Kotlick Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 před 23 minutami, skalis napsal: Kotlicku, na to neexistuje snadny reseni. Skodovka neni garazovej startup. No však píšu, že není řešení pro konvenční auta. Spíš se mi jedná o ten přístup k problému. Na druhou stranu jsem nikde nečetl že by v koncernu vyhodili managera odpovědného za suply chain. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
JR_2010 Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 před 17 minutami, geometr napsal: Tak ať si u ní škodovka půjčí... Ona si tam asi půjčí...budu se opakovat, ale Škodovka, potažmo koncern, tedy co mám informace (a nemusí být úplně přesné), nechce po státu peníze, ale s vládou řeší momentální situaci v odvětví a lobuje za svoje subdodavatele, jestli je to dobře, nebo špatně, to je otázka, já jen vím, že když se zatřese tenhle systém, pocítíme to všichni všude, tedy přát jim, aby jim chcípla koza je dost krátkozraký, stejně jako srovnávat tuhle mašinérii s krachujícím zedníkem a dát mezi to paralelu. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Americkej Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 (upraveno) Počítám, že se zatřese vše, nejen automotive. Státní intervence je vždy pomalá cesta do pekla. Asi jiná cesta k poučení, než vyžrat si následky, neexistuje. Upraveno 20. října 2021 uživatelem Americkej Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skalis Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 před 17 minutami, Kotlick napsal: No však píšu, že není řešení pro konvenční auta. Spíš se mi jedná o ten přístup k problému. Na druhou stranu jsem nikde nečetl že by v koncernu vyhodili managera odpovědného za suply chain. Proc by vyhazovali manazera odpovedneho za supply chain? Vidis to velmi zjednodusenou optikou. Mimochodem Intel ted zrusil dodavky starsich cipu a dokonce to oznamil. Obvykle ani oznameni neprijde, takze tezko z toho vinit powerpointovy manazery. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Kotlick Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 @marecenator Asi mohl, ale nechce se mi, jsem z toho unavenej Dělám v menší firmě, která vyrábí v Asii textil. Plánujeme na 1,5 roku dopředu tzn. 3 sezony leto/zima. Posledních 5 let musím sledovat mimo kurzy měn i komodity jako ropu, bavlnu, okrajově kovy a vývoj cen u vláken polyesteru, nylonu, indexy na kontejnery atd. a přitom nic z toho přímo nenakupuju. Musím se bavit s těma lidma co tam jsou. Dotýká se to materiálů, které jdou do výroby. Musím sledovat svátky v několika zemích v Asii apod. Když to v lednu 2020 v Číně vypuklo, tak jsem byl online s výrobcema skoro pořád, abych měl přehled co se děje. Pokud něco podobného někdo ve škodovce nědělal a postavil to tak, že zastavil objednávky a postarejte se sami o sebe, my se ozvem až bude líp.... tak se nemůžou divit. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Kotlick Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 Aby bylo jasno, já jim vůbec nepřeju aby to krachlo, mám škodovky rád a jezdím s něma. Mám rád všechny auta na ropu a vůbec nechci aby někdo krachoval (no pár vyjímek je..) @JR_2010 jasně, škodovka to dá, ale dodavatelé jsou v pr.eli, jen mě tak napadá, jestli by i jim neměla nějak pomoct (výroba na sklad atd) protože když konečně sežene čipy, tak nebude mít něco jiného @skalis třeba proto, že nemá čipy a že se mu ztratila výrobní kapacita schopná je vyrobit? Jednal s tím Intelem potažmo s jiným výrobcem čipů někdo v předstihu? Nebo čekali až jim to Intel oznámí? Možná to je ten problém, že se s dodavateli nejednalo a ti si to přebrali tak, že na ně automotive kašle a jdou dělat něco jiného. Dost to tak na mě působí. Měl jsem zákazníka, který vyráběl malé série a byl problém je umístit do továren a pořád sliboval, že už další sezonu navýší množství. Na základě dobrých vztahů a s podporou jiných objednávek jsme to vyráběli, ale upozorňoval jsem ho, že to nejde do nekonečna. A stalo se jak jsem říkal - po pár sezonách nás s tím poslali v továrně do prd.le a zákazník se strašně divil. Nechci tady vytvořit nějaký flame, jen tak plkám. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skalis Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 Taky plkam, no offense. Manazer jedna s dodavatelem elektroniky, ten nakupuje soucastky od distributora, s Intelem nikdo nejedna a ani nemuze. Intel se v patek odpoledne rozhodne, ze vsechny objednavky od data xy stornuje a protoze je slusnej, tak to navic oznami. To je vse. Ke Skodovce se to dostane tim retezcem od dodavatele elektronickych karet a uz s tim nic neudela. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
