Přejít na obsah

Můj život s PHEV a další racionální diskuse o EL autech


safi

Doporučené příspěvky

  • Odpovědi 756
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

před 1 hodinou, safi napsal:
  •  
  • A hlavně: manželka podmínila koupi nového auta pohonem 4x4 i když ho samozřejmě 53 týdnů v roce vůbec nepotřebujeme 🙂 

Iracionální: 

  • Chtěl jsem vyzkoušet SUV. 

Mitsubishi v dvojkole ani nejde, měl jsem ho půjčené několik dní a přicházeli situace, kdy to auto bylo budiž k ničemu.... hlavně za deště v přírodě. A PHEV se možná ani ve dvojkole nedělalo anebo jo?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chci se podělit o pár novinek: 

  • Lidl konečně zrušil nabíjení zdarma. Doufám, že to brzy udělá také Kaufland. Existence nabíječek zdarma brání efektivnímu využití celé sítě nabíječek, protože přetěžuje ty, které jsou zadarmo. Nabíjení zdarma zároveň deformovalo ekonomické kalkulace provozu EL a na EL přecházeli lidé, kterým by jinak EL nedávalo smysl. 
  • Měl jsem možnost vyzkoušet elektrický Peugeot 2008 (kamarád ho koupil jako druhé auto do rodiny, když se svezl mým PHEV). 
  • Jelikož můj Outlander PHEV je v servisu (nabouraná řada zaparkovaných aut včetně mého), tak mám možnost jezdit novou hybridní Rav4 od Toyoty.

Rozdíly Outlander PHEV vs RAV4 Hybrid:

  • RAV4 lépe zrychluje díky existenci převodovky - Toyota 7,5 vteřin vs 9,5 Outlander. Outlander PHEV má ve zrychlení 0-100 okamžiky, kdy benzínový motor + elektromotory nemohou jet na 100% výkon na rozdíl od RAV4 (díky absenci přímého výstupu benzínu na přední kola do 70km/h). Většímu zrychlení pomáhá i nižší hmotnost (o cca 200kg). 
  • Na trase Praha 3 - Řevnice / Lety a zpět v létě a při minimálním provozu a teplotě 20 stupňů má RAV4 spotřebu 6,4 (testováno dodržováním rychlsotních limitů). Outlander by měl tak 7,5 (za týden změřím a doplním).
  • Obecně rekuperace a brždění elektromotorem je u Toyoty výrazně slabší. Toyota také neumí plachtit bez rekuperace jako Outlander, kde je možné pádlem si nastavit 6 stupňů od nulové rekuperace až po rekuperaci typu sjíždím alpský průsmyk. 
  • RAV4 je o generaci novější auto a je to znát. RAV4 se řídí trochu více jako osobní auto, Outlander trochu více jako SUV. RAV4 projede zatáčku o něco lépe. 
  • Interiér - Otočné ovladače klimatizace jsou velké a krásně se s nimi otáčí. Ovládání oken na dveřích řidiče je ale nesmyslne posunuto dozadu. Musíte si vykloubit ruku:-(  
  • Kufr - RAV4 má kratší ložnou délku a zároveň i kratší délku kudru, než se začne snižovat strop. RAV je o cca 9cm kratší a je to znát. 

Pokud budete denně jezdit trasu Lety - Praha, tak lepším autem pro vás bude RAV4 hybrid. Pokud jezdíte denně po Praze, tak Outlander PHEV. Bráno čistě z pohledu spotřeby.

Jednu věc ale RAV4 neumí - je to auto, spotřebič. Outlander je trochu více exotický díky unikátní koncepci pohonu popsané výše. A schizofrenii - o generaci starší auto než RAVka ale "modernější" pohon. Ale tu převodovku mu mohli fakt dát. Alespoň dvojstupňovou...

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@safi Prečo myslíš, že hybridný pohon Outlanderu je modernejší? Veď prvé hybridy boli práve sériové, a taký Porsche ten svoj urobil už pred vyše sto rokmi.

