Přejít na obsah

Můj život s PHEV a další racionální diskuse o EL autech


safi

Doporučené příspěvky

Dokazu si predstavit mit jen elektromobil. Do mesta, do prace, po okreskach.

Vzdy jsem si myslel, ze je to lepsi nez auto se spalovacim motorem. Jednodussi, spolehlivejsi, tissi, s minimem servisnich nakladu a s vyhodou pro vetsinu lidi, co si jej pujdou casem koupit jako ojetinu v tom, ze nekupuji takoveho zajice v pytli, jako u spalovaku.

Dnes uz bych ani vydrz baterky neresil. Co jsem tak procital ruzny diskuze, po 300 000km kapacita baterie klesla udajne o pouhych 60km na dojezdu. Coz si myslim je uz dnes dobry vykon. Cili kdyz si nekdo koupi ojetinu s 200kkm, ani pri tomto najezdu by nemusel mit kvuli baterce obavu. Navic, cely ten elektromobil se da urcite zdiagnostikovat tak, ze clovek vi co kupuje.

No takze si myslim, ze v budoucnu by to mohlo byt pro obycejnyho cloveka, co se potrebuje dostat z bodu A do B mnohem lepsi, nez dnes kupovat spalovaci ojetinu.

Ale mozna  se pletu a zjednodusuji, nevim, ale kdyz tak ctu, ze po 300kkm vymenili leda tak brzdove desticky, doplnili ostrikovace a vymenili raminka steracu...prijde minto dobry.

  • Like 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vývoj EV aut je stále na začátku. Závady u ložisek EV byly dány nezkušeností vývoje a mechanici například zapomněli na vířivé proudy v motoru a dnes už vědí jak na to. Každý rok se to posouvá v před. 

V pondělí vyzvednu na týden hračku NIO ET7, 650k výkon, 850 Nm krouťák, šílenost :) Jsem zvědav hlavně na běžnou jízdu, CX 0,21 z toho dělá úžasně tiché a úsporné auto. Cena je na úrovni nejnižší řady Audi.

Upraveno uživatelem Josef01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 8 hodinami, Josef01 napsal:

Ja jezdil dlouhodobě v 15 různých spalovacích autech, a dojezd byl max 1000, ale chápu, že existují auta s 85 l nádrží se spotřebou 6l/100km, běžné to rozhodně není. Kolega měl V70 a nedostal se pod 8 litrů spotřeby.

Mám nádrž 50l a dojezd normálně přes 1100 km. V klasickém provozu- dálnice, město, okresky. Žádné malé auto.

A abych nebyl mimo téma tohle vlákno, tak velká výhoda EV je v Praze stále chybějící jednotná koncepce parkování a nabíjení. Již měla být tato auta normálně zpoplatněna, nejsou. Naopak, budují se vesele "chytre" sloupy bez ladu a skladu a hledají se ruzne vyjimky jak umožnit vyhradit tato místa pro nabíjení, bez možnosti následně kontroly ( zda auto stále nabíjí, nebo už jen blokuje místo parkováním), zda je v místě vůbec nějaký rezident s EV a podobne. Prostě Pirát Hřib. 

Upraveno uživatelem kuncák7
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 hodinami, Josef01 napsal:

Ja jezdil dlouhodobě v 15 různých spalovacích autech, a dojezd byl max 1000, ale chápu, že existují auta s 85 l nádrží se spotřebou 6l/100km, běžné to rozhodně není. Kolega měl V70 a nedostal se pod 8 litrů spotřeby.

Promiň, ale když mluvíme o naftě, tak ve dvou s bagáží, jede moje V70 (99) pod 5 litrů. I na couračky po městě jsem okolo 6,5.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V názvu vlákna je racionální, co tedy je, pokud vůbec je, nyní rozumná volba v EV autech. Mám FTVL, virtuální baterií a vypadá to na 1Mw přetok, asi něco padne na dohřev vody, ale i tak to je jedno drobné (ne nejpodstatnější) plus k EV. Bydlení RD, takže dojedu a cvaknu do zásuvky, rád bych dojezd kolem 400km. Můj rohlík na hubě je, že dojedu v klidu (počínající šedý zákal, po přechodu a ubývající kognitivní schopnosti 😁). Když se to tu popisuje, potřeba je tep.čerpadlo, chlazení/ohřev baterie, co dál? Mám úchylku na Toyku (doma 3, nafta, benzín,hybrid, logicky chybí EV 😁), ale to jsou novinky za víc, než asi chci dát za auto, což je kolem 5-6 kil (bez depka). Je něco takového, nebo počkat?  Vlastně mě nic netrápí, Prius funguje, ale...sám nevím. Za případné názory díky 😉

  • Like 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 17 hodinami, Pozorovatel napsal:

@ATOM

 

 

Njn, detskym nemocem se holt nevyhnem, ale tyhle veci se jiste casem vychytaji. Nicmene porad jsem toho nazoru, ze dobre vyrobeny, jednoduchy elektromobil muze byt jednodussi a spolehlivejsi, nez dnesni spalovaky. Na druhou stranu, kurvitko se da udelat vsude ze jo :)

Do nekolika let tu budou baterie co se nabiji za 10 min, mozna ze za 20 let je nabijeme do 5 minut, kdo vi. Do te doby to porad budou auta vhodne jen pro nekoho.

