Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Trochu teorie :)

Svaly, které na kole nejvíce pracují, jsou svaly končetin, tedy ty, které nejvíce zapojujeme při šlapání.Nejsou to však jediné zapojené svaly, v cyklistice hraje důležitou roli celá řada dalších svalů. Nejvýznamnějším z nich je gluteus maximus, ale potřebujeme také silné tělesné jádro a zdravé srdce – bez toho by zbytek našeho „svalového stroje“ nefungoval. Pokud je srdce náš motor, pak písty jsou v bocích. Od pasu dolů můžete najít všechny svaly, které používáme při jízdě. Hlavní z nich jsou tyto:

 
  1. Gluteus Maximus, patřící do skupiny svalů gluteus
  2. Semimembranosus a Biceps Femoris, patřící do svalové skupiny harmstringů
  3. Vastus Medialis, Rectus Femoris a Vastus Lateralis, všechny tři patří do čtyřhlavého svalu
  4. Gastrocnemius, běžně známý jako telata
  5. Soleus
  6. Tibialis Anterior

Power Pedal Muscles BlogReadywidth500height1020

Představte si šlápnutí do pedálu jako pohyb ručiček kolem ciferníku hodin. V každém okamžiku používáme různé svaly s různou intenzitou. Největší síla působí mezi 12. a 6. hodinou (zejména do 5. hodiny), když sešlápneme pedál dolů. Mezi 6. a 12. hodinou vychází síla z druhé nohy a ze setrvačnosti šlápnutí. Sešlápnutím pedálu se účinnost nijak nezlepšuje, právě naopak. Dává to smysl jen v některých situacích při jízdě na horském kole (strmé stoupání nebo nízká trakce) a při dráhové cyklistice.

GLUTEUS MAXIMUS

Gluteus maximus je největší sval umístěný v hýždích a také největší v celém těle. Je to jeden z hlavních generátorů energie při šlapání (asi 30%). Pracuje na plný výkon, když sešlápneme pedál dolů, mezi 12 a 5 hodinou. Jeho správná aktivace a fungování přináší energii nejen po sešlápnutí pedálu, ale také zajišťuje rovnováhu a stabilitu boků a kolen, dvou ze tří kloubů používaných při šlapání. Pokud nebude flexe, extenze, stejně jako vnitřní a vnější rotace kyčle provedena správně, budeme mít potíže. To je důvod, proč na tomto svalu makat v tělocvičně a naučit se šlapat s jeho pomocí, abychom tím získali větší odpor než pomocí pouze čtyřhlavého svalu.

SEMIMEMBRANOSUS A BICEPS FEMORIS

Tyto dva svaly spolu se semitendinosusem tvoří svalovou skupinu hamstringů v zadní části stehna. V šlapacích hodinách pracují mezi 1:30 a 6:30. Existuje mylná představa, že kvůli tomu, že jsou v zadní části, nejsou tak důležité a mnoho cyklistů na ně při silových cvicích zapomíná. To je chyba. Jsou klíčové pro dvě akce, které jsme již zmínili: flexe kolena a extenze kyčle. Bez společného pohybu nemůžete šlapat. Při 90 otáčkách za minutu (RPM) ohneme koleno a prodloužíme kyčel 5 400 krát během jedné hodiny. Bez legrace. Pokud by za každé byl zaplacen 1 cent, byli by cyklisté s větší kadencí než Chris Froome.

VASTUS MEDIALIS, RECTUS FEMORIS A VASTUS LATERALIS

Tři ze čtyř svalů tvořících čtyřhlavý sval, další hlavní zdroj energie při šlapání (přibližně 40%). Vastus medialis a vastus lateralis se probouzí v 11 hodin a pracují málo, ale intenzivně do 4 hodin. Ne že by se jim nechtělo, ale většinu práce nechávají na časně stoupajícím rectus femoris, který začíná zabírat v 9 hodin a tvrdě pracuje až do 4 hodin. Úkolem čtyřhlavého svalu není pouze dodávat energii cyklistovi, musí také přinést stabilitu kolenům, a protože rectus femoris začíná v pánvi, slouží také jako pomoc při flexi kyčle.

Vzhledem k tomu, že svaly čtyřhlavého svalu jsou charakteristickým znakem každého cyklisty, jsou nejvýznamnější a nejpropracovanější svalovou skupinou na kole i v posilovně. Buďme upřímní, všichni rádi makáme a vidíme, jak svaly pod kraťasy pracují.

GASTROCNEMIUS

Obecně známý jako lýtkový sval, gastrocnemius je další sval, který cyklisté rádi vidí vyladěný a dobře definovaný. Má dvě hlavy: střední a boční. Spolu se soleusem jsou zodpovědní za přibližně 20% hnací síly, i když čas a množství práce se mezi nimi liší. Všechny tři svalové hmoty jsou aktivovány mezi 1 a 2 hodinou. Soleus zůstává aktivní až do 5 hodin, střední gastrocnemius do 6:30 a boční gastrocnemius téměř do 9 hodin, i když s nižší intenzitou.

