Americkej Odesláno 22. října 2018 Nahlásit Odesláno 22. října 2018 V 22. 10. 2018 v 17:05, PepaSFI napsal: dosedací plochy se zásadně nemažou a už vůbec ne grafitem...Dělám to léta a nikdy jsem nezaznamenal problém. Mazal jsem vždy velmi lehce, prostě hadrem "do ztracena", roky neznám přirezlá kola. Ovšem co píšeš dává smysl, do budoucna od grafitu upustím.
eskimak Odesláno 22. října 2018 Nahlásit Odesláno 22. října 2018 Na stred davam pripravok ktory sa vola Cu800, skrutky po vytiehnuti prestreknem WDckom. Vazelinu by som na disk nedaval.
geometr Odesláno 22. října 2018 Nahlásit Odesláno 22. října 2018 V 22. 10. 2018 v 17:01, moco napsal: A geometr to tu při pondělku moderujeJojo, pondělí je dycky těžkej den. Tak se omlouvám, ale někdy si nemůžu pomoct, když to čtu, no.
Kapo Odesláno 22. října 2018 Nahlásit Odesláno 22. října 2018 -tření dvou ploch přitisknutých šroubama- Když dojde ke tření, tak to je průser.Veškeré síly musí přenést šrouby, proto se dotahují na předepsaný kroutící moment, tím se vytvoří osové napětí v závitech a toto napětí je tak velké, že ke tření mezi nábojem a diskem nedojde.Šrouby při výměně očistím, závity a dosedací plochy šroubu máznu měděnou vazelínou a dotáhnu na moment.Nechápu, proč v pneuservisech šrouby nemažou, protože i když špinavý šroub dotáhne na předepsaný moment, tak kvůli nečistotám nedosáhne správného osového napětí ve šroubovém spoji.
lazy Odesláno 22. října 2018 Nahlásit Odesláno 22. října 2018 V 22. 10. 2018 v 19:31, Kapo napsal: -tření dvou ploch přitisknutých šroubama- Když dojde ke tření, tak to je průser.Veškeré síly musí přenést šrouby, proto se dotahují na předepsaný kroutící moment, tím se vytvoří osové napětí v závitech a toto napětí je tak velké, že ke tření mezi nábojem a diskem nedojde.Šrouby při výměně očistím, závity a dosedací plochy šroubu máznu měděnou vazelínou a dotáhnu na moment.Nechápu, proč v pneuservisech šrouby nemažou, protože i když špinavý šroub dotáhne na předepsaný moment, tak kvůli nečistotám nedosáhne správného osového napětí ve šroubovém spoji.Sorry jako, ale když to čtu, trefil by mne šlak. Doporučil bych nějaké samostudium fyziky a základů konstruování. Nebo se nevyjadřovat k problematice základů mechaniky a přenosu sil. Pepa to napsal jednoduše a v rámci této diskuse moc pěkně.
Kapo Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 lazy - asi tě opravdu trefí šlak.Spojení kola s diskem není nic jiného než klasický šroubový spoj a tento spoj musí být vypočítaný a provedený tak, aby odolal předpokládanému namáhání.
Honza01 Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 V 22. 10. 2018 v 17:05, PepaSFI napsal: To tření mezi dosedacími plochami je totiž to jediné co přenáší otáčivou sílu mezi kolem a nábojem kola, tedy pohon a hlavně brzdění. Když se podíváš na plechový disk z vnitřní strany, tak zjistíš, že je vylisovaný do takových tvarů, že je dosedací plocha nula nula nic...Ze strojařiny už si toho po letech moc nepamatuji, ale hlavní síly se při jízdě přenáší přes těch pár šroubů, které drží kolo - šrouby jsou namáhané na střih. Při akceleraci jedním směrem, při deceleraci druhým směrem a při zatáčení do stran je to hlavně o závitech a dotažení.