Tie koncepty sú rovnocenné, naozaj sa nedá povedať, že by jeden z nich bol modernejší. A oba sú sériovo-paralelné, len každý iným spôsobom.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 27. 7. 2022 v 18:30, safi napsal:

Mám spočítané - spotřeba Praha - Slovinsko / Chorvatské hranice - Praha - Chorvatsko (Pakoštane) - nějaké to ježdění - Praha - 290 litrů benzínu a cca 3400 km převážně po dálnici - 8,6 litru, ale manželka se dost často loudá

My koupili v únoru S-Max hybrid (non-plug inn) a pořád nepřestávám být překvapený, jak to na tak velké a těžké auto nežere. Podobný výlet (cílem Benátky a poté Dolomity) zvládl za 5,5 litru, což je v zásadě i běžná spotřeba po 15 tisících km.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 3 týdnech...

Dnešní příspěvek bude zaměřen na to, jak malé nedokonalosti a špatně promyšlená technická řešení otravují život elektromobilistům.

Normální člověk s normálním autem dorazí na benzínku a jediný kodex chování, který se od něj očekává, je: 

  1. Nenabourá do stojanu
  2. Nebude jedním autem blokovat  místo u dvou stojanů a
  3. Zaplatí. 

Majítelé EL a PHEV to mají složitější, aneb jak občas vypadá moje ráno:

  • Dorazím brzy ráno do práce k mrakodrapům na Pankráci. V Pujmanově ulici je krásná nabíječka od PRE a dokonce 2 vyznačená místa. Nabíječka má dva vestavěné kabely pro rychlé a ultrarychlé nabíjení (150) a jednu zásuvku pro pomalé. Problém je, že pokud u nabíječky parkují dvě auta s nabíjecím konektorem vzadu na boku, tak na rychlé vestavěné kabely druhé auto nedosáhne.  U nabíječek platí jakýsi nepsaný kodex, že auto, které se pomaleji nabíjí, by nemělo blokovat ultra-rychlou nabíječku. Možná řešení: 
    • Posunout začátek a konec parkovacího místa - dle PRE i městské části nelze. 
    • Nabíječku vybavit delšími rychlo kabely - PRE se nad tím zamýšlí (jedná se o kabely s vnitřním chlazením kapalinou). Problém je, že nabíječka byla několikrát poškozena vandalem..
    • Nakonec asi koupím nový nabíjecí kabel pro pomalé nabíjení (tak 7-8m) abych mohl zaparkovat na druhém místě dál od nabíječky a neblokoval první místo. Ale nechce se mi dávat dalších 3-5 tisíc ze svého. 
    • Takovou logistiku na benzínce nemusíte zpravidla řešit.
  • Kašlu na PRE a přesouvám se o 200m do Arkád, kde za závorou jsou dvě místa s placeným pomalým nabíjením od ČEZ. Problém č. 2 - parkovací místa jsou vedle sebe a parkuje se kolmo k "silnici" v OC. První místo je širší, druhé užší. Zaparkuju předkem auta k "silnici", otevřu dvířka nabíjení na boku a začnu nabíjet. Problém je, že dvířka i nabíjecí pistole trčí z boku auta - cca 22cm. Abych minimalizoval možné poškození nabíjecí zásuvky od druhého auta, tak musím zaparkovat velmi blízko ke stěně.  Naštěstí jsem hubeňour, ale i tak to je boj o jednotlivé cm, abych vůbec vystoupil z auta. 

Nabíjecí ranní rutina tak může trvat 3, ale i klidně 15 minut. 

Pár dalších nedostatků: 

  • SW v nabíječkách i autě se mění. Může se tak stát, že najednou CHADEMO nabíječky od ČEZu vám nedovolí mít při rychlonabíjení zapnutou klimatizaci / topení. Což je blbé, pokud máte v autě spící děti a chcete na 15 minut rychle nabít. 
  • Některé nabíječky napřed vyžadují autorizaci a až pak můžete připojit kabel, jiné to mají naopak. Musíte si to pamatovat. 
  • Musíte počítat s obsazením nabíječek. Což u PHEV není problém, ale u EL auta to přece jenom zvyšuje nervozitu. 

