movado o svá práva soudil dlouhých 27 let. Mezi tím byly v roce 1960 jako vůbec první hodinky zařazeny do stálé expozice Muzea moderního umění v New Yorku (MoMA). Odtud také pochází označení designu jako ?Museum?. Movado se nakonec s Horowittem dohodlo na kompenzaci ve výši 29 000 US dolarů, ale firma jej začala jako designéra výrazně propagovat až po jeho smrti.Dobová reklama na model z řady "Museum" (a El Primero) V období let od 1969 do 1984 firma úzce spolupracovala s významným producentem Zenith Watches (on to byl triumvirát, do kterého byla zapojena ještě firma Mondia). V důsledku této spolupráce bylo mnoho modelů signováno Movado Zenith, objevily se v nich strojky Zenith (a naopak). V hodinkách Movado díky tomu například tiká strojek El Primero nazvaný Datron HS360 a v Zenith pak strojky Movado 405 nebo 408. I z tohoto důvodu by značka Movado neměla ujít naší pozornosti (zejména u hodinek ze zmíněného období).Dnes firma Movado prakticky celou svou produkci staví na popsaném ?Museum? designu. Bohužel už chybí technický základ v podobě in-house strojků, protože převážně používá masově vyráběné quartzové pohony a jen výjimečně automaty ETA. Ušlechtilé srdceTím srdcem samozřejmě míním instalovaný strojek. Kalibr ze série 25x2 (kde x je číslo od 1 do 7) byl páteří produkce firmy Zenith pro ne-chronografy v období kolem let 1960-1975. Model není nijak vzácný, kalibru 2572C (C v modelovém označení znamená kalendář, tedy datumovou funkci) bylo vyrobeno kolem 30000 kusů. Jedná se o vynikající strojek, schopný dosahovat přesnosti chronometru. Existoval i v podobě s automatickým nátahem (s písmenem P za číslem kalibru).Oproti standardu není v hodinkách využita funkce centrální vteřinovky a vzhledem k umístění datumového okénka musel být změněn datumový věnec. Rozhodně příjemná je rezerva nátahu, která v reálu přesahuje 53hodin.A ještě jedna zajímavost tohoto kalibru. Vycházel z kalibru společně vyvíjeného s firmou Martel. Přestal se vyrábět v roce 1975, ale v hodinkách se ještě nějaký čas objevoval a ? světe div se ? znovu se objevil v roce 2011 v modelu Port Royal. Jednoduchá krásaPrůměr pouzdra je na dnešní dobu pouhých 34mm, ale úzká luneta je opticky zvětšuje. Ostatně, mluvíme o hodinkách asi 40 let starých. A stáří se na jejich tvaru nijak neprojevuje, prozrazuje jej jen a pouze jejich průměr. Tvar pouzdra je zcela přímočarý ? nízký válec s jasně řezanými rovnými a štíhlými nožičkami Tloušťka pouzdra je 8mm, díky dýnku tvaru komolého jehlanu však na ruce vypadají ještě tenčí - boční profil je vysoký pouhých 5mm. Nožky zvětšují délku hodinek na celkových 41mm, jejich rozteč je přitom 18mm. Viditelná část pouzdra je zlacená bílým zlatem a je lesklá. Minerální sklíčko je ploché, dýnko je v souladu s dobou vzniku plné a nacvakávací. Na dýnku je rovněž referenční číslo v systému číslování používaném od roku 1972/73. Korunka průměru necelé 4mm je malá, takže neruší jednoduchý tvar hodinek, ale za cenu toho, že ji nelze nazvat lehce ovladatelnou. Drobná korunka je signovaná logem firmy Zenith. Jednodušeji už to snad ani nejdeVlastně jde ? odstraněním datumové funkce. Ale právě tím jsou hodinky poměrně unikátní. Místo poznávacího znamení značky Movado - stříbrného bodu - je na 12 hodině umístěno kulaté okénko datumovky lemované širokým černým jehlanovitě se propadajícím proužkem. Samotná datumovka je bílá s černým potiskem arabskými číslicemi. Barva ciferníku je stříbrná broušená (sunburst). Jediný potisk ciferníku se nachází dole při okraji, kde je uvedeno MOVADO SWISS ZENITH. A ještě se vrátím k té datumovce ? změna datumu je skutečně skoková ? nedochází k žádnému, ani drobnému posunu datumovky, ale asi dvě minuty před půlnocí tam prostě skočí další číslo. Ručičky, jaké mají býtDalší ukázkou jednoduchosti jsou ručičky - krásně čitelné štíhlé černé