bedan Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 V 23. 10. 2018 v 14:06, Honza01 napsal: Když se podíváš na plechový disk z vnitřní strany, tak zjistíš, že je vylisovaný do takových tvarů, že je dosedací plocha nula nula nic...Ze strojařiny už si toho po letech moc nepamatuji, ale hlavní síly se při jízdě přenáší přes těch pár šroubů, které drží kolo - šrouby jsou namáhané na střih. Při akceleraci jedním směrem, při deceleraci druhým směrem a při zatáčení do stran je to hlavně o závitech a dotažení.Tvl. jestli jsi vystudoval strojařinu, tak potěš pánbu.jediny, kdo se správně vyjádřil byl Pepa
Honza01 Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 Tak když to říkáš...Myslím, že se šroub na kole dřív ustřihne, než ohne. Ohne se pouze, pokud bude mezera mezi nábojem a diskem. U dotaženého šroubu ale mezera nikdy nebude.
PepaSFI Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 V 23. 10. 2018 v 17:04, Honza01 napsal: Tak když to říkáš...Myslím, že se šroub na kole dřív ustřihne, než ohne. Ohne se pouze, pokud bude mezera mezi nábojem a diskem. U dotaženého šroubu ale mezera nikdy nebude.tak si to tam dobře prohlídni. Zjistíš že tam opravdu je mezera a to hodně velká. Když začnu zevnitř, v náboji kola je závit (nebo někdy vsazený šroub a zvenku jsou matice, to ale na věci nic nemění), Na náboji je nasazený brzdový kotouč tlustý několik milimetrů, v něm jsou díry které jsou větší než šroub. Pak je disk kde jsou díry ještě větší, u plechového dokonce zezadu prolisované směrem ven. A zvenku je kuželové nebo půlkulaté zahloubení do kterého se opírá hlava šroubu. Nikde se ničeho neopírá dřík šroubu, nic se nenamáhá na střih. Šroub je pouze jedním koncem v závitu a druhým koncem v zahloubení díry. A mezi těmito dvěma místy je někdy možná i i několik centimetrů. Někdy se dokonce používají šrouby s plovoucí hlavou, tedy šroub který nemá kužel přímo na své hlavě ale místo něj je tam kuželová podložka která je pohyblivá. Používá se to když se disk montuje na auto s jinou roztečí šroubů, typicky například Fiat 98mm a VW 100mm.
geometr Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 (upraveno) Nejlepší by byl nějakej obrázek, nebo fotka. A nedovedu si nějak představit to montování disku na auto s jinou roztečí, tím nechci říct, že se to nedělá, ale zajímá mě to, taky by to chtělo nějakej obrázek. Edit: Jinak já jsem hledal nějakej fyzikální obrázek, kde by byly rozebraný síly, který působěj na to spojení a nenašel, jen nějaký práce, kde se zabývali měřením těch sil, ale ani na úvod tam nebylo rozebráno jaké síly to jsou a jak působí (holt už to psali lidi, který o tom něco vědí). Upraveno 23. října 2018 uživatelem geometr
geometr Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 Už mi to nešlo editovat, zdroj obrázku tady: http://www.apm.cz/podvozkove-centrum-apm-bilstein-7-dil-kola-naboje-kol/
PepaSFI Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 V 23. 10. 2018 v 17:59, geometr napsal: Nejlepší by byl nějakej obrázek, nebo fotka. A nedovedu si nějak představit to montování disku na auto s jinou roztečí, tím nechci říct, že se to nedělá, ale zajímá mě to, taky by to chtělo nějakej obrázek. Edit: Jinak já jsem hledal nějakej fyzikální obrázek, kde by byly rozebraný síly, který působěj na to spojení a nenašel, jen nějaký práce, kde se zabývali měřením těch sil, ale ani na úvod tam nebylo rozebráno jaké síly to jsou a jak působí (holt už to psali lidi, který o tom něco vědí).tohle je normální šrouba tohle šroub pro změnu rozteče. Zkrátka má tam pohyblivou podložku takže jde zašroubovat i tam kde jsou díry trochu jinde než mají být. Chceš nějaký pěkný kola a zjistíš že pro tvý auto nejdou sehnat. Tak koupíš s jinou roztečí ale se správnou středovou dírou, což bývá vyřešené výměnnýma kroužkama a šrouby dáš tyhle s pohyblivou hlavou.
