Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Odesláno
  V 22. 10. 2018 v 17:05, PepaSFI napsal:

dosedací plochy se zásadně nemažou a už vůbec ne grafitem...

Dělám to léta a nikdy jsem nezaznamenal problém. Mazal jsem vždy velmi lehce, prostě hadrem "do ztracena", roky neznám přirezlá kola. Ovšem co píšeš dává smysl, do budoucna od grafitu upustím. 

Odesláno

-tření dvou ploch přitisknutých šroubama-

 

Když dojde ke tření, tak to je průser.

Veškeré síly musí přenést šrouby, proto se dotahují na předepsaný kroutící moment, tím se vytvoří osové napětí v závitech a toto napětí je tak velké, že ke tření mezi nábojem a diskem nedojde.

Šrouby při výměně očistím, závity a dosedací plochy šroubu máznu měděnou vazelínou a dotáhnu na moment.

Nechápu, proč v pneuservisech šrouby nemažou, protože i když špinavý šroub dotáhne na předepsaný moment, tak kvůli nečistotám nedosáhne správného osového napětí ve šroubovém spoji.

Odesláno
  V 22. 10. 2018 v 19:31, Kapo napsal:

-tření dvou ploch přitisknutých šroubama-

 

Když dojde ke tření, tak to je průser.

Veškeré síly musí přenést šrouby, proto se dotahují na předepsaný kroutící moment, tím se vytvoří osové napětí v závitech a toto napětí je tak velké, že ke tření mezi nábojem a diskem nedojde.

Šrouby při výměně očistím, závity a dosedací plochy šroubu máznu měděnou vazelínou a dotáhnu na moment.

Nechápu, proč v pneuservisech šrouby nemažou, protože i když špinavý šroub dotáhne na předepsaný moment, tak kvůli nečistotám nedosáhne správného osového napětí ve šroubovém spoji.

Sorry jako, ale když to čtu, trefil by mne šlak. Doporučil bych nějaké samostudium fyziky a základů konstruování. Nebo se nevyjadřovat k problematice základů mechaniky a přenosu sil. Pepa to napsal jednoduše a v rámci této diskuse moc pěkně.

Odesláno

lazy - asi tě opravdu trefí šlak.

Spojení kola s diskem není nic jiného než klasický šroubový spoj a tento spoj musí být vypočítaný a provedený tak, aby odolal předpokládanému namáhání.

Odesláno
  V 22. 10. 2018 v 17:05, PepaSFI napsal:

To tření mezi dosedacími plochami je totiž to jediné co přenáší otáčivou sílu mezi kolem a nábojem kola, tedy pohon a hlavně brzdění. 

Když se podíváš na plechový disk z vnitřní strany, tak zjistíš, že je vylisovaný do takových tvarů, že je dosedací plocha nula nula nic...

Ze strojařiny už si toho po letech moc nepamatuji, ale hlavní síly se při jízdě přenáší přes těch pár šroubů, které drží kolo - šrouby jsou namáhané na střih. Při akceleraci jedním směrem, při deceleraci druhým směrem a při zatáčení do stran je to hlavně o závitech a dotažení.

Odesláno
  V 23. 10. 2018 v 14:06, Honza01 napsal:

Když se podíváš na plechový disk z vnitřní strany, tak zjistíš, že je vylisovaný do takových tvarů, že je dosedací plocha nula nula nic...

Ze strojařiny už si toho po letech moc nepamatuji, ale hlavní síly se při jízdě přenáší přes těch pár šroubů, které drží kolo - šrouby jsou namáhané na střih. Při akceleraci jedním směrem, při deceleraci druhým směrem a při zatáčení do stran je to hlavně o závitech a dotažení.

Tvl. jestli jsi vystudoval strojařinu, tak potěš pánbu.

jediny, kdo se správně vyjádřil byl Pepa

Odesláno

Tak když to říkáš...

Myslím, že se šroub na kole dřív ustřihne, než ohne. Ohne se pouze, pokud bude mezera mezi nábojem a diskem. U dotaženého šroubu ale mezera nikdy nebude.

Odesláno
  V 23. 10. 2018 v 17:04, Honza01 napsal:

Tak když to říkáš...

Myslím, že se šroub na kole dřív ustřihne, než ohne. Ohne se pouze, pokud bude mezera mezi nábojem a diskem. U dotaženého šroubu ale mezera nikdy nebude.

tak si to tam dobře prohlídni. Zjistíš že tam opravdu je mezera a to hodně velká. Když začnu zevnitř, v náboji kola je závit (nebo někdy vsazený šroub a zvenku jsou matice, to ale na věci nic nemění), Na náboji je nasazený brzdový kotouč tlustý několik milimetrů, v něm jsou díry které jsou větší než šroub. Pak je disk kde jsou díry ještě větší, u plechového dokonce zezadu prolisované směrem ven. A zvenku je kuželové nebo půlkulaté zahloubení do kterého se opírá hlava šroubu. Nikde se ničeho neopírá dřík šroubu, nic se nenamáhá na střih. Šroub je pouze jedním koncem v závitu a druhým koncem v zahloubení díry. A mezi těmito dvěma místy je někdy možná i i několik centimetrů. Někdy se dokonce používají šrouby s plovoucí hlavou, tedy šroub který nemá kužel přímo na své hlavě ale místo něj je tam kuželová podložka která je pohyblivá. Používá se to když se disk montuje na auto s jinou roztečí šroubů, typicky například Fiat 98mm a VW 100mm.