hůlkové. Rozdíl v délce mezi hodinovou a minutovou je tak velký, že si je navzájem rozhodně nezaměníte. Výrazný kontrast barvy ciferníku a černých ruček činí hodinky naprosto přehlednými a lehce čitelnými. Luminiscence není použita ani na ciferníku, ani na ručkách. Nepokazit to řemenemŘemen je lesklý černý velmi tenký krokodýl se stejnobarevným nenápadným prošitím a je signovaný. Šířka řemene je 18mm a zužuje se rapidně, takže v místě spony dosahuje šířky jen 14mm. K takto jednoduchým hodinkám by se možná hodil úplně hladký řemen, nebo ještě spíše mesh, ale originální řemen je nezvyklý proporcemi a přesně tak si představuji ?old-school? řemen.Trnová spona je signovaná znakem Zenith. Hodinková klasikaI na příkladu firmy Movado je vidět, že bychom neměli dělat ukvapené závěry. To, co jsem si zařadil do kategorie ?spotřební zboží?, v minulosti produkovalo velice zajímavé kousky. A nemám teď na mysli jen ony konkrétní tady popisované hodinky. Takže doporučuji vaší pozornosti starší produkci firmy Movado, a to nejen ve spojení s firmou Zenith. A pokud nepotřebujete na hodinkách odečítat čas s přesností na vteřiny (a vlastně ani na minuty) pak mohu vřele doporučit i starší hodinky z modelové řady Museum. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
michalval Odesláno 14. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. června 2014 Moc hezká recenze, dal sis záležet. A i jako fanda Zenithů jsem se dozvěděl něco nového. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Frostie Odesláno 14. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. června 2014 tvoje recenze mají vynikající styl a kouzlo, jsem za ně moc rád! Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
JiPoLit Odesláno 14. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. června 2014 Pěkné hodinky i recenze. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Kid_A Odesláno 14. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. června 2014 nadhera, uz vim, kde se inspiravala stowa s modelem antea:)) Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Prorok Odesláno 14. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. června 2014 Moc díky, velmi čtivě napsané a pro mě úplně nové informace.Jen tak dál Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Sphinxx Odesláno 14. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 14. června 2014 Tohle je první fakt krásná recenze za celou dobu, co jsem tady. Super úroveň. Jinak hodinky jsou velmi jednoduché až nezvykle . Paráda! Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Jiribartl Odesláno 15. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 15. června 2014 Opravu minimalistické a nadčasově nadčasové, což úmyslně zdůrazňuji. Osobně bych nevěřil, že jsou tak staré. Jinak poučná recenze. Díky Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Quido Morava Odesláno 15. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 15. června 2014 dik za recenzi, je to fakticky jine kafe v tom nejlepsim slova smyslu Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Daemonultimate Odesláno 15. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 15. června 2014 Čistější design si lze jen těžko představit a ve spolupráci s důstojnou technikou,která hodinky pohání,se jedná o velmi zajímavý kousek.Díky za jeho přiblížení. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Funthom95 Odesláno 15. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 15. června 2014 Moc dobře napsaná recenze, díky za ni. A krásné a velice zajímavé hodinky. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
