Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Já jsem se k upnutýmu postupně projezdil během asi 10 roků. Začínal jsem ve volným a postupně pořizoval věci víc a víc na tělo, jak mě štvalo, že to kolem mě všechno plandá ve větru. Vzhled není hlavní podmínkou, jde o funkčnost a barevnost. Blikám a ještě se tomu pasivně snažím pomoct oblečením.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak zase díky za vaše keci tady 🙂 ... kupodivu na mě vyskočil výprodej Castelli, tak jsem zase utratil více než jsem najel 🙂 

Odůvodňuji si to alespoň tím, že musím udělat postupně upgrade, neboť jsem zhubl o jednu velikost. 

Akorát mě sere, že mi už nesedí zánovní nádherný komplet KALAS Van Der Poel (Canyon Alpecin), nechám ho asi až zase dorostu, nebo si o něj můžete napsat (velikost 6 a 7). 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jsem zjistil, že se vrací systém jednoho talíře vpředu. Pamatuju na mou Esku co měla jeden tác vpředu a 3 kolečka vzadu. Pak jsem měl Favorita F1, ten měl vpředu 2 tácy a vzadu 5, celkem 10 převodů. Trekové kolo, co jsem kupoval před 10 lety, mělo 3 x 7 převodů, celkem 21. No a teď se prý vrací třeba 1 x 12 převodů. Mohou mi místní znalci napsat, proč to tak je a jaké to má přednosti a nevýhody? Přítelkyně chce koupit dceři horské kolo KTM (mají z tou značkou dobrou zkušenost a servis po ruce), má cenový limit a nabízí jí myslím tohle... 

Trekové kolo už nemám a jezdím horský ebike, tam jeden tác vpředu dává smysl. Na druhou stranu  pamatuju, že na tom trekovém jsem měl na běžnou jízdu zažitý nějaký převod a na mírné změny profilu trati mi stačilo přeřadit vzadu o jedno, max. 2 kolečka, vpředu fakt jen v prudkém stoupání nebo dlouhém klesání, kde jsem to chtěl rozdupat co to šlo:-). Takže by 1 x 12 asi mělo stačit... 

_vyr_1897_horske-kolo-ktm-ultra-fun-29-2022.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

JA som pouzival moj prvy horak univerzalne, takze som mal prevody 3x8. Jazdil som kopce a potom domov po "polnackach" tento univerzalny prevod sa mi hodil. Teraz maju horaky v predu iba jednu placku. Na jednej strane je to fajn, lebo pri sliapani do kopca nemusis riesit prehadzovanie prednej placky na nizsiu(ked si v zabere ide to dost tazko) no tak si riesis len zadny prehadzovac. Ako univerzal je to uz horsie, lebo na rovinkach to uz tak "nerozpumpujes" 

Z pohladu vyrobcov sa zacali bajky predavat na velmi specificke pouzitie. Mas "Horak"(DH, Enduro, Cross Country) ak ches nieco rychle na "polňačky"kup si Gravel(taktiez maju vačšinou jednoplacku), ak chces pohodlny cestak, kup si Endurance a ak chces nieco na rychle vyjazdy, tak nejaky Aero Cestak...to je moj pohlad na vec

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

1x12 je pro daný použití v pohodě, dá se s tím jezdit všude + se zjednodušuje údržba a obsluha (ubude lanko, páčka, přesmykač) :)

Jinak je to i převodovejch poměrech. Dá se říct, že převody 2x10 maj ve výsledku podobný převodový poměry jako 1x12. Takže jednoplacka vepředu dostačuje. JENŽE pak do toho vstupuje "komfort jízdy" a s tím spojený věci - kondice (kdo co ušlape), rozsah kazet a převodníků, atd.

Když jsem vybíral nový kolo, tak jsem to trochu řešil a panuje přesvědčení, že pro jízdu po převážně rovinatým otevřeným terénu je lepší kazeta s menším rozsahem a dvojplacka (líp se volí kadence), pro pohyb v terénu a horách je v pohodě kazeta s velkým rozsahem a jednoplacka. Není to dogma, každej má co mu vyhovuje.