 

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dost výše uvedených problémů ti odpadne, pokud máš menší EL auto jako druhé auto do rodiny a máš rodinný domek nebo byt s parkovacím místem, kde máš alespoň 220V zásuvku. Takový Peugeot 2008 elektro za 800 000 (předváděčka)  je ideální druhé auto do rodiny. Přes noc ho nabiješ z 220V zásuvky z 0 na 60% a je rozumně velké a přitom i lehké a úsporné.  

Já uživím pořízení a provoz jen jednoho auta (aby to bylo bez nervů, protože manželka po dětech ještě nepracuje), takže jsem musel do PHEV. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky



"Musíte počítat s obsazením nabíječek. Což u PHEV není problém, ale u EL auta to přece jenom zvyšuje nervozitu."


To se snad brzy umění a dynamický data z dobíječek umožní navigacím vybrat tu neobsazenou, případně ji rovnou rezervovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To už dnes funguje (kromě rezervace) - ČEZ má super mobilní apllikaci a i u PRE vidíš, která nabíječka je použitá nebo ne. To ale neznamená, že když na místo přijedeš, že budeš skutečně schopen nabít, protože se tam už třeba nevejdeš (viz mé ranní vyprávění). 

Z mé zkušenosti je tak 5-10% šance, že nenabiješ.

Upraveno uživatelem safi
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsíci...
V 17. 8. 2022 v 9:07, M3maniac napsal:

Tou poslední větou jsi vystihl, proč bych nemohl mít auto na baterky 🤣 Z toho všeho co popisuješ bych byl velmi často nervózní. 🤣

To je ale problém našeho uvažování o te věci. Porad na to brblame, vlastne se s tim ani nijak nesnazime bojovat (a budme fer, bojovat s tim nemá smysl, protože tohle rozhodnutí už dávno padlo a nic se na něm nezmění) a místo abychom začali řešit, jak to udělat, abychom negativní stránky včas podchytili a eliminovali, tak si ukazuje prstem a rikame si haha blbec tam se nevejde a už neodejde, to je ale vůl, měl si koupit ofci fčipu ftedei, jako my Máňo, koukej na toho debila... a za 10 let se budeme divit, že ofce fčipu dojezdila, my chca nechca na tu elektriku presedlat musíme a protože jsme na to 10 let házeli bobek, fakt není kde ani jak nabíjet tu masu aut. A smejeme se, až se za břicho popadame, že hloupá EU a my jsme to přece říkali, přitom kokoti jsme jenom my,  že na to celou dobu sereme. To je takové sebenaplnujici se proroctví.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na tu stanici v Pujmanové kouknu, třeba něco vymýslím.

Hele, když to sumirujes, máš spočteno, kolik si na to najel km ( jak se lísí skutečná spotřeba od tabulek ), průměrná rychlost? Vedeš si tyhle statistiky?

A ty další technické veci- je to v plenkách, ale ví se o tom a řeší se to. Už se i připravují nové sloupy VO, které na tohle už budou uzpůsobeny ( bude to ale trvat- není to zadarmo a ani normy na to nejsou připraveny), ale pracuje se na tom ( nejsem příznivcem, ale Mara má ve svém příspěvku pravdu ).

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes mi zrovna volali ze servisu, že mám druhou záruční prohlídku k mé klasice....sakra letí to ale, no každopádně jsem si na tebe vzpomněl a zeptal se zdali je nějaká šance, že dorazí na vcelku nudný evropský trh nová elektrika. Před rokem se se mnou ani nějak moc nebavili, když Mitsubishi ohlásilo konec dovozu, ale letos už se prý něco rýsuje a je takové padesát na padesát. To by byla pecka, fandím jim a za mě je to tedy fešák. Nad protiúčtem by jsi nepřemýšlel? 😅 

getthumbnail.jpeg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...