marecenator Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 před 13 minutami, skalis napsal: Taky plkam, no offense. Manazer jedna s dodavatelem elektroniky, ten nakupuje soucastky od distributora, s Intelem nikdo nejedna a ani nemuze. Intel se v patek odpoledne rozhodne, ze vsechny objednavky od data xy stornuje a protoze je slusnej, tak to navic oznami. To je vse. Ke Skodovce se to dostane tim retezcem od dodavatele elektronickych karet a uz s tim nic neudela. asi tak nejak, resp moje zkusenost. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
geometr Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 před 55 minutami, JR_2010 napsal: Ona si tam asi půjčí...budu se opakovat, ale Škodovka, potažmo koncern, tedy co mám informace (a nemusí být úplně přesné), nechce po státu peníze, ale s vládou řeší momentální situaci v odvětví a lobuje za svoje subdodavatele, jestli je to dobře, nebo špatně, to je otázka, já jen vím, že když se zatřese tenhle systém, pocítíme to všichni všude, tedy přát jim, aby jim chcípla koza je dost krátkozraký, stejně jako srovnávat tuhle mašinérii s krachujícím zedníkem a dát mezi to paralelu. Já samozřejmě nikomu nepřeju, aby mu chcípla koza. Ale vadí mi, že se měří každýmu jiným metrem, obzvláště, když jde o tak silný nadnárodní koncern (a jeho subdodavatele). Stát nic platit nebude, stát žádný peníze nemá a nevyrábí, ty peníze sebere někomu jinýmu, třeba tomu, kdo se zařídit uměl (a může se stát, že i ve stejném nebo podobném oboru), to mi vadí nejvíc. Ti kdo říděj a nastavujou procesy (protože ty se samozřejmě nenastavujou samy) v tomhle průmyslu / řetězci, berou za to jistě nemalé peníze a maj v tom bejt vzdělaní a nejlépe i zkušení při té zodpovědnosti, to prostě nezvládli, je mi líto. A jestli se starý čipy už vyrábět nebudou, na co ty hromady aut čekaj? To bude paráda koupit si drahý auto, který rok někde stálo venku - rok starý negarážovaný auto, hmm.... Všechno špatný pro něco dobrý, třeba se to touhle krizí trochu pročistí. Už na to prdim, ale nadzvedlo mě to teda. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
JR_2010 Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 Já s Tebou ale v principu souhlasím, jen svět prostě není spravedlivej a neúspěch (neschopnost) jednoho bohužel odnese i někdo další, kterej za to nemůže. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dykmore Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 Stejně pořád nechápu, jak firmě, která se podílí x procenty na hdp, může podrazit nohy nějaká dodávka čipů. Rozumím, že se to tak nedělá, kupovat do zásoby, ale přece takový kolos jako Škoda přece musí zaměstnávat x analytiků a plánovačů, tady se přece nevede diskuze o rodinné firmě, které nepřijde dodávka knoflíků, ale o kolosu, který se na hdp podílí x procenty. To jako nikdo nevidí, že stojí na hliněných nohou? Nejvíc mi to připomíná, když skoro každý rok vidím někde titulek "silničáři zaskočeni" a týden předtím všechny servery předpovídaly na ten den sněžení. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
skalis Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 Jsou to podobne hlineny nohy jako lod, ktera se zasekne v Suezu. Nikdo na takovy riziko neplanuje, ale kdyz se to stalo, tak mely pruser firmy od Skodovky po Ikea. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dykmore Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 Jasně, ale Ikea nezastavila prodej nábytku. I kdyby, jak tady někdo napsal, měli zásoby na pár měsíců, tak by to něčemu pomohlo. Navíc to, že výrobní procesy "čipů" (název jak z back to future..) se stále zdokonalují, že před 3 lety byl SD845 10nm a tento rok jedou 5nm SOC, přece není ve třeba světě mobilů novinkou, a někomu snad musí dojít, že výroba zastaralých 40nm asi bude čím dál tím větší problém ne? Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Kotlick Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 Evropa a její automobilky s čipy zaspaly, tvrdí ředitel brněnské společnosti https://www.novinky.cz/auto/clanek/evropa-a-jeji-automobilky-s-cipy-zaspaly-tvrdi-reditel-brnenske-spolecnosti-40375265 Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
