Přejít na obsah

ze Života .....


Návštěvník YPO

Doporučené příspěvky

Hele to mě zajímá, jaké je pro sázení stromů u silnic? Napadá mě jen lepší viditelnost ve sněhové vánici...

to si taky říkám....nebýt stromů u silnic a pangejtů, to by bylo zachráněnejch životů. Prostě nezvládneš rychlost, vlítneš do pole a hotovo. Takle buď střeliš strom nebo tě rozseká pangejt....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vysazovat stromy kolem silnic má v Čechách a na Moravě velmi starou tradici, která je na území ČR doložena již v době vlády Karla IV. Nařízením císařovny Marie Terezie z roku 1752, kterým se ukládá povinnost sázet stromy podél všech nových silnic. Dnešní stav mnoha těchto alejí je neuspokojivý především z památkářského hlediska a z hlediska bezpečnosti jako výsledek jejich nedostatečné údržby a péče. Nedostatek péče a úpadek alejí je znát během 1. a 2. světové války a v druhé polovině minulého století.

 

V posledních letech se aleje kolem silnic II. a III. třídy kácejí. Oficiálně se jako hlavní důvod pro kácení alejí uvádí jejich nebezpečnost. Silničáři i některé policejní správy tvrdí, že za tragické nehody mohou stromy rostoucí podél silnic.

 

Skutečnost je však jiná. Z policejních statistik vyplývá, že hlavními příčinami dopravních nehod jsou chyby řidičů: nevěnování pozornosti řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti, nesprávné otáčení nebo couvání, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a podobně.

-------

 

Desatero nenahraditelných funkcí alejí

 

1. Stromořadí utvářejí harmonický charakter české krajiny a její typický ráz.

2. V létě alej chrání cestovatele před slunečním žárem. Ocení to pěší, cyklisté i řidiči aut: stín brání oslnění sluncem a chrání povrch vozovky před přehřátím a následným vyjížděním kolejí do změklého povrchu nebo praskáním.

3. V noci nebo za deště či mlhy usnadňuje stromořadí řidičům orientaci, ukazuje směr.

4. Alej působí jako přírodní větrolam, zmírňuje boční vítr a omezuje víření prachu z polí.

5. V zimě snižuje riziko tvoření sněhových jazyků.

6. Stromy pohlcují jemný polétavý prach a další škodliviny produkované automobily.

7. Průměrný strom spotřebuje za život na 24 milionů m3 oxidu uhličitého, skleníkového plynu způsobujícího změny klimatu.

8. Stromořadí omezuje hluk, který se ze silnic šíří k obytné zástavbě. Zejména pokud stromořadí doplňují keře, může být účinek významný.

9. Stromořadí jsou po někdejším zničení remízů posledním zbytkem přírody mezi chemicky ošetřovanými monokulturními poli a asfaltovou vozovkou.

10. Každý vzrostlý strom je domovem desítek nebo i stovek druhů rostlin a živočichů. Platí to zejména pro hmyz, ptáky a drobné živočichy.

 

zdroj: https://www.odpovedi.cz/otazky/z-jakyho-duvodu-jsou-kolem-silnic-vysazeny-stromy

jiný zdroj: https://komunalweb.cz/strom-jako-doprovod-pozemnich-komunikaci/

nehody: https://auto.idnes.cz/stromy-podel-silnic-nehody-naraz-do-stromu-fki-/automoto.aspx?c=A161105_171016_automoto_taj

 

Z hlediska krajiny a obecně přírodního fondu je stromů málo. Kácení alejí podél silnic se mi nelíbí a neuznávám argument, že bez nich by bylo víc lidí živejch. Nebylo, zabili by se jinde. Lidi jezděj jak kokoti, vidím to dnes a denně, jak nikdo nedává pozor, jak jsou bezohledný, nepozorný, nepředvídaj, nečtou silnici a provoz, každej druhej čumí do mobilu, všichni ve stresu. Za to aleje stromů nemůžou a je jich škoda (pokud nejsou poškozený/nemocný).

Upraveno uživatelem KFL
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hele to mě zajímá, jaké je pro sázení stromů u silnic? Napadá mě jen lepší viditelnost ve sněhové vánici...

Vezmu to jen z odborneho hlediska, nerad bych byl kamenovan. Sam jsem z aleji castecne na rozpacich a castecne je schvaluju - pul na pul.

Bude to spis jen materialni a me pokrivene hledisko.

Spravne vysazena alej ( vzdalenost, typ stromu- pry nejlepsi topol, z duvodu korenu )- odvadi vlhkost z podlozi a chrani timto i vozovku pred rychlejsim opotrebenim. I v zime ma mit funkci ochranou.