sery.vlk Odesláno 15. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 15. června 2014 Díky za recenzi a cenné informace! - A samozřejmě, blahopřání ke krásným hodinkám!(Pro zajímavost, strojek Zenith Elite má taky rezervu nátahu přes 50 hodin, že by tradice?) Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Rodkopf Odesláno 17. června 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 17. června 2014 Díky za super recenzi! Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Ada_CZ Odesláno 9. července 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 9. července 2014 Geniální.. Gratuluji k državě tohoto kousku. Vnímám jako nešťasné, že se výrobce v rámci následovníků řady Museum namáhal s "modernizací". Ale tím líp pro majitele původních kousků. Děkuji za příjemné počtení. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
NIGHTinGALE Odesláno 9. července 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 9. července 2014 Krásná recenze, nadčasové hodinky (Movado vyrábí podobně minimalistické modely i dnes), super fotky. Díky!Jestli je někdy otevřeš, dej sem i foto strojku, prosím. Zajímalo by mě, zda má signaci pouze Zenith, nebo Zenith Movado. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Kobliha Odesláno 10. července 2014 Autor Nahlásit Sdílet Odesláno 10. července 2014 ...Zajímalo by mě, zda má signaci pouze Zenith, nebo Zenith Movado.Až otevřu, dám fotku, zatím od původního majitele. Je tam jen Zenith. Ono tam podle všeho moc toho Movada nebylo. Zenith to dokonce nabízel ve svých katalozích jako Art Collection. Dělá to na mě dojem, že Movado tam bylo jen kvůli designu, aby nebyl Zenith obviňován, že ho ukradl podruhé. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
gougy Odesláno 10. července 2014 Nahlásit Sdílet Odesláno 10. července 2014 Nádherně napsáno i nafoceno, díky za recenzi Jinak Movado Museum osobně můžu, celkem mě překvapilo, že u těch Tvých je design pouzdra stejný jako u "Museum II", které přišly až někdy po Museum Original na konci tisíciletí. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Kobliha Odesláno 24. srpna 2014 Autor Nahlásit Sdílet Odesláno 24. srpna 2014 Rodinné fotoZenith 01.1280.380Připojuji rodinné foto tentokrát s čistokrevným in-house Zenithem. Období vzniku je stejné, tedy někdy mezi lety 1972 až 1975.Ačkoli průměr pouzdra je stejný, díky šířky lunety a menší tloušťce působí Musea větším dojmem. Tvar hodinek je jednoduchý kruhový, pouzdro nerezové ocelové a dýnko šroubovací. Datumovka je "Zenithovsky" mezi 4. a 5. hodinou. Ciferník je stříbrný broušený v jednom směru. Hodinky jsou osazeny stejným strojkem jako výše popisovaná Musea, navíc přibylo v označení kalibru písmenko P a tedy rotor automatického nátahu. Takže název kalibru je 2572PC. Z toho vyplývá i drobná změna parametrů strojku ? tloušťka vzrostla na 5,7 mm a udávaná rezerva nátahu klesla na 43 hodin. Tohoto kalibru vyprodukoval Zenith před smrtícím objetí v náručí Zenith Radio Corporation kolem 205 000 kusů. Není jasné, jestli byla v současnosti výroba obnovena, ale když pohledáte Zenith s produktovou referencí 18.5000.2572PC, objevíte současný model Heritage Port Royal, který, jak už reference napovídá, ve zlatém pouzdře ukrývá stejný strojek 2572PC. Tedy stejný ? tvar rotoru automatického nátahu se liší, takže je otázkou, jestli osazují staré ébauche strojky s novým rotorem nebo dokonce rozjeli původní výrobu. V obou případech musí Zenith opět děkovat Charlesi Vermotovi, protože se zřejmě stále jedná o jeho historicky prozíravý záchraný zásah. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
matino Odesláno 10. ledna 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 10. ledna 2015 Velmi pekna recenzia! Rad som sa dozvedel nieco o historii znacky! A samotne hodinky ani nevyzeraju ako vintage, velmi pekne, zachovale! Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
tano Odesláno 11. ledna 2015 Nahlásit Sdílet Odesláno 11. ledna 2015 Skvela recenze, hodinky jsou krasne, jak nove. Diky. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se