dykmore Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 (upraveno) Nebo ještě se zkusím zeptat na váš názor z jiné strany: auto je soubor nějakých kovů, plastů, elektroniky. Vypadne dodavatel sedaček, tak dalších dodavatelů jsou tři zadky, rozumím že ta sedačka musí splnit x parametrů na bezpečnost, norem a jánevímčeho, ale prostě sedačku někdo vyrobí a dodá. Samozřejmě že ne hned, ale nějak to asi půjde. Plechy někdo vyřízne, za stejných podmínek jako sedačky, atakdále. Ale je teda na autě kromě těch čipů nějaká jiná kritická součástka, na jejíž výrobu by bylo potřeba postavit továrnu za x desítek miliard dolarů? Protože podle všecho je výroba těch čipů těžko nahraditelná, takže bych se nedivil, kdyby došly sedačky a výroba aut měsíc stála - to asi nikdo opravdu nečeká, že by se nenašel dodavatel, který by po zakázce na výrobu sedaček pro škodu hned nechtěl skočit. Ale divím se, že tak úzkoprofilové zboží jako jsou ty čipy, není prostě v zásobě. Ptám se vás proto, abych to pochopil. Upraveno 20. října 2021 uživatelem dykmore text Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Mr. Sandman Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 (upraveno) Auto.cz: Toyota patří k těm automobilkám, kterých se až do léta problémy s nedostatkem čipů téměř nedotkly. Toyota začala dodávky komponentů lépe plánovat už asi před deseti lety, kdy havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011 způsobila širší potíže se zásobováním. Tehdy si Toyota uvědomila, že nedostatek čipů nelze vyřešit v krátké době, a proto si začala u těchto komponentů vytvářet vysoké zásoby. A to se nyní ukazuje jako strategie, která funguje. Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady. Spolu s Toyotou a Teslou patří Hyundai k hrstce automobilek, které navzdory nedostatku čipů dokázaly výrobu zvýšit, uvedla agentura Reuters. Hyundai se přesto rozhodl, že začne vyvíjet vlastní čipy, aby do budoucna snížil závislost na externích dodavatelích. Upraveno 20. října 2021 uživatelem Mr. Sandman Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Kotlick Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 (upraveno) @Mr. Sandman díky za potvrzení toho, že bych mohl dělat šéfa šéfů zásobování v koncernu, nedej bože toho nejvyššího Takže, automobilky potřebují nakopat prdel silou jaderného výbuchu a pak jim to možná dojde. Upraveno 20. října 2021 uživatelem Kotlick Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
odjinud Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 Je hlavne otazka, jak Skoda resp. VW prezije se svou eko politikou. Plive na spalovaci motory, neprimo tim i na lidi, co je maji a chteli by je mit dal, a ve finale horuju pro jizdni kola a zamestnancum rusi v kantyne maso... Vyroba aut je byznys, ne aktivismus, a je sice fajn, ze jim aktiviste a nekteri politici klepou na rameno, ale toho se nenazerou. Za me akcionare VW nejak nechapu... Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
guzmic Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 Je to přesně jako se píše v tom auto.cz dráha polovička pracuje na nákupu surovin pro výrobu pneumatik (takže taky automotive) má na starosti textilní kord do plastů. Ještě pár let zpět měli nařízené od centrály v Německu/Holandsku držet zásobu na 14 dní....to +- šlo. Dva roky zpět dostali nařízené držet týden a největší odborníci tvrdili, že dokážou držet zásobu na čtyři dny a fungovat v čele Evropě. Teď sedí u PC každý den dvanáct hodin, už jsou schopní platit i leteckou přepravu za X krát vyšší náklady, jen aby fabriky nestály. Zpoždění má lodní doprava, firmy v Asii nedodávají co mají a o Turecké firmě na textil nechce už ani slyšet. Takže souhra pár okolností, může vyřadit lehce celý koncern. Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
petr_cha Odesláno 20. října 2021 Nahlásit Sdílet Odesláno 20. října 2021 No jo no, když automotive ma dluhy za spoustu let zpátky (subdodavatele drzeni pod krkem), tak pak vymeslej vsechno mozny, jak nedrzet blokovany penize.. jo, rad bych pracoval v byznyse s 20 marzi, to je pak pohoda na vsechno..A jeste doplnek k tem cipum pro automotive (jiny typ nez pro mobily nebo pocitace), daval jsem tu uz odkaz na shrnujici clanek.. 90% vyroby zajistuje celosvetove jedna firma.. slovy jedna.. to si pak muzete planovat jak chcete, ale o vas to pak uplne neni... Odkaz ke komentáři Sdílet na ostatní stránky More sharing options...
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se