Co se tyce toho dojezdu, ja myslim, ze rozumnej clovek prece musi uznat, ze porad jeste nikdo nevymyslel nic lepsiho nez dieselovy motor.

Je skoda, ze se do elektromobility poradne neslaplo pred desitkama let. Z pohledu Evropy, ktera nema v podstate zadnou ropu a plyn, mela byt elektrifikace prioritou cislo jedna minimalne jiz pred pul stoletim. A to ne kvuli nejake nadherne zelene ciste evrope, ale kvuli nezavislosti. No, ale ony se zaviraji atomove elektrarny. A uhlim si tu prece smradit taky nechcem.

 

 

Upraveno uživatelem ATOM
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Snahy o elektromobilitu byly víckrát, chyběla technologie i vůle. Mě je celkem jedno kdo chce čím jezdit, pokud to auto legálně projde STK. Obecně se odhaduje, že až 15% aut jezdí na silnicích nelegálně. 

Podle mě dává smysl EV pro toho, kdo už má FVE, protože od března do října jsou poměrně značné přebytky. Samozřejmě, pokud člověk není přes den doma, je nutná větší baterie, kolega to vyřešil přídavnou baterií ze starého EV. Někomu to nabíjení odpoledne a víkendech stačí při menších nájezdech.

Já si chci EV užít, než odejdu z tohoto světa a nebo nebudu mít chuť účastnit se silničního provozu.

Upraveno uživatelem Josef01
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám to naopak, chci si užít co nejdéle spalovaky, než mi bude vnucen jako jedinej spravnej názor to, že EV mít zkratka musím. A k tomu prožívám to zhnuseni, jak se na sílu vnucuje celá ta saskarna, co je k tomu fungování potřeba ( parkovaci místa nerespektujici nic, co se týče pravidel provozu, ale i jen zdravého rozumu, nesmyslné výměny sloupu VO, když byl sloup vyměněn loni a to jen proto, že je na viditelném místě, stále chybějící legislativa, tudíž obcházení všeho na výjimky a tak bych mohl pokračovat). Přesto si rád přečtu o pokroku, který tento pohon dosahuje. Co rád nemam je zaslepene tlachani a snižování smyslu pohonu, který je zatím zcela vedoucí.

 

  • Dát hlas 5
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja teda doufam (mozna marne), ze se to smete jednou pro vzdy ze stolu a budeme si moct porad vybrat, co si koupime.

Vzdyt ty dnesni spalovaci motory jsou tak ciste, ze se z toho vseho stava neskutecna fraska.

Upraveno uživatelem ATOM
  • Dát hlas 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jen malá poznámka, elektromobilita není o ekologii, ale o budoucností a nezávislosti a někdy se začít muselo. Evropská komise k tomu přistoupila lží o snížení CO2 pomocí EV, což je pitomost od samotného počátku, pravda je zcela jiná.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 9 minutami, Josef01 napsal:

Jen malá poznámka, elektromobilita není o ekologii, ale o budoucností a nezávislosti ......

Já tomu teda moc nerozumím a čerpám moudra jenom z webu, a z toho co mi kdo nabulíkuje, ale o jaké nezávislosti a budoucnosti to mluvíme, když se podíváme kde se vyrábí baterie. Už teď víme jaká bude situace ve světě za 10 let? Nebo už se staví baterkárna v českém Švýcarsku? Co je všechno potřeba do těch baterií ? Máme to ? 

Výrobci baterií (jestli je ta tabulka pravda tak nic moc nezávislost)

Obsah je dostupný pouze registrovaným uživatelům. Registrace na Chronomag Fórum je zdarma.

Pokud již registraci máte, přihlaste se, prosím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Evropa se musí zaměřit na vývoj baterií z materiálů, které má k dispozici a hlavně na recyklaci stávajících baterií. Sice lithium má např. ČR nebo Portugalsko, nicméně už dnes se přechází částečně na LiFePo baterie apod., ve vývoji jsou solid-state baterie.  Elektřinu si vyrobit umíme, ropu nikoliv. Bohužel EU výrobu EV podcenila a Čína začala o 10 let dříve.

  • Like 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dostal jsem se do situace kdy poprvé v životě uvažuji o elektromobilitě. Tento měsíc mi na dům instalují FVE s 8 kWp. Spotřebu domu máme cca 7,5 MWh ročně. Z roho čuchám v přochodové sezóně a létě slušné přebytky. můj roční nájezd se z 90 % skládá z 35 km do práce a 35 km zpět domů. Nyní chci pořizovat nové auto a počítám s třemi scénáři:

1) Koupit (ojetý) spalovák s tím, že počkám několik let, až bude v mém budgetu jít do pokročinější technologie elektromobilů (životnost + dojezd). Asi bych šel do Octavia 4, 1.5 TSI 110kW. Okamžité náklady nějakých 500 tisíc Kč a poté pravidelně PH.