A absurdne treba i bezpecnost, hned vysvetlim. Je dokazano studiema, ze na techto komunikacich ( ktere mohou byt dle norem i uzsi ) se obecne diky stromum, jezdi pomaleji ( coz je fakt, bohuzel kazde pochybeni je zde vetsinou s vetsim nasledkem, takze hnusne receno, to se nuluje ), nesleduji statistiky ( moc aleji v mem obvodu neni :-)), ale obecne si myslim, ze na techto cestach je opravdu mnohem mene nehod, ale nasledky ( procentualne ) budou horsi, ja to povazuju za plus- beru to z pohledu rozumneho a premyslejiciho ridice. Navic udrzuje ridice ve stavu pozornosti a soustredeni a nedela z rizeni rutinu.

Je toho vic, ale je pravda, ze v nekterych statech jsou aleje zakazany z duvodu bezpecnosti provozu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jasně že chybu udělá někdy každej, o tom žádná. Ale kdybych to bral takhle, tak vykácím teda všechny stromy a stejně pak zruším svodidla (auto se ti může napíchnout na jejich sloupek a propíchnout tě skrz sedačku), odhlučňovací zdi (beton+dřevo - podívej se na ty dvě holky z Ústí, či kde to bylo), domy kolem silnic (kdyby tam bylo pole, je to lepší), betonový bloky na přechodech (kolegyně na jeden najela na dálnici a umřela - to byla fakt smutná souhra okolností), značky u dálnice (takovej ocelovej nosník ve 130 km/h napasovanej do auta...), sloupy vysokýho napětí (rozpáře ti to auto a ještě tě zabije proud), pilíře mostů (betonovej sloup o průměru 1 a více metru). No a co teprv horský silnice, kde je sráz? Srovnáme kopce a hory se zemí, aby někdo nespad do rokle? Vlastně zakážu jízdu autem obecně, v zájmu záchrany životů.

Nikdy nelze eliminovat všechna rizika. Ani v autě, ani v životě. Strom je - stejně jako sloup, barák, cedule, mostní pilíř - stacionární objekt. A je potřeba s tím počítat. Chyba se stát může, ale ne na straně stromu. A že budu panicky kácet, abych předešel katastrofě... nevim, no. To už můžu vzít ten předešlej odstavec a pustit se do vyhlazování zeměkoule.

Prostě je potřeba uvažovat selskym rozumem. Lidi příliš spolíhaj na to, že je ochrání předpisy, nařízení, normy, automatický systémy v autech, asistenti, a přestávaj brát v potaz vlastní úkony a odpovědnost. To je to, co mě na silnicích děsí. A pak lidská blbost - kolik lidí v drahejch autech nepoužívá handsfree a telefonuje s plackou u ucha? Je to věc stylu nebo jsou všichni natolik debilní, že si nikdo neumí spárovat telefon s autem? Kolik potkáš na silnici aut za šera nebo v mlze, který svítěj jen denním svícením, protože spolíhaj na automatickej spínač anebo jim to prostě nedochází.

Citát z diskuze na Facebooku, kdy řidička komentovala vlastní nehodu (sjela do škarpy, páč dostala smyk na naslizlý silnici), to sumarizuje úplně nejlíp: "Pokud není řečeno jinak, je na podobné silnici 90 km/h limit a ŘSD mi ručí za to, že se mi v téhle rychlosti nemůže nic stát." A o tom to je.

Upraveno uživatelem KFL
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Citát z diskuze na Facebooku, kdy řidička komentovala vlastní nehodu (sjela do škarpy, páč dostala smyk na naslizlý silnici), to sumarizuje úplně nejlíp: "Pokud není řečeno jinak, je na podobné silnici 90 km/h limit a ŘSD mi ručí za to, že se mi v téhle rychlosti nemůže nic stát." A o tom to je.

Tady pani nepochopila nejen zakony fyzikalni. Nesvedci to ale o nicem jinem nez o jeji debilite.

 

 

Prostě je potřeba uvažovat selskym rozumem. Lidi příliš spolíhaj na to, že je ochrání předpisy, nařízení, normy, automatický systémy v autech, asistenti, a přestávaj brát v potaz vlastní úkony a odpovědnost. To je to, co mě na silnicích děsí.