Převody se daj porovnat třeba tady: https://www.bikecalc.com/gear_ratios

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to jedoduchý, na dobrých kolech už nic jinýho než 1x12 není. Jediný o čem je potřeba pouvažovat je přední tác - cca 30-36 zubů. Přínosy tu byly popsány, vím, že se o tom dost diskutuje, ale jiné systémy jsou historie. Stejně tak elektrické řazení, které je svým komfortem úplně někde jinde a třeba poslední novinky od SRAM jsou proti Shimano úplně jiný vesmír - uchycení přímo na rám, komfort, přesnost, nastavení. Jinak k tvému kolu - KTM je irelevantní, je to jen nějakej nápis na asi čínským hliníkovým rámu. Geometrie je na první pohled divná - nesportovní, řazení SRAM SX (to nejlevnější co SRAM má), vidlici na první pohled nepoznám, tak nevím jestli má aspoň tlumení a je vzduchová.  Ale tím neříkám, že to na daný účel (který neznám) je špatné kolo. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Souhlasím s výše zmíněným (tendence poslední doby, komfort řazení, levnější pro výrobce/prodejce/, úspora hmotnosti...).

Ale: (a nejsem žádný odborník;-) mi nikdo nevymluví, že u jednoplacky nebude kratší životnost řetězu, pastorků (vlivem většího křížení řetězu). I proto jsem si (jakožto staromilec) ke kulatinám před pár lety pořídil 29-tkového karbonového Gianta s dvojplackou vepředu (pokud se nepletu, byl to poslední modelový rok, kdy ji ještě dávali).

Upraveno uživatelem Kamil.K
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale to treba o neco jo.. ovsem ta celkova uzivatelska privetivost a to, ze se clovek zbavi dalsiho potencialniho kurvitka (presmykace) dle me nasobne prevysuje to, ze vymenis retez o dve ste kilaku drive. Ja byl celkem nepritel jednoplacky, nez jsem na tom neco najel.. a uz si neumim predstavit navrat zpet:)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No, životnost rezetu rozhodne neovlivňuje křížení, tenhle mýtus jsem myslel, že už je tak 15 let vymycen. Horší pro životnost je, když retez chodí přes malé pastorky. Takze pro viceprevodnikare urcite je lepsi jezdit na spanela nez na maly prevodnik a stredni kolecko 🙂

z tohoto pohledu by na tom tedy jednoplacka měla být i lépe než viceprevodnik, kde ta malá placka bývalá ještě menší než je aktuálně na jednoprevodniku a kazeta byla u viceprevodniku taky menší.

Stejne tak na zivotnost retezu nema vliv jeho sirka (9sp neni odolnejsi nez 12sp protoze je tlustší, jenom má delší čepy)

Hlavní výhoda jednoprevodniku je, že nevozis nesmysl duplicitních převodů. Zároveň půlku kazety většina lidí strjne nevyužije, viz Kamil a jeho obava z křížení řetězu, a rázem zjistíš, že vozis půl kila železa jenom proto, aby sis z kopečka mohl líp přislapnout. Za to ten jeden chybejici prevod nestoji, za mě jsou viceplacky nesmysl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 31 minutami, Moty napsal:

Já spíš řeším otázku, jesli má cenu na cca 6-7 let starý celopéro 2x10 dávat 1x12 nebo ho poslat dál a koupit si nový co to už bude mít?

A co máš? Na 7 let starý kolo by mi to smysl nedávalo. Dnes jsou úplně jiný geometrie, všude 29 kola atd. Jen ty kola stojí raketu. Celopéro na nějaký rozumný sportovní ježdění (XC) co jsem koukal +- 150 - tj. karbon, GX/XT a výš, trošku schopný kola..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

eb29af532b3ede6987e8eafd1990d44e.jpg
Ghost AMR LT 5, aspoň teda myslim, ze se to jmenuje, měl by být ze 2015

Tady recenze tohoto modelu

https://mtbs.cz/clanek/ghost-amr-lt-5-dlouhodoby-test-2?page=0#.ZCRPfXZByUk

Upraveno uživatelem Moty
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já už dojezdím to svoje letité.  Roky jsou tady. Čeká mě TEP kolene, síly ubývají, kopce jsou čím dál vyšší, přestal jsem kupovat VELO, Cykloservis, k tomu vnouček, pes,... Letos jsem ještě vyměnil, co mělo smysl a pak přejdu na elektriku. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Sto lidí sto chutí / preferencí a co pár let nová móda / trend
Můj starý Scott Genius 900SL byl v roce 2013 topmodel trailové řady https://www.scottmtb.cz/kola-scott-2013/scott-genius-900/,
už dávno není v původní podobě a pokud by se měl zaškatulkovat, tak z dnešního pohledu nejspíše do kategorie downcountry
předloni jsem vážně uvažoval o přechodu z 2x11 GX na 1x12 a nakonec jsem se na to vykašlal, protože jsem objednal éčko s 1x12 XT
nicméně i ten Scott nadále jezdím a fakt jsem nenašel pádný důvod, proč se zbavovat 2x11

20221111_132357~2.jpg

20220628_185900~2.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...