2) Koupit (ojetý) Plug-in s tím, že budu dobíjet po odpoledních, když přijedu domů z práce a o víkendech a tím pokryju značnou část nákladů na ježdění do práce. Problém je v tom, že v čase kdy nejvíc svítí sluníčko, tak moje auto stojí u práce a ne doma u zásuvky. Nabíjet z domácí baterie se mi úplně nechce. Navíc životnost baterií Plug-inů je údajně horší než plně elektrických aut a málo kde se údává SoC. Asi bych šel opět do Octavie iV, která má údajně dojet na baterii nějakých 60 km. Počítám necelý 600 tisíc Kč pořizovačka.

3) Koupit (ojeté) plně elektrické auto. S tím, že budu dobíjet celý víkend a pak s tím přes týden budu jezdit. Pravděpodobně VW ID.4. U této varianty se bojím, že současná technologie baterií brzy zastará a zůstaktová cena půjde rychle dolů. Navíc je to větší investice ...v německých bazarech nějakých 650 tisíc Kč.

Řešili jste někdo obobnou situaci?

  • Like 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, Josef01 napsal:

Evropa se musí zaměřit na vývoj baterií z materiálů, které má k dispozici a hlavně na recyklaci stávajících baterií. Sice lithium má např. ČR nebo Portugalsko, nicméně už dnes se přechází částečně na LiFePo baterie apod., ve vývoji jsou solid-state baterie.  Elektřinu si vyrobit umíme, ropu nikoliv. Bohužel EU výrobu EV podcenila a Čína začala o 10 let dříve.

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/svedsko-baterie-vyroba-tovarna-konkurence-cina-bankrot.A250312_085940_eko-zahranicni_jadv

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Sněhulák Řešil podobnou, ne stejnou situaci. Loni po změně práce jsem přišel o služebáka. Takže jsem řešil auto pro sebe, primárně na cesty do práce. Naprosto totožný use case, jako píšeš — 35-40km cesta do práce, a zpět.

Nejdřív sem vzal fosila, ojetou A6 (2017, nafta). Moc jsme si nesedli, a tak šla celkem rychle (a s provarem) do světa. Pak jsem si dost impulzivně řekl, že na moje potřeby by vlastně BEV dávalo smysl. Barák s možností nabíjet, sice bez FTE, ale i tak. Vzal jsem na seznámení s elektromobilitou BMW i3. Naprosto to předčilo očekávání, obecně jako vstup do EV-světa za mě značka ideál a jedna z nejlepších value-for-money vůbec. Poface 2020/2021 s největší baterkou (120ah), nájezdem do 50tkm a pěknou výbavou, seženeš kolem půl mičudy.

Jak se říká, s chutí roste hlad… a tak jsem nedávno vyměnil i3 za Teslu Model 3. A stal se ze mě už asi nenávratně elektrohead :) 

Čimž chci říct, že jako daily s akčním rádiem do ~200km, a možností nabíjet doma, bych si už fosila nepořídil. 
Jo, je pořád doma v záloze dvoulitrová nafta. Ale zcela upřímně je v permanenci naprosto zanedbatelně. I teď kdy plánujeme cestu o víkendu na jih za našima (celkem cca 400km), pojedem Teslou. I s vědomím toho, že po cestě dom uděláme jednu nabíjecí zastávku — na obligátní kafe, čurání, a tak. 

V rozmezní 500-650k bych koukal jako ty po ID.4, plus samozřejmě TM3 (ideálně refresh 2021/2022, Long Range) a tam bych asi skončil. Budget verze za mě jednoznačně i3, pokud nevadí velikost (ač klame tělem).

Obsah je dostupný pouze registrovaným uživatelům. Registrace na Chronomag Fórum je zdarma.

Pokud již registraci máte, přihlaste se, prosím.

Upraveno uživatelem Maxel
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 48 minutami, Pozorovatel napsal:

Mě zajímalo proč nestačí 15 miliard USD na fabriku...

Švédský výrobce baterií Northvolt, založený v roce 2016 bývalými manažery Tesly, podal návrh na bankrot z několika klíčových důvodů:

  1. Finanční potíže: Navzdory získání více než 15 miliard dolarů od investorů, jako jsou Volkswagen, Goldman Sachs a BlackRock, se Northvolt potýkal s rostoucími dluhy a nedostatkem provozního kapitálu. To vedlo k neschopnosti zajistit další financování potřebné pro pokračování provozu.

  2. Konkurence z Asie: Northvolt čelil silné konkurenci ze strany čínských výrobců baterií, jako jsou CATL a BYD, kteří dominují globálnímu trhu díky nižším nákladům a státní podpoře. 

  3. Provozní výzvy: Společnost se potýkala s problémy v rozšiřování výroby, včetně neefektivní produkce a závislosti na čínském vybavení, což omezovalo její schopnost konkurovat.

  4. Klesající poptávka po elektromobilech: Slabší než očekávaná poptávka po elektromobilech v Evropě vedla k nadměrné kapacitě a finančním potížím výrobců baterií, včetně Northvoltu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...