 

+1, tohle podepisuju, čim víc nařízení, tím menší odpovědnost. Je vidět žes o tom přemýšlel. Navic bych podtrhnul, že mezi lidmi je to neuvědomování si následků vlastního chování čim dál normálnější (nejen ve vztahu řidiče k okolí), občas to chce vnímat i úhly pohledů ostatních a nemít jen tu svou pravdu. Je to nakonec celkem poučný.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mas samozrejme pravdu, ja to jen myslel tak, ze kdyz proti me v zatacce vyjede predjizdejici kokot, tak i kdybych stacil zareagovat a strhnout to asi mi to bude na dve veci....strom za to samozrejme nemuze, ale byl bych radsi kdyby tam v tu chvili nebyl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mas samozrejme pravdu, ja to jen myslel tak, ze kdyz proti me v zatacce vyjede predjizdejici kokot, tak i kdybych stacil zareagovat a strhnout to asi mi to bude na dve veci....strom za to samozrejme nemuze, ale byl bych radsi kdyby tam v tu chvili nebyl.

Ten kokot, asi myslis :-). Jinak ti tozumim, neboj. Pokus o blbe odlehceni.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

KFL, mluvis mi z duse, ani nevis, jakou mi tvuj post udelal radost.

Vysazovat stromy kolem silnic má v Čechách a na Moravě velmi starou tradici, která je na území ČR doložena již v době vlády Karla IV. Nařízením císařovny Marie Terezie z roku 1752, kterým se ukládá povinnost sázet stromy podél všech nových silnic. Dnešní stav mnoha těchto alejí je neuspokojivý především z památkářského hlediska a z hlediska bezpečnosti jako výsledek jejich nedostatečné údržby a péče. Nedostatek péče a úpadek alejí je znát během 1. a 2. světové války a v druhé polovině minulého století.

V posledních letech se aleje kolem silnic II. a III. třídy kácejí. Oficiálně se jako hlavní důvod pro kácení alejí uvádí jejich nebezpečnost. Silničáři i některé policejní správy tvrdí, že za tragické nehody mohou stromy rostoucí podél silnic.

Skutečnost je však jiná. Z policejních statistik vyplývá, že hlavními příčinami dopravních nehod jsou chyby řidičů: nevěnování pozornosti řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti, nesprávné otáčení nebo couvání, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a podobně.
-------

Desatero nenahraditelných funkcí alejí

1. Stromořadí utvářejí harmonický charakter české krajiny a její typický ráz.
2. V létě alej chrání cestovatele před slunečním žárem. Ocení to pěší, cyklisté i řidiči aut: stín brání oslnění sluncem a chrání povrch vozovky před přehřátím a následným vyjížděním kolejí do změklého povrchu nebo praskáním.
3. V noci nebo za deště či mlhy usnadňuje stromořadí řidičům orientaci, ukazuje směr.
4. Alej působí jako přírodní větrolam, zmírňuje boční vítr a omezuje víření prachu z polí.
5. V zimě snižuje riziko tvoření sněhových jazyků.
6. Stromy pohlcují jemný polétavý prach a další škodliviny produkované automobily.
7. Průměrný strom spotřebuje za život na 24 milionů m3 oxidu uhličitého, skleníkového plynu způsobujícího změny klimatu.
8. Stromořadí omezuje hluk, který se ze silnic šíří k obytné zástavbě. Zejména pokud stromořadí doplňují keře, může být účinek významný.
9. Stromořadí jsou po někdejším zničení remízů posledním zbytkem přírody mezi chemicky ošetřovanými monokulturními poli a asfaltovou vozovkou.
10. Každý vzrostlý strom je domovem desítek nebo i stovek druhů rostlin a živočichů. Platí to zejména pro hmyz, ptáky a drobné živočichy.
 
zdroj: https://www.odpovedi.cz/otazky/z-jakyho-duvodu-jsou-kolem-silnic-vysazeny-stromy
jiný zdroj: https://komunalweb.cz/strom-jako-doprovod-pozemnich-komunikaci/
nehody: https://auto.idnes.cz/stromy-podel-silnic-nehody-naraz-do-stromu-fki-/automoto.aspx?c=A161105_171016_automoto_taj
 
Z hlediska krajiny a obecně přírodního fondu je stromů málo. Kácení alejí podél silnic se mi nelíbí a neuznávám argument, že bez nich by bylo víc lidí živejch. Nebylo, zabili by se jinde. Lidi jezděj jak kokoti, vidím to dnes a denně, jak nikdo nedává pozor, jak jsou bezohledný, nepozorný, nepředvídaj, nečtou silnici a provoz, každej druhej čumí do mobilu, všichni ve stresu. Za to aleje stromů nemůžou a je jich škoda (pokud nejsou poškozený/nemocný).

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Amen KFL :notworthy:  zrovna s tím z posledního odstavce jsem měl tu čest dnes ráno, i když ne v autě, ale při obyčejné chůzi, ale ono je to ve všech případech stejné. Spoustu lidí by potřebovalo asi profackovat - výchovně, nebo nevím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...