Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

A mně by se líbilo kdyby se z automotive subdodavatelského řetězce vrátila část lidí třeba do služeb. Místo brigádníků v hospodách budou zase číšníci co dokonce umí načepovat pivo, uvařit kafe. Vrátí se kuchaři a konečně budou zase jídla v hospodách k jídlu. Pokojské v hotelích budou mluvit česky a ne rusky. Koupelnu mi obloží řemeslník co nedrží poprvé v životě v ruce řezačku na kachličky. Nebudu muset čekat dva měsíce na instalatéra. Čtyři měsíce na lidi co dělají ploty. Atd..

Pokud mi bude auto sloužit o rok dva tři déle než bylo v plánu; výměnou za výše uvedené tak beru všema 10. ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Problem je to slozitej, reseni veskrze politicky (sanaci konkretniho byznysu zaplati vsichni, zatimco jiny byznysy nikdo nezachrani vs. nechame to trzne prezit nebo umrit = transformovat). Nechtel bych o tom rozhodovat, protoze od stolu je snadny rict nesanovat (muj prirozeny postoj je nechat to na trhu a nesocializovat ztraty).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Celý problém je v dodávkách just in time. Automobilky jsou dneska nastavené na dodávky málem z kamionu na linku a podle toho jak to teď vypadá, tak už tam nikdo neumí počítat zásoby a nějak je plánovat. Chápu, že spousta těch věcí je možné takto dodávat pokud jsou v dojezdové vzdálenosti kamionu. Nechápu ale proč pozastavili objednávky čipů při vzniku pandemie z druhé strany zeměkoule. To přece nemůže být takový problém skladovat a použít posléze. Při dnešních úrocích to nemůže být problém ani ufinancovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 minutami, safi napsal:

Není důvod dávat peníze. Správný hospodář si peníze ukládá stranou na blbé časy a je v zájmu škodovky si udržet svůj dodavatelský řetězec, aby vůbec byla schopna vyrábět. 

To jsi trefil - "správný hospodář" - bohužel, občas mi automobilky příjdou jako správní vyjebávači - buzerace dodavatelů za pozdní dodávky, za které nemůžou, protože situace na cestách je jaká je. Tak ať teď zkusí buzerovat ty dodavatele čipů.... ale to ne, protože tam jsou malý zákazník a ani nemuknou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 7 minutami, geometr napsal:

Moc powerpointových nevzdělaných a nezkušených manažerů?

No jasně, ono totiž v těch tabulkách a výkazech vypadá ta nadměrná zásoba špatně a nehodí se. Co kdyby si toho někdo všiml a jebal mě za to .... tak radši pojedem podle mustru.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 minutami, Kotlick napsal:

No jasně, ono totiž v těch tabulkách a výkazech vypadá ta nadměrná zásoba špatně a nehodí se. Co kdyby si toho někdo všiml a jebal mě za to .... tak radši pojedem podle mustru.

... takže ještě připosraných rozhodovat (a bejt za něco zodpovědnej) 🙂

Upraveno uživatelem geometr
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To neni problem powerpointovych manazeru, kdyz cely byznys je tak nastaveny. Just in time problem zpusobilo, i kdyz ne docela. Ty cipy proste nejsou, kdyby nebylo just in time, jen by to problem posunulo v case. Skodovka nema mit zasoby cipu, ma mit zasoby penez, aby svuj supply chain dokazala sanovat bez verejnych penez (klidne za cenu uveru).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chtěl jsem se zeptat, protože tomu vůbec nerozumím: co je zač ten problém s čipy? Co to je za čipy, které nejdou vyrobit? Miliony mobilů a kdejakých krámů v sobě mají čipy, tak proč do aut nejsou? Je to v tom, že automobilka něco navrhla a trvá na konkrétnímčipu, který ji sedí do návrhu, přitom by ale mohla vzít jiný čip a navrhnout to kolem něj? Sorry za lama dotaz.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za jak dlouho, si myslite, ze muze automobilka zavest novy cipy do bezici produkce? Elektronika se designuje asi dilem ve Skodovce, dilem mozna u dodavatelu, vyrabi se u dodavatelu v seriovym rezimu velkych objemech, celek (auto) podleha hromade bezpecnostnich certifikaci a auditu, kazda zmena znamena posouzeni a potencialne opakovani certifikace. Vyroba s alternativnimi cipy musi zase narampovat na seriovy objemy. Jako jde to a verim tomu, ze na tom Skodovka dela, ale trva to mesice.

Upraveno uživatelem skalis
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak podle informací z různých rozhovorů jsou to čipy na míru a nejsou nijak složité. Problém s výrobou je ten, že automobilky nejsou nejzajímavější zákazníci z pohledu objemu. Krizi s dodávkama už řeší i Apple a podobní významní zákazníci. 

Když vypukla pandemie, tak automobilky snížily objednávky čipů, protože se bály poklesu výroby, spousta továren v Asii si prošla uzavírkama kvůli covidu a pak ještě vyhořela jedna významná továrna v Japonsku. Takže shortage na všech frontách.

Pak začala raketově růst poptávka po elektronice pro home office a zábavu a bylo vymalováno. Automobilky ostrouhaly.

Nedávno jsem četl, že automobilky už navazují přímé vztahy s výrobci surovin, aby zajistily celý dodavatelský řetězec, čehož se snažily posledních 50 let zbavit.

Navýšení výrobních kapacit čipů není jednoduché, protože stroje/linky na čipy vyrábí omezené množství firem na světě a kompletace takové linky trvá i rok a stojí třeba 200 mil. USD

Upraveno uživatelem Kotlick
Edit: Ale například TESLA prý na to vyzrála a přeprogramovala svoje auta tak, aby běžely na čipech, které jsou na trhu k dostání.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 27 minutami, dykmore napsal:

Chtěl jsem se zeptat, protože tomu vůbec nerozumím: co je zač ten problém s čipy? Co to je za čipy, které nejdou vyrobit? Miliony mobilů a kdejakých krámů v sobě mají čipy, tak proč do aut nejsou? Je to v tom, že automobilka něco navrhla a trvá na konkrétnímčipu, který ji sedí do návrhu, přitom by ale mohla vzít jiný čip a navrhnout to kolem něj? Sorry za lama dotaz.

Je to sice jen youtube video, ale docela je to vysvětlený hezky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před 14 dny jsem byl osobně u toho, kdy se v rámci jednoho telefonátu dozvěděla výroba o výpadku továrny v Malajsii z důvodu nárůstu Covidu v místě, a hned je vymalováno...a problémy teprve přijdou, protože bude zákonem uloženo dovybavit ta online auta ochranu proti hacknutí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

problém je v tom, že automobily jedou na 40-90nm čipech a Apple a spol 5-7nm. Pro potřeby auta to stačí, ale kdo to bude vyrábět? Když zastavíš objednávky, výrobce tu kapacitu prodá někomu jinému. Nikdo v současné době nebude stavět nové linky na tyhle čipy. A jenom UEV stroj na 5nm stojí 120m $.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...