Odesláno (upraveno)

Nejlepší by byl nějakej obrázek, nebo fotka. A nedovedu si nějak představit to montování disku na auto s jinou roztečí, tím nechci říct, že se to nedělá, ale zajímá mě to, taky by to chtělo nějakej obrázek.

 

Edit: Jinak já jsem hledal nějakej fyzikální obrázek, kde by byly rozebraný síly, který působěj na to spojení a nenašel, jen nějaký práce, kde se zabývali měřením těch sil, ale ani na úvod tam nebylo rozebráno jaké síly to jsou a jak působí (holt už to psali lidi, který o tom něco vědí).

post-29826-0-70457000-1540318166.jpg

Upraveno uživatelem geometr
Odesláno
  V 23. 10. 2018 v 17:59, geometr napsal:

Nejlepší by byl nějakej obrázek, nebo fotka. A nedovedu si nějak představit to montování disku na auto s jinou roztečí, tím nechci říct, že se to nedělá, ale zajímá mě to, taky by to chtělo nějakej obrázek.

 

Edit: Jinak já jsem hledal nějakej fyzikální obrázek, kde by byly rozebraný síly, který působěj na to spojení a nenašel, jen nějaký práce, kde se zabývali měřením těch sil, ale ani na úvod tam nebylo rozebráno jaké síly to jsou a jak působí (holt už to psali lidi, který o tom něco vědí).

sroub-kuzelovy.jpgtohle je normální šroub

sroub-kuzelovy-pro-zmenu-roztece.jpga tohle šroub pro změnu rozteče. Zkrátka má tam pohyblivou podložku takže jde zašroubovat i tam kde jsou díry trochu jinde než mají být. Chceš nějaký pěkný kola a zjistíš že pro tvý auto nejdou sehnat. Tak koupíš s jinou roztečí ale se správnou středovou dírou, což bývá vyřešené výměnnýma kroužkama a šrouby dáš tyhle s pohyblivou hlavou.

Odesláno

Pepa SFI to tady již několikrát přesně popsal. Šroubový spoj je spoj třecí. Síla je vždy přenášena třením dvou ploch, které jsou k sobě přitaženy šroubem. Spoj musí být navržen tak, aby předpokládanou sílu přeneslo pouze tření. Osová síla, vyvozená utažením šroubu musí být tak velká, aby touto silou vyvozené tření zajistilo potřebnou nosnost spoje a tím aby i s potřebnou bezpečností nedošlo k posunutí těch dvou ploch a k nepřípustnému namáhání šroubu na střih v místě styku ploch. Šroub je tak namáhán pouze tahem, pokud dojde k jeho namáhání střihem, jedná se o selhání spoje způsobené buď poddimenzováním spoje, kdy je osová síla použitého šroubu malá, nebo špatným utažením (proto se předepisují utahovací momenty, při jejichž dodržení má spoj požadovanou únosnost).  

Odesláno

Jo takhle, tak to bych nečekal, že se to takhle řeší, to jsem fakt nevěděl, o středový díře a vymezovacích kroužcích samozřejmě vím, ale myslel jsem, že přes rozteč vlak nejede. A je to legální technické řešení?

Odesláno

Klobouk dolů Pepo, neměl jsem sílu "problematiku šroubů" polopaticky vysvětlovat. Jen pro doplnění, čím je volná délka předepjatého šroubu větší, tím lépe. V opravdu těžkých aplikacích se úmyslně používají distanční sloupky, aby měl dlouhý šroub možnost pracovat - krátký se urve, dlouhý to dá. Ale to už je dalece mimo automotive, takže OT. Jsem rád, že tu narážím i na rozumné strojaře. K tématu kdo čím jezdí, už mnoho let různými služebními auty a aktuálně velmi velmi spokojeně S-maxem :)

Odesláno
  V 23. 10. 2018 v 18:16, PepaSFI napsal:

sroub-kuzelovy.jpgtohle je normální šroub

sroub-kuzelovy-pro-zmenu-roztece.jpga tohle šroub pro změnu rozteče. Zkrátka má tam pohyblivou podložku takže jde zašroubovat i tam kde jsou díry trochu jinde než mají být. Chceš nějaký pěkný kola a zjistíš že pro tvý auto nejdou sehnat. Tak koupíš s jinou roztečí ale se správnou středovou dírou, což bývá vyřešené výměnnýma kroužkama a šrouby dáš tyhle s pohyblivou hlavou.

3strany o nicem, abychom pak byli presvedceni NEHOMOLOGOVANYM sroubem:).

Tohle reseni nema v silnicnim provozu co delat, je ILEGALNI, a je tedy zbytecne, z meho pohledu, zde jakkoli masturbovat pripadne toto dovest az k ejakulaci a ohanet se pri tom znalosti cehokoli:)

Jeste pojdme do diskuze o neonovem osvetleni podvozku, kridlech a modrych zarovkach:) Jj Vanoce se blizi

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...