SOLEUS

Třetí, neviditelná hlava, tvořící triceps surae spolu s lýtkovými svaly. Jeho tkáň šlachy splývá s tkání gastrocnemius a tvoří největší šlachu v lidském těle, Achillovu šlachu. Je to klíčový sval při chůzi a běhu, a proto v atletice dochází k mnoha zraněním soleuse. Cyklisté také v této oblasti pociťují problémy kvůli nesprávné výšce sedla nebo špatně nastaveným zarážkám. Cyklisté při šlapání často nevytahují koleno správně a nadměrně snižují patu, někdy dokonce pod pedál v nejnižším bodě zdvihu pedálu.

TIBIALIS ANTERIOR

V neposlední řadě jediný sval na našem seznamu, který se aktivuje během fáze zdvihu pedálu. Tibialis anterior funguje od těsně před 9. hodinou až do těsně po 12. hodině. Spolu s gastrocnemius a soleus (jeho antagonisty) dělá důležitou práci při šlapání udržováním rovnováhy v koleni a kotníku. Proto, jak jsme již zmínili výše, je správné nastavení výšky sedla a šlapek fundamentální.

Jedná se o hlavní svaly, ale nejsou to jediné zapojené svaly. Jak jsme řekli na začátku, mít vysoce vycvičené a silné tělesné jádro je také nanejvýš důležité. Počínaje břišními a bederními svaly, poté se zaměřením na vzpřímené páteřní svaly, jdoucím až k ramenům a pažím. To vše je nutné k efektivnímu přenosu síly z nohou při šlapání, protože při sešlápnutí pedálů se opíráte o sedlo a řídítka.

Které svaly pracují a jak tvrdě pracují, závisí na biomechanice šlapání. Pokud vás zajímají další informace, nabízítato studie spoustu vědeckých údajů. Uvádí, že „úroveň a / nebo načasování svalové aktivace se mění v závislosti na mnoha faktorech, jako je výkon, rychlost šlapání, poloha těla, rozhraní bota-pedál, fáze tréninku a únava.

V této studii najdete informace o tom, jak naše poloha na kole ovlivňuje úroveň a / nebo okamžik aktivace svalů.Stručně řečeno: Rozdíly mezi šlapáním po rovině a šlapáním do kopce jsou malé. Existují znatelné rozdíly, pokud šlapeme ve vzpřímené poloze a ve snížené poloze. Také při šlapání ze sedla do kopce dochází k výrazným změnám.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Počasí furt na hovno, kosa, vítr, občas sníh. Ve čtvrtek jsem aspoň stihnul kromě plzně v horách i zelený pivo v Pomoraví. Dnes roztál sníh a už nepršelo, tak trocha kopců. Zítra to asi neklapne, ale doufám v pondělní předpověď.

51441a933d63c2d5deca1e4ecbfb3f04.jpg

91e38fa4b87a4a66a82f84e1c9bb659c.jpg
3967c2683fce8ae208292171be4ad614.jpg
1cda0be02bbf1c4875026db2e2ef3965.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak se vůbec chovají ty karbonové rámy na celoodpružených kolech po dlouholetém užívání, drží to? Opravy prasklých rámů jsou prý dnes už na vysoké úrovni a netřeba se bát co jsem slyšel. Šrotuje mě hlavou zdali zůstat v případě budoucího kola u hliníku nebo přejít na karbon....:punk: 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To co mě teď rajcuje je právě pouze v karbonu nebo hliníku 😉 V minulosti a ještě doma mám, jsem měl hafo kol právě pouze hliník nebo ocel... hafo bouráků a nikdy žádný stresík s rámem, pouze urvané nebo ohnuté patky. Poslední dobou ale hodně nosím kolo na zádech, spíš si dělám výšlapy na kopce s následnými sjezdíky, tak by se karbon asi hodil co se týká hmotnosti. Líbí se mi i jízdní vlastnosti jako takové co jsem ho měl párkrát od kámošů půjčené, jen se panicky bojím, abych při prvním kotrmelci neřešil nějaký prasklý rám 😖 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 32 minutami, TLD napsal:

Stejne to zase za pet/sest let obmenis,tak bud v klidu i s hlinikem😉

Právě že měknu, za posledních 14 let u mě přistáli pouze dvě nové kola, které stále mám, takže když spočítáme průměr a kolik mě zbývá, tak to vychází že třetí jde se mnou do rakve ... nebo spíš do spalovny, protože nemám rád stísněné prostory. Jak vůbec hoří karbon? Asi lépe než hliník nebo? 🤣 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 30 minutami, redd napsal:

Než fulla na hliníku, to radši karbonovej hardtail…

Tak ono asi jak kterej model a výrobce samozřejmě :cheers: Třeba Cannondale s tím hliníkem docela čaruje, jízdní vlastnosti super a rámy fullů pevnost jak skála. Já chtěl Triggera, kterého jsem určitě nešetřil přefutrovat po sedmi letech a v servisu mi řekli že tam je všude nulová vůle tak proč to dělat. Prostě spokojenost. Mě hlodá, že kamarád mi za něj nedávno nabídl příjemný peníz a Cannondale zrovna odtajnil řadu Habit kde se mi jeden kousek strašně líbí, ale je právě v karbonu. Párkrát jsem kola v karbonu měl půjčený, bavilo mě to, ale zároveň dost kamarádů mělo různé problémy...tak mám z toho trochu strach.

Upraveno uživatelem African
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...