bedan Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 Pepa SFI to tady již několikrát přesně popsal. Šroubový spoj je spoj třecí. Síla je vždy přenášena třením dvou ploch, které jsou k sobě přitaženy šroubem. Spoj musí být navržen tak, aby předpokládanou sílu přeneslo pouze tření. Osová síla, vyvozená utažením šroubu musí být tak velká, aby touto silou vyvozené tření zajistilo potřebnou nosnost spoje a tím aby i s potřebnou bezpečností nedošlo k posunutí těch dvou ploch a k nepřípustnému namáhání šroubu na střih v místě styku ploch. Šroub je tak namáhán pouze tahem, pokud dojde k jeho namáhání střihem, jedná se o selhání spoje způsobené buď poddimenzováním spoje, kdy je osová síla použitého šroubu malá, nebo špatným utažením (proto se předepisují utahovací momenty, při jejichž dodržení má spoj požadovanou únosnost).
geometr Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 Jo takhle, tak to bych nečekal, že se to takhle řeší, to jsem fakt nevěděl, o středový díře a vymezovacích kroužcích samozřejmě vím, ale myslel jsem, že přes rozteč vlak nejede. A je to legální technické řešení?
geometr Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 Tak s tím třením by to za pomocí těch posledních obrázků spojení disku s nábojem a tvaru šroubů snad mohlo bejt jasný už.
lloffass Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 Kluci, máte někdo tip na nějakou impregnaci na plátěnou střechu?
lazy Odesláno 23. října 2018 Nahlásit Odesláno 23. října 2018 Klobouk dolů Pepo, neměl jsem sílu "problematiku šroubů" polopaticky vysvětlovat. Jen pro doplnění, čím je volná délka předepjatého šroubu větší, tím lépe. V opravdu těžkých aplikacích se úmyslně používají distanční sloupky, aby měl dlouhý šroub možnost pracovat - krátký se urve, dlouhý to dá. Ale to už je dalece mimo automotive, takže OT. Jsem rád, že tu narážím i na rozumné strojaře. K tématu kdo čím jezdí, už mnoho let různými služebními auty a aktuálně velmi velmi spokojeně S-maxem
vwtyp11 Odesláno 24. října 2018 Nahlásit Odesláno 24. října 2018 V 23. 10. 2018 v 18:16, PepaSFI napsal: tohle je normální šrouba tohle šroub pro změnu rozteče. Zkrátka má tam pohyblivou podložku takže jde zašroubovat i tam kde jsou díry trochu jinde než mají být. Chceš nějaký pěkný kola a zjistíš že pro tvý auto nejdou sehnat. Tak koupíš s jinou roztečí ale se správnou středovou dírou, což bývá vyřešené výměnnýma kroužkama a šrouby dáš tyhle s pohyblivou hlavou.3strany o nicem, abychom pak byli presvedceni NEHOMOLOGOVANYM sroubem:). Tohle reseni nema v silnicnim provozu co delat, je ILEGALNI, a je tedy zbytecne, z meho pohledu, zde jakkoli masturbovat pripadne toto dovest az k ejakulaci a ohanet se pri tom znalosti cehokoli:)Jeste pojdme do diskuze o neonovem osvetleni podvozku, kridlech a modrych zarovkach:) Jj Vanoce se blizi
geometr Odesláno 24. října 2018 Nahlásit Odesláno 24. října 2018 My za to nemůžeme, že musíš tak brzo vstávat, tak se nezlob.
Doporučené příspěvky
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se